Sök:

Sökresultat:

1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 19 av 72

NÀr det flödar

Vi har gjort en observationsstudie om vÄr process mot skapandet av en förestÀllning.faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen.Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som dokumenterades genom en processdagbok.som musiklÀrare ha kunskap om bÄde utvecklingsfaser och faktorer som gynnar och hindrar kreativitet imusikdramatik tillsammans i tre terminer och har en god social relation med varandra, ÀndÄ fick problem underSyftet var att undersöka denkonstnÀrliga processen - med sÀrskild uppmÀrksamhet pÄ kreativitet - i samband med skapande av enförestÀllning dÀr sÄvÀl egenkomponerad musik som eget agerande ingick. Vi Àmnade ta reda pÄ vilkautvecklingsfaser vi gick igenom i processen mot att skapa en förestÀllning. Vi var Àven intresserade av vilkaDÄ vi som blivande musiklÀrare befinner oss i enutbildningsvetenskaplig kontext ville vi ocksÄ ta reda pÄ hur vi kunde översÀtta dessa erfarenheter till vÄrtkommande lÀraryrke.Av resultatet kunde vi utlÀsa att vi huvudsakligen gick igenom tvÄ utvecklingsfaser. I dessa fanns faktorer sombÄde gynnade och hindrade kreativiteten. Faktorer som kan gynna en kreativ process Àr exempelvis en tillÄtandemiljö, gynnsamma tidpunkter, kompetens i Àmnet.

LÀsflöde eller lÀsmöda? : Ett arbete om hur la?sning pa?verkas (och inte pa?verkas) av olika element pa? en webbplats fo?rstasida.

The purpose of this project was to find out how reading is affected, and not affected, by different elements on a start page. The site I was studied belongs to the magazine Fitness Magazine, and the current site has a problem. The editorial texts and articles don?t reach out to the visitors. The goal was to make a proposal for a new first page of the web site that highlights the texts and the reading.With the help of interviews, user testing and textual analysis, I studied if the texts were in itself that caused the problem or if it was the design.

RÀtt logiskt eller typiskt koherent : NÄgra teorier om juridikens metoder och vÀsen

Bakgrund:Entreprenöriellt lÀrande Àr en undervisningsform i skolan som trÀnar elevernas entreprenöriella attityder, kompetenser och förmÄgor. För en lÀrare i klassen handlar entreprenöriellt lÀrande om en förhÄllningsÀtt i undervisningen. Kompetenser som beskriver framtidens entreprenör Àr sjÀlvstÀndighet, kreativitet, initiativtagande, viljan att samarbeta, lÀtthet att kommunicera, beslutsamhet, konsekvens och rikedom pÄ idéer. SamhÀllet gÄr igenom stora förÀndringar och förskolan mÄste lÀgga grunden till att barnet lÀr sig ta ansvar och utvecklar kompetenser som samhÀllet i framtiden kommer att behöva. Barnet lÀr sig genom att leka, utforska, testa, kommunicera med andra mÀnniskor, iaktta.

Sjukhusets driftsform : ekonomistyrning ur fotfolkets perspektiv

En jĂ€mförelse mellan bolagiserade sjukhus och förvaltningssjukhus angĂ„ende arbetets innehĂ„ll, arbetsglĂ€dje, möjlighet att ta ansvar och uttrycka sin kreativitet. Även om delaktigheten i arbetet pĂ„verkas och om stoltheten förĂ€ndras vid byte av driftsform eller sammanslagning av sjukhus..

FrÄn memo till inspelning : kreativitet och effektivitet i lÄtskrivandeprocessen

Detta examensarbete behandlar fenomenet att anvÀnda djurkroppar som material. Studiens syfte Àr att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram pÄ vilket sÀtt döda djur anvÀnds och hur anvÀndandet kan tolkas och förstÄs. Teorin belyser relationen djur och mÀnniska ur historiskt perspektiv, hur djur framstÀllts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material bestÄr i en analys utifrÄn texter och medier, och en kvalitativ intervju med MÀrta Mattsson, som skapar smycken av frÀmst insekter. Studien visar pÄ att djur har varit symbol för mÄnga olika saker som mod, tapperhet, hÀxkonst och erotik.

