Sök:

Sökresultat:

1478 Uppsatser om Konflikter - Sida 2 av 99

Skolidrott och konflikter : En kvalitativ studie om idrottslärarens förebyggande arbete och hantering av konflikter i gymnasieskolan

Syftet med uppsatsen var att klargöra olika typer av Konflikter som kan uppstå under idrottslektionerna på gymnasieskolan. Jag ville även undersöka hur idrottslärare arbetar förebyggande samt med hantering av Konflikter på idrottslektionerna.För att få information i min studie genomförde jag en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer och observationer av sex gymnasielärare. Urvalet har bedrivits genom ett bekvämlighetsurval.De vanligaste Konflikterna på idrottslektionerna var småbråk, ej deltagande i undervisningen samt brist på respekt för varandra. När det gäller förebyggande av Konflikter ansåg lärarna att det var viktigt att föra en dialog med eleverna om hur de skall behandla varandra, använda samarbetsövningar och skapa tillit mellan lärare och elev för en trygg och utvecklande skolmiljö. Hanteringen av Konflikter var att lärarna skulle inta en auktoritativ ledarroll, föra diskussioner och inta en medlarroll..

Hur arbetar lärare förebyggande mot negativa konflikter mellan elever i grundskolan?

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till Konflikter mellan elever och vilka modeller de använder sig av för att förebygga och lösa Konflikter. Som bakgrund till studien har vi genomfört en litteraturstudie som behandlar ämnet konflikt och orsaker till varför de uppstår. Det är viktigt att som lärare ha grundläggande kunskaper inom Konflikter och konfliktlösning, eftersom de dagligen uppstår tvister i skolan. Den undersökningsmetod vi använt oss av består av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade sju pedagoger på två olika grundskolor i mellersta Sverige.

Små barns konflikter/Conflicts Between Young Children

Vårt examensarbete handlar om samspel mellan barn på en förskola i Malmö. Undersökningens fokus ligger på Konflikter. Syftet med vår studie är att undersöka Konflikter mellan barn på en småbarnsavdelning och den centrala frågeställningen i vår studie är: Vilka är de vanligaste orsakerna till Konflikter mellan små barn? Delfrågor som vi kommer att använda när vi bearbetar och analyserar våra observationer är: Vad händer under barnens Konflikter? Hur ser samspelet ut vid Konflikter mellan barnen? Vilka brister finns det i kommunikationen mellan barnen? Undersökningsgruppen består av 17 barn i ett - tre års ålder på en småbarnsavdelning. Den metod som används är observationer med hjälp av en digitalvideokamera.

Teamarbete och konflikter: en litteraturbaserad kunskapsöversikt

Bilden av team är ofta idealiserande och bör ifrågasättas. De önskade fördelarna med samverkan i team kan utebli då Konflikter uppstår mellan medlemmar i teamet. Syftet med denna litteraturstudie var att få en kunskapsöversikt om teamarbete och Konflikter. För att precisera syftet fanns två frågeställningar: Varför uppstår Konflikter inom team och hur påverkar Konflikter teamets prestation? Sökningen efter litteratur genomfördes i Libris, Academic search elite och Sociological abstract.

Lärares arbete med konflikter : En kvalitativ studie av sex lärares arbete med att förebygga och hantera konflikter i elevgrupper

Uppsatsen beskriver sex lärares arbete med Konflikter och konflikthantering. Den visar att de arbetar mycket aktivt med konflikthantering och att de lägger stor vikt vid det förebyggande arbetet. Den verbala kommunikationen får mycket stort utrymme i deras arbete. Flera av lärarna tar under intervjuerna upp den inre konflikt som ofta uppstår då de tvingas välja mellan undervisning och konflikthantering. Resultaten pekar mot att de erfarna lärarna är mer grupporienterade och de nyutbildade mer uppgiftsorienterade i det här avseendet.

Proaktivt arbete i stället för en konflikthanteringsplan : En kvalitativ studie om hur ledare på Spotify upplever hantering av konfliker

Syftet med denna studie har varit att öka förståelsen för hur Konflikter hanteras inom horisontella organisationer. Detta genom att studera hur Spotify upplever Konflikters påverkan samt hur Konflikter hanteras inom organisationen. Studien har utifrån en fenomenologisk ansats studerat Konflikter och hantering av Konflikter ur ett ledarskapsperspektiv. Datainsamlingsmetoden har varit semi-strukturerade intervjuer.I resultatet framkommer det att Konflikter upplevs som positivt för individers och Spotifys utveckling då Konflikter upplevs bidra till nytänkande och utveckling. Studien visar på att organisationer genom konstruktiv konflikthantering kan utvecklas.

Konflikter i konsultprojekt : En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen

Denna uppsats behandlar Konflikter i konsultbranschen och i synnerhet Konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att Konflikter uppsta?r och vad Konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om Konflikter.

Han slog mig på ansiktet fröken : - Om att förämdra destruktiva konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan.

