Sök:

ATT SKAPA EN AMBASSADO?R

EN UPPSATS OM VARUMA?RKESBYGGANDE INIFRA?N


Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur den interna kommunikationen kan anva?ndas fo?r att sta?rka den externa kommunikationen, det vill sa?ga sta?rka varuma?rket och fo?renkla varuma?rkesbyggandet. Genom att de ansta?llda verkar som ambassado?rer fo?r varuma?rket kan ett fo?retag sta?rka sin position ba?de externt och internt.Vi har genomfo?rt en fallstudie fo?r att kunna fa? fram en bild av intern kommunikation och dess fo?rutsa?ttningar fo?r att skapa ambassado?rskap. Det fo?retag pa? vilken vi baserat va?rt arbete pa? a?r S:t Eriks AB och dess kontor och fabrik i Uppsala. Den empiri vi samlat genom intervjuerna pa? S:t Eriks har vi ja?mfo?rt med intervjun med experten fra?n Nordisk Kommunikation. Da?rigenom definierar vi de eventuella svagheterna i S:t Eriks interna kommunikation. Vi valde att ja?mfo?ra teorin med ba?de resultatet av intervjuerna fra?n S:t Eriks och intervjun med experten, da?refter ja?mfo?rde vi de intervjuerna fra?n S:t Eriks och intervjun med experten sinsemellan. Vi ville genom detta fa? fram alla ta?nkbara skillnader och likheter samt skapa en sto?rre fo?rsta?else fo?r det som kommit fram i resultatet.Genom effektiv och strategiskt genomta?nkt intern kommunikation ga?r det att skapa varuma?rkesambassado?rer av sina ansta?llda. Fo?r att lyckas med detta bo?r man fo?r det fo?rsta tala om fo?r dem ansta?lla att de fo?rva?ntas bli varuma?rkesambassado?rer. Enligt Ambitionstrappan ska man kommunicera all typ av beteendefo?ra?ndring med hja?lp av dialog annars a?r fo?rpliktelsegraden fo?r la?g. Budskap som ska kommuniceras internt bo?r sorteras per effekt fo?r att na? ba?sta resultat. Problem inom intern kommunikation i organisationer grundar sig ofta i att meddelanden tar fel va?g. Det a?r upp till varje organisation att besta?mma vilket varuma?rkeslo?fte just deras organisation har och det a?r viktigt att det a?r tydligt och fo?rsta?tt av hela organisationen. Alla ansta?llda ma?ste fo?rsta? innebo?rden och sedan kunna o?versa?tta lo?ftet till handling. Fo?r detta kra?ver de ansta?llda ett starkt sto?d fra?n sin na?rmsta chef och ledningen.Den interna kommunikationen pa? S:t Eriks a?r bristfa?llig. Den a?r starkt ka?nnetecknad av en uppifra?n och ned struktur da?r na?stan all information stro?mmar fra?n ledningen. Informationsflo?det a?r dessutom motsa?gelsefullt, eftersom de flesta ansta?llda upplever ett informationso?verflo?d samtidigt som de ocksa? anser att de fa?r fo?r lite information. Eftersom informationen om vad som sker pa? ledningsniva? a?r bristande resulterar det i att de ansta?llda ka?nner att ma?nga beslut tas o?ver deras huvud. Det skapas ingen dialog under mo?tena utan bara muntlig information med mo?jlighet att sta?lla fra?gor.Det mest centrala problem som existerar inom S:t Eriks interna kommunikation a?r att ledningen kommunicerar en tvetydig bild i hur de ser pa? sina ansta?llda och deras roll. Det saknas strategi i hur de kommunicerar.

Författare

Alexandra Ekström Madrid Fredrik Hermelin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..