Ställtidsreduktion med SMED vid Ericsson Katrineholm
I en hårt konkurrensutsatt internationell marknad som kretskortstillverkning
gäller det att vara effektiv. Därför tog ledningen för Ericsson Katrineholm
under år 2005 beslut att Lean Production skulle införas i verksamheten. Den
ökade fokuseringen på produktivitet ledde till att flera problem kopplat till
ytmonteringslinorna på avdelningen Module Production & Engineering
identifierades. Avdelningen fann att ställarbetet mellan olika produkttyper
genererade onödigt långa produktionsstopp som i sin tur begränsade
avdelningens möjlighet att minska batchstorlekarna.
Syftet med examensarbetet har därför varit att reducera ställtiden mellan
olika produkttyper vid ytmonteringslinan för volymproduktion. Detta ska i sin
tur nås genom att framställa och implementera ett antal förbättringsförslag.
Arbetet har i huvudsak varit av kvalitativ art, med kvantitativa inslag som
underlag för ABC-klassificeringen samt uppföljning och tolkning av den
genomsnittliga ställtidens utveckling under år 2006.
Analysen har genomförts i enighet med SMED-metodik där internt och externt
ställarbete vid ytmonteringen först kartlagts innan ett antal förslag lagt
fram för att förbättra de olika aspekterna av ställarbete. Ett antal av
förslagen implementerades sedan löpande under examensarbetets gång. En
ABC-klassificering av komponentmatare infördes vecka 46. Dessutom
inkluderades en utformad standardiserad arbetsordning för internt ställarbete
i en handbok för operatörer med planerad introduktion början år 2007. I syfte
att reducera extern ställtid automatiserades även jämförelsen av rigglistor
som tidigare utfördes för hand.
Resultatet efter införande blev en minskad genomsnittlig intern ställtid med
närmare 14 minuter jämfört med årets tidigare veckor. De ekonomiska vinsterna
beräknades sedan utifrån Ericsson Katrineholms egna kostnadskalkyler och
resulterade i en förväntad besparing på kring 1 000 000 kr per år. Dock
berättar siffrorna inte hela sanningen. Positiva effekter av ställhandboken
kommer inte att skönjas förrän handboken införts som ett dagligt verktyg i
verksamheten och sedan i enighet med operatörerna reviderats. Dessutom måste
hänsyn tas till att yttre faktorer såsom en tillfälligt förändrad produktmix
och större batcher kan ha påverkat den uppmätta ställtidens minskning. Dock
är det författarens uppfattning efter samtal med både produktionspersonal och
produktionschef att Ericsson Katrineholm inte producerat färre utan snarare
fler produkttyper under denna period och dessutom i mindre batcher.