Sök:

Sökresultat:

1334 Uppsatser om Integrerat europa - Sida 18 av 89

Konstruktion och utvärdering av integrerat system för registrering av krängningar på bussar

Med ökat miljömedvetande från transportbolag har även ökad uppföljning på förarnas körbeteende kommit mer och mer. Man försöker förbättra förarnas beteende för att minska förbrukningen av drivmedel. När det gäller kollektivtrafiken påverkar förarnas körbeteende inte enbart förbrukningen utan även passagerarnas komfort. För att förbättra komforten har önskemål om möjligheter till uppföljning uppkommit.Denna rapport beskriver framtagningen av en accelerationsmeter för bussar. Systemet kan mäta och lagra g-krafter från en accelerationssensor som sedan ska skickas till en dator i fordonet.

Den första motorvägen : problem av infrastrukturen i Bosnien och Hercegovina

Internationella infrastrukturprojekt är globala och offentliga processer. Globala kan de anses vara för att flera länder är involverade, och offentliga är de för att allmänheten måste vara deltagande part under processens gång.Bosnien och Hercegovina är det enda landet i Europa som inte byggt en motorväg. Landet är ett efterkrigsland som har haft svårigheter med uppbyggnaden av infrastrukturen. Det största problemet var bristen på statliga finanser. 1997 blev BiH medlem i PETrN (Pan EuropeanTransport Net), varefter planerna för ett motorvägsbygge återinfördes och denna gång blev allvarligt studerade.

Elevers arbetsplatsförlagda lärande : Hur lärare integrerar ett lärande under elevens arbetsplatsförlagda lärande

Intresset och betydelsen av arbetsplatsförlagt lärande har ökat under de senaste åren. Lärare på gymnasiets yrkesförberedande handel och administrationsprogram spelar en viktig roll för vilket lärande som skapas under elevens arbetsplatsförlagda lärande. Enligt läroplanen Gy11 beskrivs det att läraren ska nyansera och skapa ett lärande som integreras med yrkeslivet. Hela utbildningen motsvarar 2500 gymnasiepoäng, varav nästan hälften av poängen är inom karaktärsämnen. Genom det arbetsplatsförlagda lärandet, på minst 15 veckor, finns det möjlighet för eleven att förankra kunskaper och praktisera de teoretiska kunskaper eleven får i skolan.Studien är en kvalitativ studie där fyra lärare på Handel och administrationsprogrammet har intervjuats.

Den Moderna Webben: Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?

Vi ser en förändring i hur vi använder applikationer. Från att tidigare varit associerat till en dator och begränsat till ett par operativsystem finns de numera överallt. Fler plattformar innebär att man måste utveckla en applikation till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar och efterfrågan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har därför ökat. Vi tittar närmare på hur det går att använda sig av HTML5, och övriga tekniker som en modern webbläsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade applikationer. Vi tar reda på om det finns några hinder eller begränsningar i detta och om det finns några fördelar i att använda webben som plattform. Resultatet indikerar att med de nya tekniker som är på ingång kan man utveckla webbbaserade applikationer med prestanda motsvarande Java eller C#.

Implementering av EtherCAT i robotsystem Motoman NX100

Med en växande produktionsindustri i Asien så blir det allt svårare för företag i Europa och Sverige att konkurrera med den effektiva och framförallt billiga arbetskraft som erbjuds i öst. För att kunna konkurrera på ett effektivt sätt så har industrirobotindustrin växt kraftigt under de senaste åren. Detta är en rapport på hur ett koncept har påbörjats för att implementera ett Ethernet baserat kommunikationssystem kallat EtherCAT i ett robotsystem från Motoman. En testutrustning har byggts och simulerat en kommunikation med en PLC. Ett första HMI gränssnitt har skrivits som översätter informationen från PLCn för att göra informationen lättförståelig för människor.

