Sök:

Sagor i den mångkulturella förskolan ? språkutveckling för alla?

Denna C-uppsats handlar om tvåspråkiga barn och sagornas betydelse för deras språkutveck-ling. Syftet är att undersöka hur pedagogerna i den mångkulturella förskolan resonerar kring planeringen av arbetet med sagor för att stärka barnens språkutveckling. Våra frågeställningar är: Hur tänker pedagogerna kring att sagor används i verksamheten?, på vilket sätt kan peda-gogerna stärka barnens språkutveckling genom att använda sig av sagor och på vilket sätt ar-betar modersmålslärare med de tvåspråkiga barnens språkutveckling i den pedagogiska verk-samheten? En intervjuundersökning med verksamma pedagoger och modersmålslärare utför-des för att kunna besvara dessa frågor. I uppsatsen redovisas våra huvudresultat. Vi kan kon-statera hur viktig integrationen av modersmålet är i verksamheten, samt vilken roll sagor spe-lar för barns språkutveckling. Samtliga förskolelärare önskar att modersmålslärarna arbetar mer integrerat i verksamheten. Alla modersmålslärare anser att modersmålet är viktigt för att underlätta barnens språkutveckling. Vår undersökning påvisar att modersmålslärare och för-skolelärare anser att sagor är ett bra hjälpmedel för barn att utveckla sitt språk om sagorna används med ett tydligt syfte.

Författare

Anna Månsson Jessica Wendel

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..