Sök:

Sökresultat:

52 Uppsatser om Iso 9001 - Sida 2 av 4

Framtagning av ett företagsanpassat kvalitetssystem enligt
ISO 9001

Detta examensarbete har skrivits mellan juni och oktober 2005 som avslutning på programmet Ergonomisk design och produktion med inriktning mot Industriell produktion, vid Luleå Tekniska Universitet. Marknaden blir mer och mer kvalitetsinriktad och för en tid sedan fick BoRö i Kalix beskedet att deras största kund ställer krav på att företagets underleverantörer skall arbeta efter principerna för Iso 9001 och 14001. Certifiering inom nämnd standard krävs dock inte. Eftersom både miljö- och kvalitetsledningssystem inte är rekommenderat att införas vid samma tidpunkt behandlas endast kvalitén i detta arbete. Införandet av miljösystemet blir ett senare arbete.

Ledarskap och ISO 14001 ? En fallstudie om hur ledarskapet påverkas och påverkar ISO 14001

Vi har gjort en fallstudie som utforskar hur ledarskapet påverkar och påverkas vid entillämpning av ISO 14001, samt hur tillämpningen av standarden är utformad påstudiens företag. Analysen har genomförts med hjälp av institutionell teori somteoretisk referensram. Vi kom fram till att ISO 14001 inte leder till eninterorganisatorisk homogenisering mellan olika företag, inomsamhällsplaneringsbranschen som vårt fallföretag agerar i. Vidare fastslog vi även enparadox i utformningen av ISO 14001-systemet hos företaget; otydliga istället förtydliga krav ökar chansen för att behålla certifieringen. Till sists kom vi också framtill att ledarskapets svårighet att kommunicera aktörernas rätt att översätta ISO 14001i sin praktik, beror på att Iso 9001 och ISO 14001 hos vårt fallföretag är utformatsom ett gemensamt system.

Digitalisering av Universitetsservice kvalitetsstyrning genom programmet AutoFlowChart

Universitetsservice US-AB är ett tryckeri som specialiserat sig på akademiska trycksaker såsom avhandlingar, visitkort samt studentlitteratur. Sedan en tid tillbaka har företaget arbetat mot Iso 9001 standarden. De dokument som styr standarden har hittills förvarats i pärmar på de lokala kontoren. Detta har visat sig vara ineffektivt då det är lätt hänt att pärmarna bara blir stående och de anställda på grund av det inte hålls uppdaterade. Syftet med detta examensarbete är att göra dessa dokument mer användarvänliga genom programmet AutoFlowChart från Netforms. Arbetet resulterade i en HTML-sida som Universitetsservice US-AB kan använda i sitt intranät, vilket gör att medarbetarna får snabb och lätt åtkomst till alla dokument. Detta medför även att när dokumentationen uppdateras på intranätet får samtliga fyra kontor direkt åtkomst till uppdatering. Dokumenten skulle även utformas så att de blir mer lättlästa och får ett trevligare utseende.

Utformning av kvalitetsledningssystem

Detta examensarbete har gjorts under 2007 på Revent International AB och är en studie i hurman utformar ett webbaserat kvalitetsledningssystem. Syftet med arbetet har varit att göra engrundlig sammanställning av material-, dokument- och informationsflödena i företaget och attdärefter skapa ramen för ett kvalitetsledningssystem. Kvalitetsledningssystemet skulle bådeuppfylla kraven för Iso 9001-certifiering och vara ett användbart verktyg i företagetskvalitetsförbättringsarbete.Definitionen på kvalitet är ?förmågan att tillfredsställa kundernas behov?. Allt kvalitetsarbetemåste därför alltid utgå ifrån kunden.

Kvalitetsledningssystem - Strukturering i en innovativ företagsmiljö

Ted Bernhardtz at work (T.B) är ett litet och innovativt företag med stora kunder. T.B harvuxit utanför gränserna av vad som kan beskrivas som en enkel och överskådligföretagsstruktur. Ett företag som är i förändrings- och utvecklingsfas kan ha svårt att hanteraarbetet i ett ostrukturerat kvalitetsledningssystem och tillförlitligheten i företaget kan kommaatt svikta om strategier är otillräckliga.Examensarbetets syfte är att kartlägga företagsorganisationens nuvarande struktur ochidentifiera brister gentemot kvalitetsstandarderna ISO 9000:2005 och Iso 9001:2008.Därefter skall en företagsanpassad grund byggas upp som förbättrar företagets effektivitet ochförmåga att öka kundtillfredsställelsen. En involvering av medarbetare skall införlivas så attledningssystemets tillförlitlighet behålls.Genom teoristudier, intervjuer och företagsanalysering har en kartläggning av företagetsfrämsta brister och behov genomförts. Den visade att det fanns flertalet rutiner ocharbetsmoment som var mer än tillräckliga för att tåla en tredjepartsrevision.