Utbildning för hållbar utveckling på CFL : Studenten som betydande miljöaspekt

Hållbar utveckling är ett av FN:s överordnade mål och även den Svenska regeringen har antagit detta som ett prioriterat mål för samhällsutvecklingen. Regeringen har genom en rad åtgärder försökt integrera begreppet hållbar utveckling i den statliga förvaltningen bl a genom styrdokument som skall hjälpa myndigheterna, men även genom att ställa konkreta krav på att myndigheterna inför miljöledningssystem. Den nystartade distansutbildningsmyndigheten Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) blev under 2002 införlivade i projektet "Miljöledning i statlig förvaltning" och genomförde en miljöutredning under 2002 där de mest betydande miljöaspekterna presenterades. Man ansåg emellertid att kunskap till viss del saknades inom den egna organisationen för att kunna genomföra en tillfredställande analys på området. Syftet med denna studie är att inom ramen för indirekt miljöpåverkan analysera vilken form av miljöutbildning som bedrivs på myndigheten och utifrån detta utvärdera i vilken utsträckning CFL har möjlighet att generera positiv miljöpåverkan.

Att möta elever i behov av särskilt stöd: en integrerad
eller segregerad verksamhet?

Syftet med undersökningen är att beskriva och problematisera pedagogers syn på en integrerad matematikundervisning för elever i behov av särskilt stöd. Vi valde då att intervjua pedagoger, specialpedagoger och en rektor på två år 0-6 skolor. Frågorna berörde bland annat hur pedagogerna och specialpedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd, vilken tanke de har med sitt arbetssätt och hur de skulle vilja arbeta om de fick önska. Rektorn fick bl.a. svara på frågan hur hon vill att hennes personal ska arbeta med elever i behov av särskilt stöd i matematik.

Gator genom seklen : En studie om stadsplanernas utveckling i Sverige och hur detta har manifesterat sig i Eksjö stad

Syftet med den här studien har varit att studera stadsbildande och hur stadsplanerna har utvecklats i Sverige från medeltid till modern tid och hur denna utveckling har uppenbarat sig i en svensk stad. Som fallstudieobjekt valdes Eksjö stad för att se hur stadens stadsplan har utvecklats under stadens 600-åriga historia och om den stämmer överens med den utveckling som finns i övriga riket.För att uppnå syftet genomfördes dels en litteraturundersökning om stadsplanernas framväxt samt om fallstudieobjektets utveckling. Dessutom genomfördes en kartundersökning över Eksjö innehållandes kartor från olika perioder för att få en överblick på hur stadens stadsplan har förändrats genom historien.Studien har även undersökt varför städer uppstår där de uppstår och vilka faktorer som ligger bakom detta. Framträdande är att en lokalitets kommunikationsmöjligheter är avgörande för om en stad skall bildas där och denna stads framtida utveckling, men även andra faktorer påverkar stadsbildande. Fallstudieobjektet passar även in i detta då Eksjö bildades där två större vägar korsades vilket gav goda kommunikationsmöjligheter.Resultatet visar på att stadsplanernas utveckling i Sverige stämmer överens med den utveckling som skett i Europa.

Sagor i den mångkulturella förskolan ? språkutveckling för alla?

Denna C-uppsats handlar om tvåspråkiga barn och sagornas betydelse för deras språkutveck-ling. Syftet är att undersöka hur pedagogerna i den mångkulturella förskolan resonerar kring planeringen av arbetet med sagor för att stärka barnens språkutveckling. Våra frågeställningar är: Hur tänker pedagogerna kring att sagor används i verksamheten?, på vilket sätt kan peda-gogerna stärka barnens språkutveckling genom att använda sig av sagor och på vilket sätt ar-betar modersmålslärare med de tvåspråkiga barnens språkutveckling i den pedagogiska verk-samheten? En intervjuundersökning med verksamma pedagoger och modersmålslärare utför-des för att kunna besvara dessa frågor. I uppsatsen redovisas våra huvudresultat.

Språk föder språk : En studie om pedagogers tankar kring främmande språk och flerspråkighet i förskolan

Syftet med denna studie är att belysa hur pedagogerna uttrycker sina tankar kring förutsättningarna för barn att lära sig flera språk i förskolan och hur de kopplar dessa tankar till den praktiska verksamheten. Studien visar hur pedagoger praktiskt kan arbeta med språk, dels vad som kan främja barnens språkutveckling. Vidare ger den en bild av hur forskningen ser på flerspråkighet i förskolan. Till grund för denna kvalitativa studie ligger en undersökning utförd med metoden Self report, där pedagogerna fått uttrycka sina tankar och erfarenheter kring användandet av främmande språk i förskolan. Studien genomfördes på sju förskollärare.