"Som en pusselbit som passar överallt" : En kvalitativ studie om hur gymnasieelever upplever kreativitet pÄ psykologilektionerna

In the nineties, policy makers highlighted the importance of creativity in education in order to nurture entrepreneurs in our society, thus the purpose of this study is to investigate high school studentsŽ experience of creativity in psychology classes. The results are based on qualitative data from four semi-structured interviews with Swedish high school students who study psychology. The conclusions are that the respondents perceive psychology as a very creative school subject in which they can give personal experience as examples, they can give alternative explanations and solutions to problems, and that there are no right or wrong answers which means that they feel encouraged to self-reflect. The teacher is important as the respondents experience her as open, tolerant, and moreover, that she varies the classes, which contributes to a good classroom climate. The respondents also experience a certain degree of freedom when they feel involved and are allowed to influence their education.

UCAV vs. Armed UAV - en studie i realiteters inverkan pÄ visioner

MÄnga försvarsanalytiker och luftmaktsteoretiker har sedan 1990-talet gjort gÀllande att teknisktavancerade sÄ kallade UCAV farkoster, kan komma att ersÀtta eller komplettera mÄnga av de idagmest avancerade stridsflygplanens uppgifter. Dessa förvÀntningar har inte infriats. De bevÀpnadeUAV som nu anvÀnds i pÄgÄende operationer skulle mer kunna liknas vid bevÀpnade propellerdrivnasegelflygplan och utvecklingen av dessa kan sÀgas ha varit mer pragmatisk Àn innovativ.Utvecklingen skulle kunna förklaras som tvÄ olika utvecklingsspÄr, Armed UAV och UCAV. Undersökningenvisar att det Àr Armed UAV:s egenskap, uthÄllighet som gör att den Àr ett sÄ efterfrÄgatsystem i dagens lÄgintensiva konflikter. UCAV Ä andra sidan har visat sig vara bÄde dyrareoch komplexare Àn man tidigare förutsÄg, men framförallt Àr dess egenskaper hastighet, autonomioch signaturanpassning i dagslÀget inte efterfrÄgade..

StÀllningsfullmakt och bankansvar : SÀrskilt om NJA 2001 s. 191 (I och II) och NJA 2002 s. 244

Bakgrund:Entreprenöriellt lÀrande Àr en undervisningsform i skolan som trÀnar elevernas entreprenöriella attityder, kompetenser och förmÄgor. För en lÀrare i klassen handlar entreprenöriellt lÀrande om en förhÄllningsÀtt i undervisningen. Kompetenser som beskriver framtidens entreprenör Àr sjÀlvstÀndighet, kreativitet, initiativtagande, viljan att samarbeta, lÀtthet att kommunicera, beslutsamhet, konsekvens och rikedom pÄ idéer. SamhÀllet gÄr igenom stora förÀndringar och förskolan mÄste lÀgga grunden till att barnet lÀr sig ta ansvar och utvecklar kompetenser som samhÀllet i framtiden kommer att behöva. Barnet lÀr sig genom att leka, utforska, testa, kommunicera med andra mÀnniskor, iaktta.

Ett test av ett test- Ra?tten till staden

Va?ra sta?der finns till fo?r oss. I sta?derna befinner vi oss i ett gemensamt rum, ett rum som borde vara designat fo?r va?rt eget ba?sta. Vi har etablerat lagar och regler fo?r att kunna planera och kontrollera va?ra sta?der men kan det vara sa? att dessa lagar har kommit att bli kontraproduktiva? Ibland i frustration, andra ga?nger av lekfullhet, har ma?nniskor bo?rjat ifra?gasa?tta dessa regler och tagit planerarnas roll i sina egna ha?nder.

Bildskapande i ett perspektiv av estetisk lÀroprocess

I denna studie diskuteras hur en viss bildpedagogisk praktik som vilar pÄ ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande kan uppfattas av elever avseende lÀrande och utveckling och hur denna arbetsprocess pÄverkar deras uppfattning om lÀrande i och genom bildÀmnet. Studien utvÀrderar hur elevers upplevelser och sinneserfarenheter ser ut i samma bildpedagogiska praktik och hur de medieras i deras bildskapande. Metoden Àr kvalitativ dÀr med hjÀlp av ostrukturerad intervju och hermeneutiskt tolkande sÀtt analyseras information som trÀngs bakom ord och beskrivningar. Resultatet visar att kognitiva och emotionella aspekter i bildÀmnet i kombination med en flerstÀmmig och multimodal skolmiljö stimulerar elevernas lÀrande/kreativitet och utvecklar olika medieringsförmÄgor. Elever utvecklar bildsprÄk och skapar kunskap ur dialog genom social interaktion.

