Sök:

Sökresultat:

1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 18 av 72

Kreativ förÀndringsprocess : En studie som uppmÀrksammar en innovativ förÀndringsprocess för Westinghouse i Sverige

Westinghouse i VÀsterÄs bestÄr av olika arbetsomrÄden, dessa i sin tur har egna organisationer samt en global organisation. Syftet med denna studie Àr att förstÄ bristen pÄ förstÄelse vid förÀndringsarbete samt kommunikationen mellan ledningen och de anstÀllda i de olika arbetsomrÄdena, tekniker och projekt ledare. Till detta har ett verktyg formats för att bemöta attityder som förhindrar förÀndringsarbetet pÄ Westinghouse i VÀsterÄs. Tidigare studier visar pÄ att förÀndringsarbete bemötts av konflikter, attityder samt hot frÄn olika verksamheter inifrÄn och Àven utifrÄn organisationen. Olika författare syftar till olika strategier för förÀndringsarbete och hur dessa kan leva vidare efter projektets avslutande.

BerÀttelsen som ett redskap för elevers lÀrande : En kvalitativ studie om berÀttelsen som ett motiverande lÀromedel i spanskundervisningen

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka att genom lÀsningen av en berÀttelse kan lÀraren motivera elevernas deltagande i sitt lÀrande och utveckla elevernas kunskaper i det spanska sprÄket. Detta Àr ett kvalitativt arbete som handlar om hur lÀrare kan motivera eleverna att delta aktivt i spanskundervisningen, stimulera deras kreativitet samt förbÀttra deras skriftliga och muntliga fÀrdigheter genom att lÀsa en berÀttelse. Arbetet strÀvar Àven efter hur berÀttelsen kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg i elevernas lÀrande.Under VFU perioden observerade lÀraren att eleverna inte var motiverade nog för att delta i spanskundervisningen. LÀroboken var ett centralt redskap i undervisningen men skapade emellertid ett rutinarbete som inte motiverade eleverna. Det motiverade lÀraren att genomföra ett undervisningsförlopp studie dÀr berÀttelsen blev ett viktigt redskap i elevernas lÀrande som skulle utveckla elevernas kreativitet och öka kunskaper i spanska.

Nycirkusundervisning i skolÀmnet idrott och hÀlsa - Contemporary circus education in the school subject Physical Education

FörestÄende examensarbete syftar till att undersöka vad nycirkus kan tillföra skolÀmnet idrott och hÀlsa. Det Àr en studie i hur nycirkus dÀr kan anvÀndas för att förankra intentionerna i lÀroplanen om att motverka traditionella könsmönster och stimulera elevers kreativitet. För att undersöka en grupp elevers erfarenheter av och uppfattningar om nycirkusundervisning har följande metoder anvÀnts: aktionsforskning, deltagande observationer och enkÀtundersökning samt fokusgruppsmöte. Följande frÄgestÀllningar undersöks: hur kan ett undervisningsförslag i nycirkus se ut och hur fungerar det i praktiken?, hur kan nycirkus anvÀndas för att utveckla elevers kreativitet, skapande och estetiska uttryck? och vad har flickor och pojkar för erfarenheter av och uppfattningar om genus utifrÄn deltagande i nycirkus som aktivitet i skolans undervisning i idrott och hÀlsa? Resultatet av den insamlade empirin analyseras och diskuteras utifrÄn teorier om genus, idrott och cirkusverksamhet.

Entreprenörskap och programutveckling

I slutet av Är 2005 blev en ny applikation utvecklad. Applikationen hade en innovativ potential att marknadsföras internationellt vilket ledde till att en patentansökan lÀmnades in och företaget Mobisma AB grundades. Den tekniska lösningen uppfyllde kraven för en patentansökan och hade nyhet, uppfinningshöjd och en industriell anvÀndbarhet. Avsikten med den hÀr uppfinningen var att styra anvÀndarens frÄnvarustatus i en telefonvÀxel frÄn sin mobiltelefon. Vid den hÀr tidpunkten Ärsskiftet 2005/2006 var det unikt med applikationer för en mobiltelefon.

