Sök:

Konstruktion och utvärdering av integrerat system för registrering av krängningar på bussar


Med ökat miljömedvetande från transportbolag har även ökad uppföljning på förarnas körbeteende kommit mer och mer. Man försöker förbättra förarnas beteende för att minska förbrukningen av drivmedel. När det gäller kollektivtrafiken påverkar förarnas körbeteende inte enbart förbrukningen utan även passagerarnas komfort. För att förbättra komforten har önskemål om möjligheter till uppföljning uppkommit.Denna rapport beskriver framtagningen av en accelerationsmeter för bussar. Systemet kan mäta och lagra g-krafter från en accelerationssensor som sedan ska skickas till en dator i fordonet. Mätningar görs längs tre axlar för att ge en så komplett bild av händelseförloppet som möjligt. Syftet med systemet är att förbättra komforten för passagerarna ombord på bussarna samtidigt som man kan konstatera vägavsnitt eller förare som har stor positiv eller negativ inverkan på komforten.För att kunna utvärdera förarnas körbeteende krävs det verktyg för en rättvis uppföljning. Detta projekt har tagit fram tre modeller för presentation av data som kan användas till detta ändamål.

Författare

Fredrik Nyberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..