Sök:

Sökresultat:

1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 20 av 72

Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner

Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.

Att vara en kreativ trollkarl

The study aims to describe how art teachers conduct their teaching towards the new curriculum requirements, hence, to the must-haves of society towards the art education. As a future art teacher, I have an interest in finding out how the art teachers tackles the new requirements despite substance plight. The study has revealed that resources for the art education, both financial and time varies from school to school. Which says something about a very unfair situation for the teachers..

Konceptframtagning av handhÄllet verktyg

Projektet visar hur man med relativt lite kunskap om programmering kan ta fram en lo?sning som ba?de a?r cross-platform och enkel att underha?lla och vidareutveckla med ytterligare funktioner i framtiden. Systemet a?r gjort i Filemaker Pro 13/14 som ocksa? a?r klienten fo?r Mac OS X och anva?nds fo?r mobila enheter via Filemaker Go 13/14.Personalen pa? kostymavdelningen pa? NorrlandsOperan har tidigare arbetat med en struktur da?r information och bilder kring produktionen sparats i olika Excel eller Word-dokument fo?r att sen sparas pa? en gemensam filserver. Detta arbetssa?tt skapar problem kring dokumentation, att hitta information och att jobba mobilt.Lo?sningen a?r framtagen fo?r att understo?dja personalen i deras arbete och fo?ljer en tydlig ordning med vilka objekt som a?r relaterade till vilka andra objekt.

Designkoncept av portabel cykel

MÄlet var att utveckla en ergonomisk, innovativ och monterbar cykel som ryms ireservdÀcksplatsen pÄ dagens bilar. Arbetet har skett i samarbete LuleÄs Tekniska Universitet och instutionen för arbetsvetenskap.Arbetets tillvÀgagÄngssÀtt följer den designmetodik som tillÀmpas pÄ programmet Teknisk Design vid LuleÄs Tekniska Universitet. I den första fasen arbetas en projektbeskrivning fram, dÀrefter ett Gantt-schema som beskriver vad som skall göras och nÀr. Genom att metodiskt arbeta fram önskemÄl och krav kan ett antal koncept arbetas fram som sedan sÄllas ut tills det endast Àr ett lösningsförslag kvar. Detta lösningsförslag vidareutvecklas och visualiseras.Resultatet Àr en portabel cykel i konceptstadiet.

Kreativitet och blockeringar - Icke-musikers upplevelser av musikskapande

Title: Creativity and blockings: Non-musicians? experiences of music making The purpose of this study was to investigate whether the ability of music-making can benefit from and/or be inhibited by extra-musical factors, such as one's own or other people's opinions, criticism, prejudice and values. An experiment was carried out, where 10 nonmusicians were instructed to solve a compositional problem (writing pieces of music to a picture) which had been expressed in two different ways, one of which (A) was intended to block creativity and the other (B) to facilitate the creative process. All subjects also had to answer a questionnaire, where their experiences in connection with the task and their attitudes towards music and composition were mapped. The result was that all subjects succeeded in composing one or more pieces of music, regardless of which instruction they had been given.

Tiden gÄr fort nÀr man har roligt? : Effektivisering av mitt skapande

Syftet med mitt arbete var att jag ville ta reda pÄ hur jag kunde effektivisera min skapandeprocess för att kunna fÀrdigproducera en hiphoplÄt om dagen. Jag producerade fyra lÄtar. Genom att kartlÀgga mina beteenden i min skapandeprocess kunde jag med hjÀlp av litteraturstudier plocka fram metoder för att öka min kreativitet och effektivitet..

Ett annorlunda möte - mötesindustrins omvandling i den nya ekonomin

Problem:Den nya ekonomins satsning pÄ det framtida ?upplevelselandet Sverige? har pÄverkat mötesindustrin, som har fÄtt högre krav pÄ sig att allt oftare lansera nya mötesidéer. Mötesleverantörerna satsar idag pÄ nyskapande och annorlunda mötesrum. Vi ser en motsÀttning i mötesleverantörernas satsning och kundernas uteblivna efterfrÄgan pÄ det nya utbudet. Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt mötesleverantörers vÀrdeerbjudande har influerats av den nya ekonomin.

Sjukhusets driftsform - ekonomistyrning ur fotfolkets perspektiv

En jĂ€mförelse mellan bolagiserade sjukhus och förvaltningssjukhus angĂ„ende arbetets innehĂ„ll, arbetsglĂ€dje, möjlighet att ta ansvar och uttrycka sin kreativitet. Även om delaktigheten i arbetet pĂ„verkas och om stoltheten förĂ€ndras vid byte av driftsform eller sammanslagning av sjukhus..

