Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 34 av 83

Intellektuellt kapital - En svÄrfÄngad vÀrdeskapare

Intellektuellt kapital anses av ma?nga vara en av de sto?rsta drivande faktorerna till fo?retags framga?ng och i litteraturen va?rderas den ofta som skillnaden mellan ett fo?retags marknadsva?rde och dess bokfo?rda va?rde. Market-to-book ratio a?r det relativa ma?ttet som beskriver denna skillnad och go?r det mo?jligt att ja?mfo?ra detta va?rde med andra fo?retag. Ma?let med denna uppsats a?r att underso?ka hur fo?retag redogo?r fo?r sitt intellektuella kapital och utreda hur detta reflekteras i fo?retags market-to-book ratio.

MÄlöverensstÀmmelse i tjÀnsteföretag: fallstudie pÄ Comfort Hotel Max

TjÀnster Àr fundamentalt annorlunda Àn varor. TjÀnster Àr immateriella, och kan inte lagras. TjÀnster konsumeras och produceras samtidigt i sanningens ögonblick med kunden som medproducent. NÀr den tekniska kvaliteten som erbjuds av tjÀnsteföretag Àr likvÀrdig mellan företag i samma bransch, fÄr den funktionella kvaliteten större betydelse för kundens val av tjÀnsteutövare. Det hÀr förhÄllandet Àr utmÀrkande för företag i hotellbranschen, dÀr byggandet av kundlojalitet Àr viktigt.

I förÀndringens öga

FörÀndringsarbete Àr nÄgot som finns pÄ mikro-, meso- och makro-nivÄ. Jag har sett till kommun X:s förÀndringsarbete. Den har arbetat aktivt för att fÄ ner sin lÄngtidssjukskrivning. En stÀdenhet har lyckats vÀldigt vÀl med detta. SÄ frÄgan blev hur de har lyckats med sitt förÀndringsarbete, vad hade de gjort som Àr sÄ speciellt som inte andra gör.

Blandade metoder : Integreringen av kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsunderso?kning

Denna uppsats syftar till att studera hur ett analysföretag kombinerar kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsundersökning. Uppsatsen bygger pÄ en fallstudie av en marknadsundersökning utförd av analysföretaget United Minds mellan juni och december 2011. Data har samlats in genom tre djupgÄende semistrukturerade intervjuer med medlemmarna i projektgruppen pÄ United Minds och innefattar Àven internt material som tilldelats frÄn projektgruppen. I studien framgÄr det bland annat att projektgruppen kombinerat olika dataformer pÄ ett mer dynamiskt och kreativt sÀtt Àn i traditionell akademisk forskning, att olika datainsamlingsmetoder kan prioriteras olika beroende pÄ vad syftet med metoden Àr i det specifika stadiet samt att forskare kan effektivisera undersökningar genom att utföra sÄ mÄnga studie-moment som möjligt sekventiellt. Uppsatsen ger nya perspektiv för bÄde praktiker som akademiker inom det relativt okÀnda omrÄdet blandade metoder..

Examensarbete: Effektiv testinstÀllning för mobiltelefoner

Sammanfattning Cybercoms testcenter i Malmö testar Sony mobiler och utför Android CTS- och GTS-tester. Innan testningen av mobilerna mÄste testpersonalen konfigurera mobilerna för att testningen skall kunna utföras pÄ ett korrekt sÀtt. Genomförandet av dessa konfigureringar Àr tidskrÀvande eftersom de görs manuellt. Denna rapport beskriver konstruktionen av en tidseffektiv testinstÀllning för Sony mobiltelefoner avsett för internt bruk av företaget Cybercom. TestinstÀllningen bestÄr huvudsakligen av en Android-applikation som installeras pÄ mobilen som skall testas med hjÀlp av en NFC-tagg. Med applikationen kan testarna automatisera ungefÀr hÀlften av konfigureringarna som mÄste göras. Resterande konfigureringar Àr fortfarande manuella, men betydligt lÀttare att utföra med applikationen.

Interorganisatoriska Samarbeten : Struktur och Styrning för LÀrande och Kunskapsspridning

Bakgrund: I och med den fokusering pÄ kÀrnkompetenser som idag rÄder krÀvs det att organisationer besitter en god samarbetsförmÄga. För att denna förmÄga skall kunna utvecklas krÀvs det att det finns förutsÀttningar för lÀrande och kunskapsspridning i grÀnssnittet mellan organisationerna. Syftet: Syftet Àr att undersöka hur organisationer, genom organisationsstruktur samt styrning, internt kan skapa förutsÀttningar för lÀrande och kunskapsspridning i interorganisatoriska samarbeten. Genomförande: VÄr undersökning Àr en hermeneutisk undersökning av fallstudiekaraktÀr. TvÄ fallföretag har anvÀnts, BT Products och Sapa Profiles, dÀr vi studerat inköps- respektive sÀljavdelningen.

