Sök:

Sökresultat:

1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 49 av 72

Vilket utrymme ges elevernas egna idéer i slöjden? : Vad innebÀr det att inkludera elevernas egna erfarenheter och intressen i slöjdundervisningen?

Denna undersökning stÀller frÄgan hur manskropp i kombination med nakenhet, muskler, poser och blickar konstruerar maskulinitet och könsroller i bilder. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn mansforskningens teorier och semiotisk metod granska bilder som förskjuter och omförhandlar maskulinitetens etablerade normer. Undersökningen tittar nÀrmare pÄ betydelsebÀrande markörer för att synliggöra hur den manliga kroppen har blivit viktig i bilden av mannen. Det didaktiska och bildpedagogiska syftet Àr att skapa ett medvetet och kritiskt tÀnkande kring bildens betydelse i konstruktionen av könsroller. Maskulinitet definieras i det kommersiella bildflödet och det Àr viktigt att förstÄ bilders sociala och kulturella innebörder.I den konstnÀrliga gestaltningen undersöks förskjutningen av maskulinitet i bild, och betydelsen av manskroppen nÀr den förses med markörer betecknade som feminina och kvinnliga.

Innovationsmaskinen : Ett recept med utsikter att spridas?

SyfteSyftet med uppatsen Àr att studera de idéer som ligger bakomInnovationsmaskinen, en modell som Innovation StockholmanvÀnder sig av i rÄdgivningen för att förverkliga nya idéer. Vidarekommer jag att undersöka hur denna modell implementeras hos deinnovationsrÄdgivare som arbetar för Innovation Stockholm, ochvilka förutsÀttningar Innovationsmaskinen har att spridas.Teoretiskt perspektiv Grunden för uppsatsen lades genom att studera de kreativabegreppen som möjliga att systematisera. DÀrefter undersökte jagmed ett organisationsteoretiskt synsÀtt hur ett koncept uppnÄr statussom ett recept, och dÀrefter hur ett sÄdant recept har möjlighet attspridas och översÀttas.MetodUppsatsen har en deduktiv ansats dÀr kvalitativa metoder ansettslÀmpliga för att fylla uppsatsens syfte. PrimÀrdata utgörs avintervjuer och Àr huvuddelen i empirin.SlutsatserInnovationsmaskinen innehÄller mÄnga av de ?framgÄngskriterier?som finns för att uppnÄ status som ett framgÄngsrikt recept.Men det finns Àven luckor i konceptet som skapar konsekvenser förresten av ?maskinen?.

Att arbeta sprÄkutvecklande i bildÀmnet

Sammanfattning Den ökade flyktingströmmen medför ett behov av att arbeta sprÄkutvecklande i alla Àmnen. För att klara kunskapskraven skall eleverna kunna anvÀnda och förstÄ Àmnesspecifika ord och begrepp, vilket poÀngteras i Lgr11. I mitt arbete som lÀrare i bild, slöjd och engelska pÄ en skola i Sverige trÀffar jag huvudsakligen elever med invandrarbakgrund, bÄde nyanlÀnda och de som har levt i Sverige ett par Är. I mitt examensarbete har jag undersökt hur jag som bildlÀrare kan arbeta sprÄkinriktat i Àmnet bild och om elevernas kunskapsutveckling i bild och svenska pÄverkas av metoden. Med deltagande observation som metod pÄgick undersökningen under sex förmiddagspass som vardera bestÄr av tre lektioner om fyrtio minuter.

Styrning av Innovation - chefen som förbundskapten

Studiens syfte Àr att undersöka vilka styrmekanismer som förekommer i innovationsintensiva organisationer och hur dessa pÄverkar innovationsförmÄgan. PÄ detta sÀtt Àr förhoppningen att skapa en förstÄelse kring samspelet mellan ledarskap, individ och organisation. Arbetet har utförts genom en fallstudie med en komparativ design. DÄ syftet Àr att skapa en förstÄelse kring studieobjekten har vi utgÄtt ifrÄn en tolkande ansats och uteslutande anvÀnt kvalitativ data. Studien har genomförts pÄ fyra organisationer: Gambro, BMC, BioInvent och Jolife.

Entreprenör : Hur fattar entreprenören beslut, egentligen?

Inom omrÄdet entreprenörskap finns massor av böcker skrivna. De behandlar allt frÄn innovationsprocessen och kreativitet till affÀrsplaner och marknadsföring.SÄ gott som alla av dessa böcker utgÄr dock ifrÄn att entreprenören har ett klart mÄl för sin förmÄga till företagsamhet. I managementlitteraturen beskrivs tillvÀgagÄngssÀtt om hur entreprenören ska lÀgga upp sina strategier, knyta kontaktnÀt, skaffa kapital och andra metoder för att nÄ sitt mÄl för sin idé. Det verkar helt enkelt vara en idealbild dÀr allt bara stegvis hÀnder med ett lyckat mÄl. Ponera att entreprenören istÀllet redan har givna resurser sÄsom partners och kapital, men ingen klar idé över vad man kan skapa med hjÀlp av dessa resurser. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur entreprenörer i verkligheten arbetar vid planering och beslutsfattande. AnvÀnder de sig av de metoder som beskrivs i managementböcker, eller lÄter det saker hÀnda mer oplanerat och spontant? Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med tre entreprenörer ska jag försöka ta reda pÄ hur entreprenörer i verkligheten förhÄller sig till beslutsfattande och planering. Resultatet visar att förhÄllningssÀtten Àr lika olika som entreprenörernas personligheter.

