Sök:

Att beh?lla bankanst?llda - En kvalitativ studie om employee retention utifr?n ett identitetsperspektiv


Svenskar byter jobb allt oftare och denna r?rlighet p? arbetsmarknaden ?r kostsam f?r arbetsgivarna. D? det har visat sig att frivillig personaloms?ttning i m?nga fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren ?r det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibeh?llandet av personal. Ett samlingsbegrepp f?r ?tg?rder som syftar till att fr?mja bibeh?llandet av personal ?r employee retention. F?r n?rvarande befinner sig Sverige i en l?gkonjunktur, samtidigt har l?rdomar dragits av svenska f?retag efter rekryteringsutmaningar under pandemins ?terh?mtningsperiod, varf?r de insett v?rdet i att besitta relevant kompetens inf?r n?r konjunkturen v?l v?nder. Det har framkommit att medarbetare inom banksektorn f?r n?rvarande upplever h?rt tryck och att de upplever en h?g stress, vilket kan utg?ra en risk f?r ?kad frivillig personaloms?ttning. Tidigare forskning har visat att medarbetares intentioner till frivillig personaloms?ttning kan unders?kas utifr?n social identifiering. Mot denna bakgrund har denna studie ?mnat unders?ka bankmedarbetares uppfattningar om employee retention utifr?n den sociala identitetsteorin. Studien syftar till att f?rdjupa f?rst?elsen f?r hur organisationer inom bankbranschen kan arbeta proaktivt med att beh?lla sin personal. F?r att uppn? syftet med studien besvaras forskningsfr?gan om hur f?retag inom banksektorn kan arbeta med identitetsskapande f?r en ?kad employee retention. Empiri har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tio medarbetare inom banksektorn och analyserats genom studiens teoretiska referensram som bygger p? social identitetsteori, organisationsidentitet och professionell identitet. Studien har funnit att organisationer inom banksektorn kan arbeta med identitetsskapande f?r att fr?mja employee retention p? flera olika s?tt utifr?n de tre omr?dena social identitet, organisationsidentitet och professionell identitet. Inom dessa omr?den identifierades ?tta olika teman som dessa organisationer kan arbeta med vilka ?r samh?righet och gemenskap, kunskapsdelning, bekr?ftelse, identifiering med organisationen, identifiering med gemensamma v?rderingar, anknytning till organisationen, yrkesutveckling och relationen mellan medarbetare och kund. Det framkommer att de tre olika identiteterna i vissa sammanhang samverkar, men i andra kontexter konkurrerar. Studiens insikter kan vara till hj?lp f?r att fr?mja medarbetarnas k?nsla av tillh?righet till organisationen under r?dande konjunkturella l?ge i Sverige d?r det uppm?rksammats att medarbetare kan uppleva ensamhet i sina roller och kompetenser, men kan ocks? vara applicerbara i andra kontexter.

Författare

Karin Pernmyr Sanina Salihovic

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/F?retagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..