Temporal organisation av audiovisuell information i episodiskt minne

Multisensorisk stimulering innebär att fler modaliteter aktiveras samtidigt. Detta sker kontinuerligt och de kan vara osynkroniserade utan att det är märkbart. Hur väl människor minns synkroniserat och osynkroniserat stimuli är idag relativt outforskat. Syfte med föreliggande studie var att undersöka hur audiovisuell information organiseras i episodiskt minne. Detta undersöktes i två faser.

Storstadsweekends : att söka upplevelser?

Den här uppsatsen handlar om turism och resande. Jag har valt att inrikta mig på storstadsturism och storstadsweekends i utlandet i min undersökning. Idag är storstadsturismen mycket stor, inte minst i Europa. Många turister väljer att åka på så kallade storstadsweekends, vilket innebär att man gör en kortare resa på några dagar till en storstad, ofta över en förlängd helg. Det handlar i de flesta fall om resor till europeiska huvudstäder, men resmålet kan även vara välkända städer i USA.

Redigeringsverktyg till kursprogram

Detta examensarbete har utförts hos Amfora Training AB, ett företag som utvecklar internetbaserade distanskurser inom det medicinska området. I det egenutvecklade kursprogrammet navigerar kursdeltagarna genom en dataspelsliknande miljö där kursmaterialet består av videoklipp med föreläsare. Redigering av datan som bygger upp användargränssnittet sker i en separat ordbehandlare vilket gör att ändringar kräver omstart av programmet och gör uppdateringar krångliga.I det här arbetet redovisas utvecklingen av ett redigeringsverktyg integrerat i kursprogrammet. Redovisningen innefattar tillvägagångssätt utifrån en utvecklingsmetodik innefattande analys, design, kodning och testning. I arbetet ingår en analys av kursprogrammet och dess gränssnittsmodell satt i ett sammanhang av andra gränssnittslösningar.En stor del av problematiken handlar om att hitta ett bra sätt att presentera gränssnittsmodellen för redigering.

Nord-syd integration och vertikal specialisering - en studie av bilindustrin i NAFTA

Samtidigt som vi idag lever i ett allt mer integrerat samhälle kan vi observera att många produktionsprocesser blir mindre integrerade och allt mer fragmenterade. Internationell fragmentering och specialisering är två fenomen som blir att vanligare inom internationell handel och speciellt inom en komplex tillverkningsindustri som bilindustrin. Syftet med denna uppsats är att studera vilka effekter som NAFTA har haft på handel och vertikal specialisering i bilindustrin mellan USA och Mexiko. Genom studien har det framkommit att NAFTA har lett till en ökad handel inom bilindustrin mellan Mexiko och USA och att frihandelsområdet även har bidragit till att biltillverkningen i USA och Mexiko blivit mer fragmenterad. Sammantaget konstateras att bilindustrin kan delas upp i många delprocesser, med olika faktorintensiteter.

Det bortglömda ämnet : Lärares och elevers upplevelser av teknikämnet och teknikundervisningen

Studiens huvudsyfte är att undersöka hur lärare och elever upplever teknikämnet och teknikundervisningen i den svenska skolan. Ett annat syfte är att undersöka om det finns några skillnader mellan lärares och elevers upplevelser av densamma.En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt medverkade fyra lärare som undervisar i teknikämnet på högstadiet samt sju elever som går på högstadiet.Resultatet visar att lärarna har en positiv inställning till teknikämnets funktion i skolan. Däremot upplever de att teknikämnet får för litet utrymme.Beträffande lärares och elevers upplevelser av teknikundervisningen visar resultatet att lärarna bedriver en varierad teknikundervisning från teknikämnets olika kunskapsområden. Både lärarna och eleverna ansåg att lärarrollen är viktig för undervisningen.Resultatet visar också att tre av fyra lärare upplever att tekniken är ett ämne där praktik och teori är integrerat medan samtliga elever anser att teknik är ett ämne där de får arbeta mycket praktiskt. Elevernas upplevelser av teknikundervisningen är väldigt positiva och de anser att teknikundervisningen är rolig..

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->