SpÄrtaxi : En studie om spÄrtaxisystem i Karlstad ur ett anvÀndarperspektiv

SpÄrtaxi Àr en av flera benÀmningar pÄ automatiserade transportsystem. Systemet kan ses som en form av personlig kollektivtrafik dÀr upp till fyra personer delar vagn pÄ en högbana. Det miljövÀnliga systemet bygger pÄ individuell transport utan stopp, och gÄr i tÀtort med en hastighet av 35 km/h.Idag finns det flertalet rapporter som diskuterar olika spÄrtaxisystem. MÄnga av undersökningarna Àr subjektiva, och dÀrför ansÄg vi inför vÄr uppsats att det behövs en objektiv syn pÄ systemet för att en ge lÀsaren en helhetsbild. En del av vÄr uppsats bestÄr dÀrför i en bakgrund som sammanstÀller viktiga fakta, sÄvÀl positiva som negativa, om systemet.

SpÄrtaxi : En studie om spÄrtaxisystem i Karlstad ur ett anvÀndarperspektiv

SpÄrtaxi Àr en av flera benÀmningar pÄ automatiserade transportsystem. Systemet kan ses som en form av personlig kollektivtrafik dÀr upp till fyra personer delar vagn pÄ en högbana. Det miljövÀnliga systemet bygger pÄ individuell transport utan stopp, och gÄr i tÀtort med en hastighet av 35 km/h.Idag finns det flertalet rapporter som diskuterar olika spÄrtaxisystem. MÄnga av undersökningarna Àr subjektiva, och dÀrför ansÄg vi inför vÄr uppsats att det behövs en objektiv syn pÄ systemet för att en ge lÀsaren en helhetsbild. En del av vÄr uppsats bestÄr dÀrför i en bakgrund som sammanstÀller viktiga fakta, sÄvÀl positiva som negativa, om systemet.

Storyline: vilka vinster medför arbetssÀttet för elevers lÀrande i grundskolan?

Storyline var ett arbetssÀtt vi hade hört talas om i olika sammanhang och som av flera anledningar vÀckt vÄrt intresse. Genom detta examensarbete sÄg vi en möjlighet till att förvÀrva oss djupare kunskaper om storylinemetoden vilket vi ocksÄ gjorde bland annat genom djupgÄende litteraturstudier. Syftet med vÄr studie var att beskriva storyline som undervisningsmetod samt att ta reda pÄ vilka vinster lÀrare verksamma inom storyline anser att metoden kan medföra i elevers lÀrande och utveckling. Kvalitativa intervjuer med sex lÀrare verksamma inom storylinemetoden har genomförts vilka sedan analyserades för att sammanstÀlla ett resultat pÄ vÄr undersökning och vÄrt syfte. VÄr undersökning gav oss en positiv bild av metoden dÄ lÀrarna menade att eleverna utvecklar flera olika sidor i en storyline.

Storyline: vilka vinster medför arbetssÀttet för elevers
lÀrande i grundskolan?

Storyline var ett arbetssÀtt vi hade hört talas om i olika sammanhang och som av flera anledningar vÀckt vÄrt intresse. Genom detta examensarbete sÄg vi en möjlighet till att förvÀrva oss djupare kunskaper om storylinemetoden vilket vi ocksÄ gjorde bland annat genom djupgÄende litteraturstudier. Syftet med vÄr studie var att beskriva storyline som undervisningsmetod samt att ta reda pÄ vilka vinster lÀrare verksamma inom storyline anser att metoden kan medföra i elevers lÀrande och utveckling. Kvalitativa intervjuer med sex lÀrare verksamma inom storylinemetoden har genomförts vilka sedan analyserades för att sammanstÀlla ett resultat pÄ vÄr undersökning och vÄrt syfte. VÄr undersökning gav oss en positiv bild av metoden dÄ lÀrarna menade att eleverna utvecklar flera olika sidor i en storyline.