Den effektiva gruppen hjÀlp av Open Space

Syfte:Syftet med denna studie Àr att öka kunskap om Open Spacemetoden samt för att se hur kreativ och effektiv den Àr i ettgruppsammanhang. Vi kan tillföra metoder som verksamheter kanta som hjÀlpverktyg och komma fram till fler lösningar pÄ problemgenom Open Space metoden och bidra med verksamhetsutveckling.Teori:I teorikapitlet beskrivs de teorier som Àr grunden till dennauppsats. VÄr teori bygger pÄ kurslitteratur och vetenskapligaartiklar för att kunna beskriva innovation, kreativitet ochmotivation.Metod:Författarna har varit med i Eskilstuna kommun,vuxenförvaltningens möten vid ett tillfÀlle. Detta var ettobservationsmöte dÀr författarna satt och observerade deltagarna imötet samt hur de gick till vÀga med sina problem. Sedanarrangerade författarna en workshop dÀr de fick prova en metodsom kallas Open Space.Empiri/Analys:VÄr empiri/analys Àr indelat i tre delar: ena delen Àr empiri avvideo, andra delen Àr en enkÀtundersökning och den tredje delen Àrintervjun.

Hur pedagogiskt drama integreras i tematisk undervisning.

Elever, dramapedagog, lÀrare och rektor berÀttar och reflekterar över hur pedagogiskt drama integreras i tematisk undervisning..

Kreativitet i Fotografisk bild : Vad, varför och hur

Med detta examensarbete vill jag redogöra för hur Funktionsinriktad MusikTerapi kom till, och vad dess metod (den s.k. FMT-metoden) gÄr ut pÄ. Med tvÄ fallbeskrivningar vill jag redovisa hur jag arbetat med metoden med tvÄ personer. UtifrÄn de tvÄ fallbeskrivningarna ska jag försöka svara pÄ om, och hur FMT kan skapa förutsÀttningar för utveckling av stabilitet. Min slutsats Àr att jag, med hjÀlp av olika sÀtt att stÀlla upp instrument, anvÀndning av attribut och sÀtt att utforma en session, kunnat stÀrka och utveckla de tvÄ personernas stabilitet..

?FÄr jag ocksÄ frÄga en varför-frÄga?? En studie om elevers upplevelse av ett skolprojekt

Syftet med detta arbete Àr att fÄ syn pÄ och försöka förstÄ elevers perspektiv gÀllande ett skolprojekt som de varit delaktiga i under höstterminen 2011. Skolprojektets tema var ?MÀnniskan och samhÀllet? och dess syfte var att ge eleverna möjlighet att uttrycka sig med hjÀlp av och prova pÄ olika estetiska gestaltningsformer. Skolprojektet avslutades i en hybridutstÀllning. VÄr emperi bestÄr av material insamlat under skolprojektets gÄng, sÄ som filmade klassrumssituationer, elevers loggboksanteckningar och elevutvÀrderingar.

System för de Ànnu inte tÀnkta tankarna

Titeln ?system för de Ànnu inte tÀnkta tankarna? Àr en liten ordlek menad att vara provocerande. Provocerande för att systemets funktionalitet pÄstÄs vara det sinnliga och mystiska i det plötsliga uppdykandet av tankar eller idéer ? ?de inte Ànnu tÀnkta tankarna?. Detta fenomen brukar tillfalla intuitionens konto och kommer nÀstan alltid pÄ tal nÀr kreativitet diskuteras.

Pedagogiska processer i utemiljön

Undersökningens syfte har varit att studera hur barn upplever sitt lÀrande i utomhusmiljön och hur pedagogerna anvÀnder utomhusmiljön för barns lÀrande pÄ en förskola. Som metod har anvÀnts observationer och samtal med sex pedagoger och Ätta barn. Observationerna av tvÄ olika förskolegÄrdar har skett under vintern och vÄren. Tidigare genomförd forskning visar pÄ att utevistelse för barn Àr viktig, dÄ alla deras sinnen stimuleras av att vara ute. I samtalen med barn och pedagoger anvÀndes den kvalitativa ansatsen fenomenografi, för att studera det fenomen som undersökningen handlar om, det vill sÀga hur barn och vuxna har upplevt sin utemiljö pÄ förskolan.

Roterande ledarskap, finns inom kort i en kommun nÀra dig?

Syftet Àr att beskriva vilka förutsÀttningar det finns i Svenska kommuner för att införa roterande ledarskap. Studien Àr gjord med en kvalitativ ansats och baseras pÄ intervjuer med ett antal tjÀnstemÀn i Landskrona kommun samt Lomma kommun. Vi har Àven anvÀnt sekundÀrkÀllor för det tredje objektet, Phoenix stad. I vÄrt arbete fann vi ett antal skillnader mellan Phoenix stad och Svenska förhÄllanden. Den politiska skillnaden var vÀntad och svÄr att ÄtgÀrda, men fyra viktiga skillnader kan utjÀmnas.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->