Sök:

När det flödar


Vi har gjort en observationsstudie om vår process mot skapandet av en föreställning.faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen.Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som dokumenterades genom en processdagbok.som musiklärare ha kunskap om både utvecklingsfaser och faktorer som gynnar och hindrar kreativitet imusikdramatik tillsammans i tre terminer och har en god social relation med varandra, ändå fick problem underSyftet var att undersöka denkonstnärliga processen - med särskild uppmärksamhet på kreativitet - i samband med skapande av enföreställning där såväl egenkomponerad musik som eget agerande ingick. Vi ämnade ta reda på vilkautvecklingsfaser vi gick igenom i processen mot att skapa en föreställning. Vi var även intresserade av vilkaDå vi som blivande musiklärare befinner oss i enutbildningsvetenskaplig kontext ville vi också ta reda på hur vi kunde översätta dessa erfarenheter till vårtkommande läraryrke.Av resultatet kunde vi utläsa att vi huvudsakligen gick igenom två utvecklingsfaser. I dessa fanns faktorer sombåde gynnade och hindrade kreativiteten. Faktorer som kan gynna en kreativ process är exempelvis en tillåtandemiljö, gynnsamma tidpunkter, kompetens i ämnet. Faktorer som kan hindra en process är bland annat för småresurser, stress, tidsbrist samt icke gynnsamma tider på dagen. Undersökningen visade även att det är relevant attskapandeprocesser. Resultatet gav oss dessa kunskaper. Kursmålen i musik på grundskolan innefattar atteleverna ska kunna skapa och vara kreativa. Av resultatet kan vi utläsa att fyra vuxna människor som lästarbetets gång. Utifrån sett var förutsättningarna optimala, då vi själva kunde bestämma när och var vi ville läggarepetitioner. Vi hade även relativt stor kompetens i ämnet. Trots dessa förutsättningar misslyckades vi medmoment som torde vara enkla att genomföra. Undersökningen problematiserar att elever ska kunna skapa ochvara kreativa i stora grupper, då vi själva stötte på problem under de mest gynsamma förutsättningarna.Av den anledningen är det relevant att vi och andra lärare tillförskansar oss kunskap och redskap som behövs förändamålet.

Författare

Emma Björnell Veronica Dahlman

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..