Kommunal effektivitet - En jÀmförande studie mellan bolag och förvaltning

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva, analysera och jÀmföra effektiviteten i ett kommunalt bolag och en förvaltning.För att möjliggöra analysering av studieobjekten behövdes effektivitetsbegreppet karaktÀriseras, vilket utfördes genom konstruktionen av en modell, baserad pÄ en teoretisk undersökning. Vidare genomfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer pÄ de utvalda studieobjekten KÀrnfastigheter och Linköpings kommunala fastigheter. Empirin baseras till största delen pÄ intervjuer med personer i varierande positioner inom organisationerna. Dessa Àr för respektive studieobjekt fyra till antalet. Slutsatsen Àr att det endast gÄr att identifiera enstaka skillnader vad gÀller effektiviteten.

FörÀndringar efter införandet av kvalitetssystemet ISO 9000 i IT-företag

DÄ konkurrensen blir allt hÄrdare bland företag, har kvalitet blivit ett allt viktigare konkurrensmedel. För att kunna ge hög kvalitet till sina kunder, mÄste företaget ha hög kvalitet internt. Allt fler företag inför dÀrför ett kvalitetssystem som hjÀlpmedel för att styra kvaliteten Ät rÀtt hÄll. Ett av de vanligaste kvalitetssystemen Àr ISO 9000. Detta examensarbete behandlar de förÀndringar som sker efter införandet av ISO 9000 i IT-företag.I undersökningen har fyra kvalitetsansvariga pÄ fyra olika IT-företag intervjuats om vilka förÀndringar som har skett i deras företag.

ATT SKAPA EN AMBASSADO?R : EN UPPSATS OM VARUMA?RKESBYGGANDE INIFRA?N

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur den interna kommunikationen kan anva?ndas fo?r att sta?rka den externa kommunikationen, det vill sa?ga sta?rka varuma?rket och fo?renkla varuma?rkesbyggandet. Genom att de ansta?llda verkar som ambassado?rer fo?r varuma?rket kan ett fo?retag sta?rka sin position ba?de externt och internt.Vi har genomfo?rt en fallstudie fo?r att kunna fa? fram en bild av intern kommunikation och dess fo?rutsa?ttningar fo?r att skapa ambassado?rskap. Det fo?retag pa? vilken vi baserat va?rt arbete pa? a?r S:t Eriks AB och dess kontor och fabrik i Uppsala.

SAS interna hantering av kundgenererad information

Hur företag kan förbÀttra sig lÀr det sig bÀst av sina kunder. Det Àr dock inte mÄnga företag som lyckas ta tillvara pÄ den kunskap som finns hos kunderna. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur SAS Sverige internt anvÀnder den information de samlat in frÄn kunderna och hur de möjliggör för berörd personal att ta del av denna information, i syfte att omvandla den till kunskap. För att lyckas med detta kan ett företag anvÀnda sig av bl.a. Knowledge Management och intern marknadsföring, samt intern kommunikation, varför dessa omrÄden utgör uppsatsens teoretiska bas.

Rapportering av Intellektuellt Kapital -en fallstudie av Xano Industrier och Acando

Intellektuellt kapitalet Àr vÀrdedrivande immateriella tillgÄngar sominte finns med i balansrÀkningen. Kapitalet kan betraktas vara en delav den skillnad som finns mellan företags marknadsvÀrde ochbokförda vÀrde. Eftersom de finansiella rapporterna inte kan fÄnga detintellektuella kapitalet experimenterar företag med frivilliginformationsgivning för att förklara för kapitalmarknaden vadskillnaden bestÄr av. Det som Àr intressant med detta Àr att den, i bristpÄ riktlinjer, kan ta vÀldigt olika form. DÀrför syftar denna studie tillatt hitta likheter och skillnader i rapporteringen samt diskutera vaddetta kan bero pÄ.