Syftet med mitt examensarbete är att genom aktionsforskning kunna förändra destruktiva Konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan. Jag har valt kvalitativ närmandesätt att utgå ifrån i mitt utvecklingsarbete samt använt mig av observation, logg och diskussioner som metod. Syftet är också att visa vilken viktig roll pedagogen har i att stötta och hjälpa barnen lösa Konflikter konstruktivt. Resultatet i studien har visat en förändring hos majoriteten av barnen i barngruppen kring att hantera destruktiva Konflikter konstruktivt. Få barn kan fortfarande handla destruktivt under en konflikt vilket betyder att utvecklingsarbetet bör pågå under en längre tid för att arbeta mera med forskningsområdet och kunna få med alla barn under en längre tid.

Konflikten som en möjlighet?: en studie av hur pedagoger
förhåller sig till konflikter mellan elever

Syftet med vår undersökning var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till Konflikter mellan elever och vilka metoder de använder sig av för att förebygga och lösa Konflikter. Som bakgrund till vår undersökning har vi bedrivit litteraturstudier som behandlar ämnet konflikt. Den undersökningsmetod som användes var kvalitativa intervjuer, vi ansåg att det passade bäst för vårt syfte. Vi intervjuade sex pedagoger som arbetar i de lägre åldrarna. Resultatet visade att pedagogerna i genomsnitt har samma synsätt på Konflikter.

Konflikthantering - pedagogers arbete för att förebygga och hantera konflikter

Konflikter uppstår mellan elever varje dag i skolan detta är något som påverkar hela skolmiljön. Om det finns många Konflikter i en grupp är det mycket svårt att kunna koncentrera sig på att lära sig nya saker. För att förebygga att många av Konflikterna uppstår behöver man använda sig av förebyggande arbete som bl.a. skapar trygghet. Syftet med studien var att ta reda på hur pedagogerna löser Konflikter som uppstår mellan eleverna och hur pedagogerna arbetar för att förebygga Konflikter.

Konflikthantering i skolan

Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur Konflikter hanteras i skolan och på vilket sätt man löser dem samt vilka konfliktlösningsmetoder som finns tillgängliga. Studien lyfter lärares och elevers uppfattningar kring Konflikter och konflikthantering. Inledningsvis utformade jag två forskningsfrågor som hjälpte mig att besvara syftet. Med hjälp av tidigare forskning har jag undersökt och kritiskt granskat hur lärare arbetar med Konflikter i verksamheten. Genomförandet vid den empiriska undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer. Tolkningen är att hanterandet av Konflikter är ett måste i skolans vardag och att det tas tid från den planerade undervisningen till att hantera Konflikter. Många av respondenterna ser Konflikterna som något negativt medan andra ser det som en möjlighet till utveckling.

Konfliktproblematik och konflikthantering på arbetsplatsen: en litteraturbaserad kunskapsöversikt

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Konflikter uppstår och förebyggs på arbetsplatsen. Jag finner ämnet konflikt och hur man hanterar och förebygger Konflikter på arbetsplatsen som relevant eftersom det är något som jag personligen stött på mer än en gång på olika arbetsplatser. Mitt arbete som blivande personalvetare innefattar arbetet att vägleda och främja en samverkan mellan personalen i organisationer. Detta arbete presenteras som en litteraturstudie där tidigare forskning och teori avhandlas och diskuteras. Datainsamling har genomförts med hjälp av litteratur och relevanta artiklar som behandlar detta ämnesområde.

Professionell konflikthantering i grundskolans tidigare år - en självklarhet?

Detta examensarbete behandlar konflikthantering i grundskolans tidigare år. Är det en självklarhet att arbetande lärare ute på skolorna arbetar med Konflikter på bästa sätt? Hur hanterar man Konflikter? Vilka verktyg använder man? Hur arbetar man förebyggande mot att Konflikter uppstår? Vad tycker eleverna om lärarnas sätt att hantera Konflikter och hur defineras begreppet konflikt av elever och lärare? Dessa var frågor som vi ställde oss och gjorde därmed studier ute på två grundskolor för att få svar på våra frågor..

Konflikters påverkan i organisationer

Organisationer är beroende av ledare och medarbetare. I yrken som berör andra människor har kommunikation och bemötande stor betydelse och kräver vissa egenskaper hos personalen. Där möten med andra sker uppstår ibland Konflikter. Studien omfattar både en kvalitativ och en kvantitativ del. Syftet med studien var att studera ledare och medarbetares upplevelse och hantering samt konsekvenser som kan uppstå i samband med Konflikter.  En intervjustudie med tre ledare och en enkätstudie med 59 medarbetare genomfördes i tre organisationer som har sin verksamhet inom LSS.

Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om konflikter och konflikthantering

Syftet med denna studie är att ta reda på förskollärares syn på Konflikter samt hur de säger sig hantera dem. Jag vill också undersöka vad de gör för att förebygga Konflikter. Intervjuer med öppna frågor användes som metod för att söka svar på syfte och frågeställningar.I studien framkommer att samtliga förskollärare har samma syn på Konflikter och hanterar dem ungefär på samma sätt. Det viktigaste är inte att lösa Konflikterna utan hur man bemöter barn i själva hanteringen. Att lyssna, vara tydlig och respektera barn är en förutsättning för en konstruktiv konflikthantering.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->