Förväntningar och resultat av interna revisioner: en studie av interna revisioner vid SSAB Tunnplåt i Luleå

SSAB Tunnplåt i Luleå har ett integrerat ledningssystem för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet. De är certifierade enligt Iso 9001, ISO 14001 och OHSAS 18001. Interna revisioner genomförs regelbundet på alla enheter och utförs av företagets verksamhetsutvecklingsgrupp, VU-gruppen, samt ett tiotal andra interna revisorer. I detta arbete har de interna kundernas syn på och förväntningar av interna revisioner analyserats med hjälp av intervjuer. Efter genomförd analys kan två inriktningar urskiljas bland de intervjuade: de som ser de interna revisionerna som ett förbättringsverktyg och de som ser revisionerna som en hjälp för att klara de externa revisionerna.

Vägen mot en ISO 9001 certifiering på Höglands Logistik AB

Syftet med detta examensarbete är att effektivisera monteringsprocessen genom att hitta en lämplig produktionslayout i den gemensamma monteringsavdelningen. Rapporten bygger på följande frågeställningar:1. Hur fungerar den befintliga produktionslayouten för de fyra olika teamen?2. Vilken/Vilka kriterier kan påverka effektiviteten i den gemensamma monteringsavdelningen?3.

Att lyckas med en kvalitetsförändring : En fallstudie på OCS i Borås

Change is a natural state for both people and institutions, but as the surrounding world moves faster it becomes important to quickly be able to adjust to new conditions. Customers? force of negotiation increases as the global competition grows. One factor that becomes more vital to customers is the amount of quality standard a company can offer them. Several factors are essential if a work of change will be considered a successful investment, where the change can be perceived in both a positive and negative way for an employee.

Upprättande av kvalitetsmanual enligt ISO 9001:2008

In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.

Utvärdering av ett kvalitetsledningssystem som fokuserar på säkerhet: ett fall från kärnkraftsindustrin

Bakgrunden till examensarbetet är att det inom kärnkraftsbranschen finns myndighetskrav och krav från den internationella atomkraftsmyndigheten (IAEA), på att verksamhet vid kärntekniska anläggningar skall styras och utvecklas med stöd av ett kvalitetssystem. Ringhals AB, nordens största kärnkraftsverk, har utvecklat ett ledningssystem där hänsyn tagits till olika kvalitets- och miljöledningsstandarder. På Ringhals AB har det inte utförts någon ingående jämförelse mellan det framtagna ledningssystemet och IAEA:s riktlinjer. Ett behov finns således att en sådan jämförelse utförs för att undersöka hur väl det egna ledningssystemet stämmer överens med IAEA:s föreskrifter. Examensarbetet syftar till att identifiera och analysera eventuella skillnader mellan Ringhals AB:s ledningssystem (RVS) och IAEA:s föreskrifter.

Kvalitetssäkring av systemutvecklingsprocessen

Examensarbetet behandlar hur IT-konsultföretag arbetar för att kvalitetssäkra systemutvecklingsprocessen. För att utreda problemställningen har jag genomfört litteraturstudier om kvalitet, systemutveckling och ISO 9000. Jag har även intervjuat fem IT-konsultföretag, varav två företag är certifierade enligt standarden Iso 9001. Syftet med intervjuerna var att undersöka om kvalitetssäkringsprocessen varierande mellan olika företag och om detvar stor skillnad mot hur litteraturen föreskriver kvalitetssäkring.Resultatet som framkommit utifrån det insamlade materialet är att företagen använder sig av en systemutvecklingsmodell, men det kan variera om det är en standardiserad modell eller en egenutvecklad systemutvecklingsmodell.I samband med systemutvecklingsprocessen arbetar företagen i projektform. När ett projekt startar skapas en projektplan som bl.a.