IKT som stöd vid rehabilitering : Hinder och möjligheter med surfplattor som stöd vid trÀning efter knÀprotesoperation

Denna uppsats Àr ett resultat av en försöksstudie med anvÀndning av surfplattor som stöd vid rehabilitering efter knÀprotesoperationer pÄ LÀnssjukhuset Ryhov i Jönköping. En av författarna Àr kliniskt verksam sjukgymnast sedan tio Är tillbaka, den andre författaren har lika lÄng erfarenhet av ortopedisk sjukgymnastik ur ett patientperspektiv. Syftet med studien var att skapa förstÄelse för patienters uppfattningar om IKT-stöd vid rehabilitering efter knÀprotesoperation. Det IKT-stöd som Àr i fokus i detta arbete Àr en egenframtagen innovativ informationsbroschyr med interaktiva trÀningsinstruktioner, samt den redan befintliga applikationen Min HÀlsoplan. Författarna har valt att utgÄ ifrÄn ett sociotekniskt ramverk som teoretisk modell, och utifrÄn detta anvÀnt ramverkets tre perspektiv organisation, teknik och individ vid resultatanalys.

Kunskap och FörstÄelse : En innehÄllslig relaterande studie av Jean Piagets och Lev Vygotskijs syn pÄ kunskapsutveckling

SammanfattningDet hÀr arbetet utgör en studie av Piagets och Vygotskijs teorier om kunskapsutveckling hos individen. Piagets och Vygotskij teorier har i flertalet andra texter presenterats som varandras motsatser. I stÀllet för att skapa ett huvudsakligt motsatsförhÄllande har den hÀr studien försökt att om inte kombinera sÄ Ätminstone relatera Piagets och Vygotskijs teorier pÄ omrÄdet. Vygotskij har fokuserat pÄ processer runt den lÀrande mÀnniskan, men inte uteslutande. Piaget har fokuserat pÄ processer inuti den lÀrande mÀnniskan, men inte uteslutande.

HĂ€lsoeffekter av dans : - en litteraturstudie

Bakgrund: Dagens samhÀlle har förÀndrats pÄ mÄnga sÀtt och tidsbrist Àr det gott om. Följden blir att samhÀllets utformning minskar den naturliga fysiska aktiviten och tidsbristen minskar den planerade fysiska aktiviteten. Fysisk aktivitet i form av dans har visats sig ha mÄnga positiva hÀlsoeffekter som kan förbÀttra bÄde den fysiska och psykiska hÀlsan. Syfte: Syftet med litteraturstudien Àr att undersöka olika hÀlsoeffekter som dans kan bidra till pÄ bÄde fysisk, psykisk och social nivÄ. Metod: Studien Àr genomförd som en litteraturstudie dÀr tio vetenskapliga artiklar anvÀnts.

En lektionssekvens i Bioteknik

Vi ville utforma en lektionssekvens för tvÄ klasser, sammanlagt 44 elever, pÄ Naturvetarprogrammet pÄ gymnasiet i Ärskurs 3. Med utgÄngspunkt i teorier om att mÀnniskan har olika intelligenser byggde vi upp en lektionssekvens. MÄlet var att lektionerna skulle vara varierande sÄ att olika intelligenser hos eleverna kunde lyftas fram, eleverna skulle ocksÄ fÄ möjlighet att anvÀnda sin kreativitet. För att skapa intresse ville vi att undervisningsmaterialets plats i verkigheten skulle bli tydlig. Under de förutsÀttningar som gavs pÄ vÄr partnerskola delade vi in lektionssekvensen i tvÄ delar. Den första delen skulle vi lÀra ut formen och uppbyggnaden av en bakteriecell.

Tying pÄ en innovativ marknad - Microsoft mot Kommissionen

FörstainstansrÀttens dom i mÄlet Microsoft mot Kommissionen har gett upphov tillmÄnga konkurrensrÀttsliga frÄgor, bl.a. gÀllande Microsofts tying av WindowsMedia Player till sitt operativsystem Windows. Denna uppsats för framförallt ettresonemang kring frÄgan om huruvida de ?traditionella? EG-rÀttsliga metodersom idag anvÀnds vid bedömningen av kopplingsförbehÄll (tying) Àr förlegade nÀrdessa ska appliceras pÄ en ?ny? produkt som mjukvara. En analys av konkurrensrÀttsligdoktrin och rÀttspraxis visar att Microsoftdomen i delen vad gÀller tying Àrkonsekvent gentemot den praxis som etablerats pÄ omrÄdet genom mÄlen T-30/89Hilti AG mot Kommissionen samt C-333/94 P Tetra Pak International SA motKommissionen.

Balans mellan estetiskt - praktiska och teoretiska Àmnen i grundskolan : För optimal inlÀrning och utveckling av hjÀrnans alla resurser

Syftet med vÄrt examensarbete var att söka efter motiveringar som belyser de estetiskt - praktiska Àmnens bidragande del för en allsidig utveckling av hela hjÀrnan. Vi ville undersöka rektorernas syn pÄ balansen mellan teoretiska och estetiskt - praktiska Àmnen, samt hur de ser pÄ elevers kunskapsinlÀrning. Vi anvÀnde oss av litteraturstudier och enkÀtfrÄgor i vÄrt arbete. Vi har Àven följt mediadebatten för att kunna spegla samhÀllets syn pÄ skolfrÄgor inom Àmnet. En enkÀtundersökning genomfördes med rektorer i grundskolans senare del.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->