Sökresultat:
1922 Uppsatser om Inre värderingar - Sida 40 av 129
BerÀttande - En pedagogisk metod i skolan?
Syftet med denna studie Àr att undersöka om berÀttandet har nÄgon plats i dagens undervisning. Med berÀttande menar vi att en person muntligt berÀttar innehÄllet i en text för andra. Vi undersökte om det fanns nÄgon skillnad mellan hur barn uppfattar och minns en text beroende pÄ om de fÄr den berÀttad för sig eller om de lÀser texten sjÀlva. Vi ville ocksÄ sÀtta fokus pÄ barns skapande av inre bilder.VÄrt arbete inleds med en genomgÄng av litteratur i Àmnet berÀttande. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs 4 med 24 elever.
à tgÀrdsplan för gröna företag i expansions- och utvecklingsfas
Det traditionella lantbruket minskar mer och mer, gÄrdarna som fortsÀtter med lantbruk blir större och mer nischade pÄ antingen djur eller vÀxtodling. Det Àr mÄnga som helt lÀgger ner sin produktion för att ge plats Ät nÄgot annat pÄ gÄrden som t.ex. bed and breakfast-stÀllen, spa, m.m. NÀr produktionen lÀggs om och företagen nysatsar sÄ Àr det mycket att tÀnka pÄ. En ny affÀrsidé ska arbetas fram och kalkyler berÀknas.
IT i undervisning pÄ lÄg- och mellanstadiet : Pedagogers kompetens att integrera datorer i undervisning
I denna studie undersöktes ett antal pedagogers instÀllning till den utbildning de har eller den fortbildning de har fÄtt för att anvÀnda IT i undervisning, vilken kompetens de anser krÀvs och hur mycket de anvÀnder datorer i olika moment i sin yrkesroll pÄ lÄg- och mellanstadiet.Pedagogerna i undersökningen var ganska missnöjda med den utbildning de erbjudits av arbetsgivaren. Flera av pedagogerna uppgav att de var sjÀlvlÀrda. De var inte heller helt tillfreds med det sÀtt som de integrerade IT i sin undervisning, Àven om de hade mÄnga förslag pÄ utvecklingsomrÄden.För att pedagogerna skulle kunna integrera IT i undervisningen krÀvdes flera faktorer. Datorer, utbildning och en inre drivkraft var det som pedagogerna i undersökningen uppgav som det viktigaste..
Latmasken hindrar min motivation : en undersökning av bakomliggande orsaker till fortsatt trÀning
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka bakomliggande orsaker till varför de individer som deltog i GIH projektet har fortsatt att trÀna pÄ egen hand. En jÀmförelse har gjorts mellan grupperna, de som har fortsatt att trÀna och de som inte har fortsatt att trÀna. VÄra frÄgestÀllningar var: Vilken betydelse har motivation för fortsatt trÀning? Vad har ledarskapet för betydelse för den aktive? Vilken betydelse har sjÀlvförtroende för fortsatt trÀning?MetodDatainsamlingen har skett pÄ tvÄ olika sÀtt, dels genom en strukturerad enkÀt och dels genom halvstrukturerade intervjuer. EnkÀten genomfördes pÄ 89 deltagare frÄn projektet i folkhÀlsovetenskap, vÄren -06, GIH projektet.
Vygotskij och Leontjev om lek
Den hÀr uppsatsen handlar om de sovjetiska psykologerna Vygotskij och Leontjevs teoretiska perspektiv pÄ lek, sÄ som Vygotkji presenterar sin teori i förlÀsningen Lekens roll i barnets psykiska utveckling 1933 (1981) och sÄ som Leontjev presenterar sin teori i artikeln Lekens psykologiska grundvalar i förskoleÄldern 1944 (1982). Den hÀr uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ hermeneutisk textanalys av dessa tvÄ kÀllor, och stÀller sig frÄgan vad Vygotskijs och Leontjevs teorier betyder? Analysen anlÀgger dels ett hermeneutiskt historiskt perspektiv och dels ett nutids historiskt pedagogiskt perspektiv. För det nutidspedagogiska perspektivet anvÀnder jag mig av det skandinaviska forskningsfÀltet lekpedagogik, framför allt Birgitta Knutsdotter Olofsson, Fredrik Ole Lillemyr och Gunilla Lindqvist. För det hermeneutiskt historiska perspektivet anvÀnder jag mig av en kvalitativ textanalys dÀr jag har systematiserat de tvÄ texterna i vardera tre analysteman.
