Sök:

Språk föder språk

En studie om pedagogers tankar kring främmande språk och flerspråkighet i förskolan


Syftet med denna studie är att belysa hur pedagogerna uttrycker sina tankar kring förutsättningarna för barn att lära sig flera språk i förskolan och hur de kopplar dessa tankar till den praktiska verksamheten. Studien visar hur pedagoger praktiskt kan arbeta med språk, dels vad som kan främja barnens språkutveckling. Vidare ger den en bild av hur forskningen ser på flerspråkighet i förskolan. Till grund för denna kvalitativa studie ligger en undersökning utförd med metoden Self report, där pedagogerna fått uttrycka sina tankar och erfarenheter kring användandet av främmande språk i förskolan. Studien genomfördes på sju förskollärare. Resultatet visar att pedagogernas tankar kring främmande språk och flerspråkighet i förskolan skiljer sig lite åt i verksamheten, beroende på hur integrerat språket är. Resultatet visade även att pedagogerna ser de vardagliga situationerna som källa till språkanvändning, samt att barnens erfarenheter och intressen låg till grund för hur språket användes i verksamheten.

Författare

Marie-Louise Alenius

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..