E-lojalitet: Vid din sida fo?r alltid? : En kvalitativ studie om hur konsumenter pa?verkas av fo?retags strategier fo?r att skapa e-lojalitet

Bakgrund: Internet har skapat nya och billigare sa?tt fo?r konsumenter att genomfo?ra ko?p samt att so?ka efter information. Konsumenter a?r da?rfo?r sva?rare att beha?lla i det nya affa?rsklimatet. E-lojalitet beskrivs som den viktigaste faktorn fo?r e-handlare da? det skapar lo?nsamhet och ho?g avsikt fo?r upprepat ko?p.

Lust att lÀra - NytÀnkande pedagogik för en stimulerande idrottsundervisning

FörestÄende examensarbete syftar till att undersöka om det finns pedagogiska samband och metoder mellan parkour och Problembaserat LÀrande (PBL) som kan bidra till ett lustfyllt lÀrande. Vi synliggör inledningsvis ett problem dÄ vi anser att dagens idrottsundervisning Àr utformad efter en styrd undervisningsmodell. Vi har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningen: Vilka pedagogiska samband finns mellan PBL och parkour som bidrar till lusten att lÀra och kan vara anvÀndbara i skolans idrottsundervisning? Studien utgörs av kvalitativa observationer och intervjuer med parkourutövare samt lÀrare med erfarenhet av PBL. VÄr studie Àr tillförlitlig dÄ vi har tagit hÀnsyn till etiska aspekter samtidigt som informanterna har gett oss likvÀrdiga svar.

Barnens egna initierade aktiviteter i olika miljöer. : En studie i mobila förskolans verksamhet.

Denna undersökning handlade om mobila förskolans verksamhet dÀr barnen hade möjlighet att vistas pÄ varierande platser i naturen. I studien lade jag fokus pÄ barnens egna initierade aktiviteter som skedde pÄ olika platser och i olika miljöer och deras interaktion med naturen. Syftet av detta arbete var att undersöka betydelse av den mobila förskolans platsvariation nÀr det gÀller barnens egenvalda aktiviteter i naturen. I undersökningen anvÀnds följande frÄgestÀllningar:? Vilka aktiviteter vÀljer barnen pÄ olika uteplatser och i olika miljöer?? Hur anvÀnder de miljö och material?? Vilken betydelse har variationen av plats och miljö nÀr det gÀller barnens val av aktiviteter?För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna Äkte jag under en fyra dagars period i en buss som hörde till en mobil förskola och observerade barnens aktiviteter i varierande miljöer och platser med hjÀlp av ett observationsschema.

VÀlbefinnande och Kognitiv Prestation : En experimentell studie om positiv sinnesstÀmning frÀmjar kreativitet och flexibelt tÀnkande

The purpose of the study was to investigate, through an experiment, if positive mood promotes creativity and flexible thinking. Participants were a total of 93 college students. The main hypothesis was that subjects induced with positive mood would perform better than subjects induced with negative mood, at a test reflecting creativity. To further explore the implications of priming (subliminal manipulated moods), a neutral control group was included. The cognitive test used in the study was DunckerÂŽs The Candle Problem, a test which aims to get the subjects to apply flexible and creative thinking.

FörutsÀttningar för innovation : En studie om hur avdelningschefer kan stödja en organisations innovationskultur.

Dagens förÀnderliga affÀrsklimat stÀller höga krav pÄ oirganisationer som vill jobba med innovation (Slavicek, 2011 & Drucker, 1995). Innovation handlar om processen för att samla in, utveckla, förenkla samt kommersialisera en idé (Mclean, 2005). Kreativitet och innovation kommer endast att ske sporadiskt om det inte finns en stödjande organisationskultur och tydliga processer för det (Malaviya & Subhash, 2005). Ett idéhanteringssystem hjÀlper organisationen att anvÀnda mÀnskliga resurser mer effektivt genom att se till att individer frÄn hela organisationen kan bidra till innovationsarbetet (Lamont, 2004). Volvo CE Àr ett globalt ledande företag inom tillverkningsindustrin och verksamt inom maskiner till byggindustrin. PÄ grund av den hÄrdnande globala konkurrensen har företaget under de senare Ären jobbat mer fokuserat med innovationsarbete.

Projektledning för kreativitet : En fallstudie om hur projektledare skapar förutsÀttningar för kreativitet i ett distansbaserat datorspelsutvecklingsprojekt

Companies and projects often face the challenge of creating something new to increase their competitiveness. In this process of creating something new creativity is an important factor. By using a creative approach and utilizing creative processes new innovations emerges. An industry that has grown in recent years is the computer games industry. Competition is fierce and for the companies to succeed, the product need that extra something to make it stand out among all the produced games.The project manager's role in the creative process and the ability to be creative within a distance based company is not something highlighted by previous research.

