Sök:

Drivkrafter för motivation i en gymnasieskola / The Driving Forces of Motivation in a Secondary School


Syftet med följande arbete är att undersöka vilka faktorer som motiverar gymnasielever i ÅK 1-3 att studera och lära sig mer. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om motivation och motivationsteorier. Med hjälp av en enkätundersökning ville jag se: 1. Vilka faktorer motiverar elever att lära sig? 2. Vilka motivationsfaktorer kan påverkas av lärare och vilka ligger utanför lärares påverkan? Sammanfattningsvis pekar resultaten på att eleverna motiveras av olika faktorer som samspelar med varandra. Yttre motivationsfaktorer såsom intressant och praktiskt användbart studiematerial, goda resultat för att nå högre betyg eller relevanta kunskaperna för deras framtida yrke är bland de viktigaste. Respondenterna visar en betydande resultatorientering, men även inre motivationsfaktorer och lärares aktiviteter i klassrummet är av betydelse.

Författare

Vladimir Ilic

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..