GrÀnsöverskridande koncernbidrag - tillÀmpning av Marks & Spencer-mÄlet i svensk rÀtt
EG-domstolens avgörande i det sk Marks & Spencer-mÄlet har belyst frÄgan kring EG-rÀttens förbud mot hinder för etableringsfriheten i allmÀnhet, och problemet kring grÀnsöverskridande förlustöverföringar i synnerhet. Domen, och det i EG-domstolen efterföljande anhÀngiggjorda mÄlet Oy Esab, har resulterat i en omfattande diskussion i Àmnet.
Marks & Spencer-domen har trÀffat i skÀrningspunkten mellan tvÄ motstÄende intressen - EU:s mÄl att uppnÄ en fri inre marknad och medlemsstaternas intresse att bevaka sina skattebaser. SkatteomrÄdet ligger egentligen utanför EU:s behörighetsomrÄde, men medlemsstaterna mÄste likvÀl iaktta gemenskapsrÀtten vid utövandet av denna behörighet.
De nÀmnda mÄlen kommer med all sÀkerhet att innebÀra förÀndringar av de svenska koncernbidragsreglerna, vilka i sin nuvarande utformning utesluter grÀnsöverskridande koncernbidrag..
Inre och yttre landskap : Tre platser i norra Europa frÄn jÀrnÄldern och dessa platsers senare betydelse
This study sets out to investigate the social significance and political use of three historical places, from the theoretical starting points of landscape, objects, society and rituals. The Teutoburger Forest in North Germany has had an international effect, being a german national icon during the reformation and through two world wars, Old Uppsala is a place of great importance for the creation and reproduction of Swedish national identity during several hundred years, and Eketorp ring fort on Ăland in Sweden is of more regional importance. All these places have been used for social and political reasons through history. History can be used in a constructive or a destructive way. This study stresses the importance of a critical scientific tradition..
Trafikstyrning vid incidenter: handlingsplaner utarbetade i
Contram
Denna rapport handlar om hur den störningskÀnsliga trafiksituationen i Stockholm kan förbÀttras med information till trafikanterna via VMS-skyltar. Med VMS-skyltar menas informationstavlor pÄ vilka det Àr möjligt att variera meddelanden. VÀgverket Region Stockholm installerar i Är (2001) en vÀgtrafikcentral (VTC) för att underlÀtta störningshanteringen vid incidenter i vÀgnÀtet. Inom en snar framtid ska VÀgtrafikcentralen kunna styra tÀndningen och slÀckningen av skyltarna, och för detta krÀvs handlingsplaner som talar om vilken informationsstrategi som Àr lÀmpligast. Syftet med examensarbete var att ta fram dessa handlingsplaner.
Att beh?lla bankanst?llda - En kvalitativ studie om employee retention utifr?n ett identitetsperspektiv
Svenskar byter jobb allt oftare och denna r?rlighet p? arbetsmarknaden ?r kostsam f?r arbetsgivarna. D? det har visat sig att frivillig personaloms?ttning i m?nga fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren ?r det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibeh?llandet av personal. Ett samlingsbegrepp f?r ?tg?rder som syftar till att fr?mja bibeh?llandet av personal ?r employee retention.
Undervisning inom Scientologikyrkan
Syftet med denna C-uppsats Àr att försöka ta reda pÄ hur Scientologikyrkan undervisar sina medlemmar och om det kan vara sÄ att Scientologikyrkans syn pÄ undervisning kan vara nÄgot för oss pedagoger att ta till oss eller om vi inte alls ska ta till oss av deras syn. För att kunna ta reda pÄ detta finns nÄgra frÄgor jag behöver reda ut:Hur ser undervisningsmiljön ut?Vilka Àr det som sköter undervisningen?Hur gÄr kurserna till?Hur ser den inre och yttre undervisningsmiljön ut?Kan man försvara sÄ pass (enligt mig) gamla teorier som Scientologkyrkan anvÀnder sig av dÄ Hubbard var verksam för ungefÀr 50 Är sedan, alltsÄ under mitten av 1900-talet?Hur stÀmmer Hubbards teorier överens med vad tidigare forskare inom undervisning sÀger och hur stÀmmer det överens med vad som stÄr i LPF94?.