Framtagande av designlösning för nÀsta generations gnist-/glöddetektor Ät Firefly AB

Detta examensarbete Àr det avslutande momentet i Civilingenjörsutbildningen Teknisk Design vid LuleÄ Tekniska Universitet och har genomförts mot företaget Firefly AB, vilket Àr ett av de vÀrldsledande aktörerna inom brandskyddssystem mot processindustrin. Firefly AB:s lösningar bygger pÄ att i ett tidigt stadium upptÀcka och förebygga uppkomsten av heta partiklar som Àr kÀllan till brand och dammexplosioner i en tillverkningsprocess. Dessa typer av olyckor blir allt vanligare idag med ökad automatisering och produktionstakt inom industrin. De heta partiklarna detekteras med hjÀlp av unika patenterade gnist-/glöddetektorer, vilka huvudsakligen sitter placerade i de materialtransportrör som avlÀgsnar spÄn och damm frÄn tillverkningsprocessen. Om en het partikel detekteras sÀtts en automatisk slÀckningsÄtgÀrd in.

SĂ€tta sitt avtryck : - en belysande studie i kreativitet

The purpose of this thesis is to illustrate the conception of creativity. Observation and interview illustrate teachersÂŽ views of the concept, as well as the use there of. Classes in ensemble and aestethics have been observed. The reason for choosing these two classes is to give the investigator the oppurtunity to observe several students at the same time and it also makes possible for the investigator to observe several instrumentalistsÂŽ use of their instruments. Interviews have been conducted with teachers in the observed classes.

Entreprenöriellt lÀrande i förskolan : Projekt "FrÄn frö till tallrik" ? en kvalitativ studie av entreprenöriellt lÀrande som undervisningsform

Bakgrund:Entreprenöriellt lÀrande Àr en undervisningsform i skolan som trÀnar elevernas entreprenöriella attityder, kompetenser och förmÄgor. För en lÀrare i klassen handlar entreprenöriellt lÀrande om en förhÄllningsÀtt i undervisningen. Kompetenser som beskriver framtidens entreprenör Àr sjÀlvstÀndighet, kreativitet, initiativtagande, viljan att samarbeta, lÀtthet att kommunicera, beslutsamhet, konsekvens och rikedom pÄ idéer. SamhÀllet gÄr igenom stora förÀndringar och förskolan mÄste lÀgga grunden till att barnet lÀr sig ta ansvar och utvecklar kompetenser som samhÀllet i framtiden kommer att behöva. Barnet lÀr sig genom att leka, utforska, testa, kommunicera med andra mÀnniskor, iaktta.

Att designa konst : En kvalitativ studie av likheter och skillnader i den kreativa processen hos art directors och konstnÀrer

Art directing i en digital kommunikationsbyrÄ och att arbeta heltid eller deltid som konstnÀr Àr tvÄ yrken som har en sak gemensamt. I egenskap av professionella roller har de en nyckeluppgift de mÄste uppfylla ? att vara kreativa. I denna uppsats fokuserar vi pÄ den kreativa processen vid generering av idéer i omrÄden av digital media och konst för att se om det finns tydliga skillnader eller likheter i hur kreativt arbete för sig inom bÄda omrÄden. För att jÀmföra den kreativa processen mellan de tvÄ parterna har vi gjort flertalet intervjuer och observationer med yrkesverksamma konstnÀrer och art directors.

Reklambranschen pÄ ritbordet : Viktiga faktorer för medelstora reklambyrÄers överlevnad i Sverige

ReklambyrÄns roll har lÀnge varit att kommunicera sina kunders eller dess produkter/tjÀnsters önskade vÀrden till marknaden. TjÀnsten som reklambyrÄn under hela sin historia tillhandahÄllit har varit kreativitet. ReklambyrÄns position har under dess historia dock förÀndrats nÀr reklambranschen blivit allt mer specialiserad med bl.a. webbyrÄer och PR-byrÄer. I och med effektiviseringar hos högfrekventkommunicerande företag som idag gör egna produktionsinköp kan reklambyrÄerna inte lÀngre ta ut de marginaler frÄn underleverantörer, till exempel tryckerier, som tidigare gav byrÄerna bra betalt för sina tjÀnster.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->