Förberedelse för elektronisk dokumenthantering av redovisande dokument i tillverkande företag : en fallstudie på Volvo Aero i Trollhättan.

Syftet med denna rapport är att göra en förberedelse för elektronisk dokumenthantering av redovisande dokument i tillverkande företag. Ämnet är idag aktuellt när tillverkande företag hela tiden måste ha produktansvarslagen i åtanke. Tillverkande företag har ökade krav på att tillverka produkter med hög säkerhet och att även kunna bevisa det. Kraven på spårbarhet ökar och i och med det ökar kraven på god dokumenthantering. Många företag står inför liknande problem; verksamheten stora mängder information, frågan är bara var dokumenten finns och hur snabbt dessa kan hittas då det blir aktuellt vid en återsökning.För att vara säker på att företaget har fullgod dokumentation på tillverkningen väljer många företag att certifiera sig enligt Iso 9001.

Strukturerat arbetssätt för avvikelse- och problemhantering i LKAB

Gruvföretaget LKAB har ett behov av en gemensam avvikelsehantering, vilket påpekats vid bland annat externa och interna Iso 9001 revisioner. Syftet med denna utredning är att ge ett förslag till ett gemensamt systematisk arbetssätt med avvikelsehantering, som uppfyller kraven i Iso 9001, ISO 14001 samt övriga ledningssystem som LKAB är certifierade mot. Förslaget ska bygga på teori och befintliga arbetssätt, varför dagens arbetssätt beskrivs och värderas med hjälp av teori, samt rekommendationer ges angående vilka befintliga system som bör tillämpas även i fortsättningen. Datainsamling har gjorts genom ett trettiotal intervjuer, studier av databaser och dokument från verksamhetssystemen samt en jämförelse med Scania chassi i Södertälje. Från studien framkommer att flertalet databaser med syfte att hantera avvikelser finns runt om i LKAB. Andra vanliga arbetssätt för att hantera avvikelser är loggböcker och aktivitetslistor.

Strukturerat arbetssätt för avvikelse- och problemhantering i LKAB

Gruvföretaget LKAB har ett behov av en gemensam avvikelsehantering, vilket påpekats vid bland annat externa och interna Iso 9001 revisioner. Syftet med denna utredning är att ge ett förslag till ett gemensamt systematisk arbetssätt med avvikelsehantering, som uppfyller kraven i Iso 9001, ISO 14001 samt övriga ledningssystem som LKAB är certifierade mot. Förslaget ska bygga på teori och befintliga arbetssätt, varför dagens arbetssätt beskrivs och värderas med hjälp av teori, samt rekommendationer ges angående vilka befintliga system som bör tillämpas även i fortsättningen. Datainsamling har gjorts genom ett trettiotal intervjuer, studier av databaser och dokument från verksamhetssystemen samt en jämförelse med Scania chassi i Södertälje. Från studien framkommer att flertalet databaser med syfte att hantera avvikelser finns runt om i LKAB.

Systematiskt kvalitetsarbete Konovalenko

Konovalenko är en kommunikationsbyrå, vars verksamhet är baserad i centrala Malmö. Byrån arbetar idag inte systematiskt med kvalitetsarbete eller förbättring av sina processer, men är nyfikna på vilka fördelar de skulle kunna få ut av ett sådant arbete. För att kunna ta reda på hur företaget bäst skulle kunna arbeta med ett systematiskt kvalitetsarbete, har byråns processer och rutiner analyserats. Syftet med rapporten är att ta reda på hur Konovalenko skulle kunna arbeta systematiskt med att säkra sin kvalitet via sina processer och rutiner. Syftet ska uppnås genom att via intervjuer och observationer med medarbetare på byrån granska kommunikationsbyråns nuvarande processer och rutiner samt analysera dessa med stöd av relevant teori. Detta ska göras genom att besvara en frågeställning: På vilket sätt kan kommunikationsbyrån Konovalenko arbeta mer systematiskt med sitt kvalitetsarbete? Slutsatsen av rapporten är att Konovalenko skulle kunna arbeta mer metodiskt med systematiskt kvalitetssäkring, vilket skulle innebära ett mer kontrollerat och effektivt arbetssätt på byrån..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->