Sök:

Att möta elever i behov av särskilt stöd

en integrerad
eller segregerad verksamhet?


Syftet med undersökningen är att beskriva och problematisera pedagogers syn på en integrerad matematikundervisning för elever i behov av särskilt stöd. Vi valde då att intervjua pedagoger, specialpedagoger och en rektor på två år 0-6 skolor. Frågorna berörde bland annat hur pedagogerna och specialpedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd, vilken tanke de har med sitt arbetssätt och hur de skulle vilja arbeta om de fick önska. Rektorn fick bl.a. svara på frågan hur hon vill att hennes personal ska arbeta med elever i behov av särskilt stöd i matematik. Vårt instrument vid den tematiska analysen är de sex pedagogiska huvudområden, vilka leder fram till antingen ett relationellt- eller kategoriskt perspektiv (Persson, 1998). Vid analysen ser vi att pedagoger och specialpedagoger ser specialpedagogik ur ett kategoriskt perspektiv, vilket leder till att de arbetar segregerat med elever i behov av särskilt stöd i matematik. Däremot har rektorn en önskan om att de ska börja arbeta mer integrerat. Informanterna var överens om att det finns elever som behöver lugn och ro, och därför kan den lilla undervisningsgruppen behövas.

Författare

Emil Ebenfeldt Ulrica Hedman

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..