Införande av objektorienterade mönster för ökad förÀndringsbarhet i mjukvarusystem
Objektorienterade mönster och omkonstruktion Àr tvÄ olika designstrategier som har ett gemensamt mÄl: att göra mjukvarusystem mer förÀndringsbara och mindre komplexa. Mönster tillÀmpas för att förebygga utvecklingen av komplexitet i mjukvara. Omkonstruktioner görs för att reducera komplexitet som redan uppstÄtt i mjukvarans inre struktur. Denna rapport identifierar fyra grundlÀggande strukturproblem som gör mjukvara onödigt komplex och svÄr att förÀndra: duplicerad kod, villkorslogik, lÄnga metoder och bristande inkapsling. Rapporten visar hur objektorienterade mönster kan införas i mjukvara genom omkonstruktion och göra mjukvara mer förÀndringsbar genom att reducera de fyra nÀmnda strukturproblemen.
Ăr fika pĂ„ jobbet nyckeln till god service? : En kvalitativ studie om servicekulturer i relation till belöningssystem inom försĂ€kringsbranschen.
A?r fika pa? jobbet nyckeln till god service? Denna fra?ga sta?llde vi oss och valde att titta na?rmare pa? hur servicekultur och belo?ningssystem ho?r ihop. Servicekultur har visat sig vara ett la?ngsiktigt konkurrensmedel bland ba?de produkt- och tja?nstefo?retag, och belo?ningar har visat sig kunna motarbeta en servicekultur om de anva?nds pa? fel sa?tt.Vi har valt att utfo?ra en fallstudie pa? tva? fo?rsa?kringsbolags lokala kontor i Umea?. Detta eftersom det ena fo?retaget anva?nder sig av individuell prestationsbaserad belo?ning vil- ket enligt servicekulturlitteraturen kan motarbeta en servicekultur, samt att det andra fo?retaget inte uttalat anva?nder sig av belo?ning, men har ett mer gemensamt bonussy- stem, vilket enligt servicekulturlitteraturen kan gynna en servicekultur.
Ryanair - ett innovativt flygbolag?
Syftet med studien Àr att skapa en djupare förstÄelse kring innovationsförmÄgan hos flygbolaget Ryanair och undersöka vilka innovationsstrategier de har tillÀmpat för att positionera sig pÄ den europeiska marknaden. I denna uppsats anvÀnder vi oss utav en kvalitativ metod och har valt ut tre informanter via ett bekvÀmlighetsurval. Det insamlade materialet frÄn informanterna har transkriberats och vi har valt att anvÀnda selektiva citat för att bygga upp större delar av empirin. En abduktiv ansats har tillÀmpats vid insamling av primÀrdata och sekundÀrdata för att besvara vÄr forskningsfrÄga. Studiens undersökning verifierar att Ryanair Àr ett innovativt flygbolag och har tillÀmpat ett innovativt tÀnk i sina strategier för att bli ett framgÄngsrikt och lönsamt flygbolag.
Upplevelser av LÀrande hos Unga Vuxna VisstidsanstÀllda
Studiens syfte Àr att undersöka hur unga vuxna upplever sitt lÀrande som visstidsanstÀlld och vilka faktorer som pÄverkar dem i sitt lÀrande som visstidsanstÀllda. Information har samlats in, bearbetas och presenteras enligt hermeneutisk metodik. DÀrefter tolkas den utifrÄn Illeris (2007) teori om lÀrandedimensioner och unga vuxnas lÀrande. Resultatet visar att unga vuxna frÀmst drivs av sin inre vilja att lÀra och syftet Àr att bygga sin framtid med erfarenheter. De stÀller höga krav pÄ respons och stöd och de upplevda kraven frÄn samhÀllet har visat sig drivande för dem.
Drivkrafter för motivation i en gymnasieskola / The Driving Forces of Motivation in a Secondary School
Syftet med följande arbete Ă€r att undersöka vilka faktorer som motiverar gymnasielever i Ă
K 1-3 att studera och lÀra sig mer.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om motivation och motivationsteorier. Med hjÀlp av en enkÀtundersökning ville jag se:
1. Vilka faktorer motiverar elever att lÀra sig?
2. Vilka motivationsfaktorer kan pÄverkas av lÀrare och vilka ligger utanför lÀrares pÄverkan?
Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ att eleverna motiveras av olika faktorer som samspelar med varandra.