Leder Aktiv Avkastning till Aktiv Risk? : PĂ„verkas svenska aktiefonders risktagande av historisk avkastning

Den svenska fondmarkanden har haft en enorm utveckling de senaste tio Ären med en kraftigt ökad fondförmögenhet och en börs med bÄde signifikanta upp- och nedgÄngar. Den höga volatiliteten pÄ marknaden föranleder att bÄde fonderna och deras förvaltare bör analyseras noga, bland annat för att analysera hur fonderna hanterar aktiv avkastning. Ett omrÄde som Àr specifikt intressant att studera i relation till avkastning Àr hur förvaltare Àndrar sin risk som en direkt effekt av förvaltarens prestation. Sambandet antas vara kopplat till hur förvaltare blir kompenserade samt hur fondinvesterare agerar i olika avkastningssituationer. Tidigare studier frÄn den amerikanska marknaden visar pÄ att nÀr en fond presterar relativt sÀtt ?dÄligt? och avviker negativt frÄn sitt jÀmförelseindex riskerar förvaltaren inte nÄgot personligen.

IAS 40 VÀrdering till verkligt vÀrde

BAKGRUND OCH PROBLEMFrÄn och med 2005 ska svenska noterade koncerner upprÀtta sinakoncernredovisningar enligt IAS/IFRS. Det betyder att företag som inneharförvaltningsfastigheter fÄr vÀrdera dessa till verkligt vÀrde eller anskaffningsvÀrde, somdet tidigare var vÀrderades dem till anskaffningsvÀrde. Standarden sÀger att Àven om ettföretag vÀljer att vÀrdera sina förvaltningsfastigheter till anskaffningsvÀrde mÄste delÀmna upplysningar om det verkliga vÀrdet. De val som företagen fÄr genom standardenÀr mÄnga och ger företagen möjlighet att vÀrdera sina fastigheter sjÀlva eller genom attanvÀnda sig av externa vÀrderare.Problemet som vi ser ligger i att företagen fritt fÄr vÀlja att vÀrdera sjÀlva eller anvÀnda sig avexterna vÀrderare, vilket kan leda till att företagen vÀrderar sina förvaltningsfastigheter pÄolika sÀtt. Beroende pÄ vilket val företagen gör kommer resultatrÀkningen och indirektbalansrÀkningen pÄverkas olika mellan företagen.

StÀlltidsreduktion med SMED vid Ericsson Katrineholm

I en hÄrt konkurrensutsatt internationell marknad som kretskortstillverkning gÀller det att vara effektiv. DÀrför tog ledningen för Ericsson Katrineholm under Är 2005 beslut att Lean Production skulle införas i verksamheten. Den ökade fokuseringen pÄ produktivitet ledde till att flera problem kopplat till ytmonteringslinorna pÄ avdelningen Module Production & Engineering identifierades. Avdelningen fann att stÀllarbetet mellan olika produkttyper genererade onödigt lÄnga produktionsstopp som i sin tur begrÀnsade avdelningens möjlighet att minska batchstorlekarna. Syftet med examensarbetet har dÀrför varit att reducera stÀlltiden mellan olika produkttyper vid ytmonteringslinan för volymproduktion. Detta ska i sin tur nÄs genom att framstÀlla och implementera ett antal förbÀttringsförslag. Arbetet har i huvudsak varit av kvalitativ art, med kvantitativa inslag som underlag för ABC-klassificeringen samt uppföljning och tolkning av den genomsnittliga stÀlltidens utveckling under Är 2006. Analysen har genomförts i enighet med SMED-metodik dÀr internt och externt stÀllarbete vid ytmonteringen först kartlagts innan ett antal förslag lagt fram för att förbÀttra de olika aspekterna av stÀllarbete.

VarumÀrkets mÄngfasetterade tolkningshorisont

Syftet med uppsatsen Àr dels att studera vilken förankring som en taxiorganisations varumÀrke kan ha bland företagets vÀxelpersonal dels att undersöka om det föreligger diskrepans mellan vad organisationen vill förmedla med sitt varumÀrke och de vÀxelanstÀlldas uppfattning om detsamma. Uppsatsen syftar till att försöka förstÄ och förklara denna eventuella diskrepans genom att knyta an till teorier om rollövertagande, organisationsidentitet och organisationskultur. Forsknings- och teoretiska perspektivI uppsatsen har teorier frÄn det sociologiska fÀltet anvÀnds liksom forskningsperspektiv pÄ intern marknadsföring och produktsyn.MetodUppsatsen bygger pÄ en kvalitativ metod dÀr fyra medarbetare och en driftchef intervjuats. Intervjuerna spelades in via diktafon. För intervjuerna anvÀndes en strukturerad intervjuguide.ResultatResultatet visar att förankringen av varumÀrket hos vÀxelmedarbetarna har brister.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->