Strukturerat arbetssätt för avvikelse- och problemhantering i LKAB
AvvikelserProblemAvvikelsehanteringProblemhanteringProblemlösningStändiga förbättringarFörbättringarKorrigerande åtgärderTotalkvalitetTQMOffensiv
kvalitetsutvecklingKvalitetsteknikKvalitetsutvecklingKvalitetsledningssystemMiljöleddningssystem
Gruvföretaget LKAB har ett behov av en gemensam avvikelsehantering, vilket
påpekats vid bland annat externa och interna ISO 9001 revisioner. Syftet
med denna utredning är att ge ett förslag till ett gemensamt systematisk
arbetssätt med avvikelsehantering, som uppfyller kraven i ISO 9001, ISO
14001 samt övriga ledningssystem som LKAB är certifierade mot. Förslaget
ska bygga på teori och befintliga arbetssätt, varför dagens arbetssätt
beskrivs och värderas med hjälp av teori, samt rekommendationer ges angående
vilka befintliga system som bör tillämpas även i fortsättningen.
Datainsamling har gjorts genom ett trettiotal intervjuer, studier av
databaser och dokument från verksamhetssystemen samt en jämförelse med
Scania chassi i Södertälje. Från studien framkommer att flertalet databaser
med syfte att hantera avvikelser finns runt om i LKAB. Andra vanliga
arbetssätt för att hantera avvikelser är loggböcker och aktivitetslistor.
Ett genomgående drag för dessa är enligt författaren bristen på systematisk
hantering av orsakseliminerande åtgärder samt avsaknad av medarbetarnas
delaktighet. LKAB arbetar med totalkvalitet, vilket anses vara positivt
även om kritik riktas mot att företaget brister i att:
• ha en samsyn på kvalitetsrelaterade begrepp
• involvera samtliga medarbetare i arbetet med ständiga förbättringar
• arbeta systematiskt med ständiga förbättringar inom hela företaget
Lösningen på dessa problem är enligt författaren utbildning i totalkvalitet
samt ett gemensamt arbetssätt med problemhantering som involverar samtliga
medarbetare.
Teorier om produkt, kund och kvalitetsbegreppet presenteras bland annat
tillsammans med teorier om kvalitetsbristkostnader, avvikelsehantering och
ständiga förbättringar. Enligt Sörqvist(2004) och Juran (1989) är
avvikelsehantering en form av styrning och ett tillfälligt problem kan
anses vara en avvikelse från en accepterad problemnivå. En förbättring är
enligt författarna ett genombrott i den accepterade problemnivån som leder
till en ny bättre nivå. För att nå denna nivå måste orsakerna till de
underliggande kroniska problemen lösas. Enligt Sörqvist så bidrar kroniska
problem ofta till dolda kvalitetsbristkostnader, medan de tillfälliga
problemen bidrar till de synliga traditionella kvalitetsbristkostnaderna som
är enklare att mäta. ISO 9001:2000 gör en koppling mellan åtgärder som
eliminerar orsaker till avvikelser och ständiga förbättringar. Sörqvist
säger även att de tillfälliga problemen kan vara ett symptom på kroniska
problem. Utifrån bland annat dessa teorier dras slutsatsen att sökt förslag
till strukturerat arbetssätt bör hantera både inrapportering av problem samt
orsakseliminerande åtgärder.
Teorin förespråkar utbildning i totalkvalitet, arbete i projekt samt en för
verksamheten anpassad och integrerad infrastruktur. Vid intervjuer framkom
att systemet bör kräva så lite administration som möjligt. För att uppnå
detta föreslås att problem rapporteras in i problemlistor, att
förbättringsprojekt startas av kontinuerliga förbättringsgrupper och drivs
i ett PDCA hjul. Detta dokumenteras i förtryckta dokumentmallar och som en
aktivitet i en aktivitetslista. Arbetssättet introduceras förslagsvis i
etapper med start i underhållsfunktionen, för att möjliggöra utvärdering
och förbättring.
Övriga slutsatser är att det nya arbetssättet och strukturen kan
introduceras för företaget i och med en utbildning i totalkvalitet som
inleds på ledningsnivå och avslutas med alla medarbetare i företaget.