Sök:

Konflikter i konsultprojekt

En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen


Denna uppsats behandlar konflikter i konsultbranschen och i synnerhet konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att konflikter uppsta?r och vad konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om konflikter. Resultatet indikerar att flest konflikter uppkommer kring tidsaspekter och bristande kommunikation i konsultprojekt framsta?r som den vanligaste konfliktorsaken. Pa? grund av konsultmarknadens logik befinner sig konsulter i ma?nga fall i en beroendesta?llning gentemot klienter. Konsekvensen av detta a?r att konsulterna oftare a?n klienterna ma?ste anpassa sig till motpartens o?nskema?l fo?r att fo?rhindra att konflikter har en negativ pa?verkan pa? relationen parterna emellan. 

Författare

Viktor Skoghagen Sten Trolle

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..