Barns berÀttelser kring sina egna (lek)saker

Sammanfattning I mitt examensarbete har jag undersökt barns meningsskapande i förhÄllande till sina egna (lek)saker utifrÄn deras berÀttelser. Jag har beskrivit vilka teman som förekommer i deras berÀttelser om sina (lek)saker och dessa visade pÄ vad barnen skapar mening om och hur de skapar mening. Jag refererar min studie till tidigare forskning med relevans för mitt syfte som mediering genom artefakter, olika perspektiv pÄ leksaker, barns olika leksakspreferenser utifrÄn kön och skapande av kön. Jag anvÀnder mig i min studie av en kvalitativ metod och jag genomförde totalt tio semistrukturerade intervjuer med barn pÄ tvÄ förskolor i en kommun i södra SkÄne. Resultatet visar att barns (lek)saker inte bara Àr ting, de Àr kulturella artefakter i barns meningsskapande.

Kreativitet och offentlig sjÀlvmedvetenhet : En experimentell sutdie om hur offentlig sjÀlvmedvetenhet pÄverkar kreativitet

The current study aimed to test the public self-consciousness impact on creative performance. An experimental design was used in which 40 participants were randomly assigned to two groups, one of which was the experimental group and the other was the control group. A mirror was used in the experimental group to induce public self-consciousness among the participants while they performed creativity tests. A consequence test was used where the participant had to give suggestions for the given scenario "What would happen if everyone became blind?" which was then measured in the number of proposals (fluency).

Musikaliskt skapande pÄ gymnasiet: en studie av elevers syn
pÄ undervisning och lÀrande

Studiens syfte Àr att undersöka vad elever pÄ gymnasiets estetiska program inriktning musik upplever som kreativt och skapande i musikundervisningen. Materialet som ligger till grund för studien samlades in genom enskilda intervjuer med elever inom programmet och studien har ett tydligt elev- perspektiv. Studien har genomsyrats av den hermeneutiska vetenskapsteorin och utgick ifrÄn att en upplevelse alltid Àr subjektiv och personlig för varje elev. Intervjumaterialet har bearbetats genom vÄr förförstÄelse, elevens kontext och genom del och helhet för att försöka tolka och förstÄ ur ett vidare perspektiv. Genom intervjusvaren har vi tolkat vilka möjligheter och hinder för musikaliskt skapande som eleverna upplever i undervisningen.

Risk för kardiovaskulÀr sjukdom och cancer bland skift och nattarbetande sjuksköterskor

I uppsatsen har vi valt att undersöka de motivationsfaktorer som ligger till bakgrund för att arbeta inom en kreativ miljö och huruvida det finns andra faktorer som pÄverkar den enskilde individens motivation. En kvalitativ undersökning har gjorts dels i tvÄ fokusgrupper (team) och dels som intervjuer med fokusgruppernas teamledare inom företaget, Ubisoft Massive Entertainment AB. För att ha ett bÀttre underlag innan intervjutillfÀllena har vi studerat olika teorier och artiklar som knyter an till de frÄgestÀllningar som vi har valt att stÀlla. Avslutningsvis har det empiriska materialet analyserats och diskuterats utifrÄn de teorier som handlar om motivation och kreativitet. Resultatet av undersökningen visar pÄ tre övergripande omrÄden som pÄverkar motivationen.

Intern materialflödeseffektivisering

Projektet visar hur man med relativt lite kunskap om programmering kan ta fram en lo?sning som ba?de a?r cross-platform och enkel att underha?lla och vidareutveckla med ytterligare funktioner i framtiden. Systemet a?r gjort i Filemaker Pro 13/14 som ocksa? a?r klienten fo?r Mac OS X och anva?nds fo?r mobila enheter via Filemaker Go 13/14.Personalen pa? kostymavdelningen pa? NorrlandsOperan har tidigare arbetat med en struktur da?r information och bilder kring produktionen sparats i olika Excel eller Word-dokument fo?r att sen sparas pa? en gemensam filserver. Detta arbetssa?tt skapar problem kring dokumentation, att hitta information och att jobba mobilt.Lo?sningen a?r framtagen fo?r att understo?dja personalen i deras arbete och fo?ljer en tydlig ordning med vilka objekt som a?r relaterade till vilka andra objekt.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->