Storyline
vilka vinster medför arbetssättet för elevers lärande i grundskolan?
Storyline var ett arbetssätt vi hade hört talas om i olika sammanhang och
som av flera anledningar väckt vårt intresse. Genom detta examensarbete såg
vi en möjlighet till att förvärva oss djupare kunskaper om storylinemetoden
vilket vi också gjorde bland annat genom djupgående litteraturstudier.
Syftet med vår studie var att beskriva storyline som undervisningsmetod
samt att ta reda på vilka vinster lärare verksamma inom storyline anser att
metoden kan medföra i elevers lärande och utveckling. Kvalitativa
intervjuer med sex lärare verksamma inom storylinemetoden har genomförts
vilka sedan analyserades för att sammanställa ett resultat på vår
undersökning och vårt syfte. Vår undersökning gav oss en positiv bild av
metoden då lärarna menade att eleverna utvecklar flera olika sidor i en
storyline. Bland annat får de träna sin sociala kompetens och flera av de
intervjuade lärarna menade att storyline väcker ett intresse och en
motivation hos eleverna. Det är ett mångvarierat arbetssätt och dessa
komponenter tillsammans leder till ett bestående lärande vilket visat sig i
både litteraturstudier och vår undersökning. Vår undersökning har även gett
oss en inblick i vissa svårigheter att ta hänsyn till i en storyline men
övervägande har vi efter denna studie bara en positiv syn på storyline som
arbetsmetod.