Sök:

Tying på en innovativ marknad - Microsoft mot Kommissionen


Förstainstansrättens dom i målet Microsoft mot Kommissionen har gett upphov tillmånga konkurrensrättsliga frågor, bl.a. gällande Microsofts tying av WindowsMedia Player till sitt operativsystem Windows. Denna uppsats för framförallt ettresonemang kring frågan om huruvida de ?traditionella? EG-rättsliga metodersom idag används vid bedömningen av kopplingsförbehåll (tying) är förlegade närdessa ska appliceras på en ?ny? produkt som mjukvara. En analys av konkurrensrättsligdoktrin och rättspraxis visar att Microsoftdomen i delen vad gäller tying ärkonsekvent gentemot den praxis som etablerats på området genom målen T-30/89Hilti AG mot Kommissionen samt C-333/94 P Tetra Pak International SA motKommissionen. Dock förefaller situationen vara annorlunda om hänsyn tas tillmjukvaruproduktens respektive mjukvarumarknadens egenskaper. Författarenkonstaterar bl.a. att då mediespelare av mjukvarutyp ofta tillhandahålls utan avgiftsamt kan reproduceras utan kostnader i ett oändligt antal exemplar bör nya metoderutvecklas för att bedöma huruvida tying av sådana produkter kan utgöra missbruk.Då tying av mjukvara är en del av produktutvecklingen inom branschenföreslår författaren två alternativ till hur Microsoft kunde ha dömts på grunder därWindows tying av Windows Media Player i sig inte utgör missbruket ifråga. The Court of First Instance judgement Microsoft v. Commission has raised manyquestions in the light of competition, some concerning Microsoft?s tying of WindowsMedia Player to its operating system Windows. This thesis produces aboveall a line of arguments concerning the question if the ?traditional? methods in EClawused today judging tying are obsolete when applied to a ?new? product likesoftware. An analysis of competition doctrines and case-law shows that the Microsoftjudgement is consistent case-law in line with the established cases on thefield, T-30/89 Hilti AG v. Commission and C-333/94 P Tetra Pak International SAv. Commission. However, it seems the situation changes when the software productand software market characteristics are taken into consideration. The authorstates, among other things that since software media players often are providedfree of charge and at the same time being able to reproduce, without costs, an infinitenumber of copies there should be new methods developed capable of estimatingwhether tying of these products can constitute an abuse. Since tying softwareis a part of the development of products within this line of business the authorsuggests two alternatives on how Microsoft could be judged on grounds notmaking the tying of Windows Media Player to Windows the abuse in question.

Författare

Peter Malmgren

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..