Sök:

Sökresultat:

23219 Uppsatser om Information management - Sida 51 av 1548

WRoM the Matrix - konsten att leda små och stora organisationen

Den djupstudie som projektgruppen genomfört visar på tydliga generaliserbara grundläggande lärdomar om kopplingarna mellan den lilla och den stora organisationen. Initialt döljs de principiella likheterna mellan projektarbetet och företaget av de betydande skalskillnader och verksamhetsskillnader som föreligger. Gruppen kunde dock vinna insikt i dessa likheter över tid i arbetet. De likheter som identifierades tycks kunna kategoriseras i fem framgångsfaktorer, alla gemensamma för den lilla och den stora organisationen. Framgångsfaktorerna kan delas in i externa respektive interna faktorer.

Att attrahera nya målgrupper med planerad kommunikation. Hur ekonom- och ingenjörsstudenter kan bli Volvo IT:s framtida medarbetare

Title ?Att attrahera nya målgrupper med planerad kommunikation?Author Magnus Ejerhed, Anna Johansson and Caroline JägersvärdCourse Bachelor thesis in Media and communication studiesSemester Spring semester 2008Tutor Britt BörjessonUniversity the University of GothenburgAim the aim of the study is to describe students attitudes to Volvo IT as an employer.How can Volvo IT improve their communication to students?Method A quantitative approachMaterial A questionnaire which has been given to 122 students in economics atHandelshögskolan in Gothenburg and Industrial economics at Chalmers Universityof technologyMain results The main results of the study are that most of the students in economics andindustrial economy are positive to work as management consults. They also havean optimistic attitude to work as intern management consults in a large company.The students don?t regard Volvo IT as a possible future employer; neither do theyhave a good knowledge of the organization.Conclusions It is very likely that the students don?t regard Volvo IT as a potential employerbecause they don?t think of Volvo IT as an organization in management consulting.Volvo IT has to make their management consulting, Fortos ManagementConsulting, more visible if they are going to make the students more interested ofthem as an organization in management consulting. They have to inform theirtarget group what new competences they are looking for.

Driftkostnadsanalys i väginvesteringsprojekt

During its lifetime, a road goes through a number of different stages; pre-study,inquiry of the road, work plan, documenting stage, building stage and operatingstage. The operating stage is the one that takes the longest time and costs themost. Those have a tendency of becoming unnecessarily high because the projectengineers don?t always take the management and maintenance prerequisites intoconditions.To decrease the management and maintenance costs, the Swedish RoadAdministration SouthEast has been in need of a work procedure that makes theroaddesign engineers take the management and maintenance of the road intoconsideration. This shall be achieved by a checklist where the most commondesigns that lead to increased management- and maintenance costs are compiledand listed.Through interviews with project leaders in management, the most commonproblems have been identified, analyzed and summarized under the headlineswinter-road, vegetation, road equipment and road designs.To elucidate the problem from several points of view, interviews wereimplemented with project leaders in investment and roaddesign engineers.

Motstånd mot kontroll - En studie av skilda upplevelser av ett planerat förändringsinitiativ

Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida ett planerat förändringsinitiativ uppfattas av initiativtagare respektive mottagare samt vad detta kan ge för konsekvenser. Vi har studerat ur ett retroperspektiv ett konkret förändringsinitiativ på Kristianstads Sparbank. Ansatsen är hermeneutisk och i enlighet med denna vetenskapsambition använder vi oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer. Vidare har vi använt oss av en abduktiv metod. Empirin är presenterad utifrån de tre olika kontor som är studerade.

Managementrapport Cardo AB

En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla.

En undersökning av Quicknets Customer Relation Management

This report is focused on a research to find out if the Customer Relation Management (CRM) of Quicknet AB works and if their customers are satisfied with it. During this investigation I tried to see if the customers had a need for taking the CRM and use a tool called Social CRM. The report will conclude if the clients of Quicknet think that there is something that can be done in the relation between both parts and how it can be improved. At the same time I am going to build an application which relates to the problems of this report.To solve the problem I am going to do a survey which will include the CRM and also try to find out if the customers of Quicknet share the same thoughts about having a Social Customer Relation Management. Also if this survey shows what the customers think about the CRM, it could improve the relation between Quicknet and themselves. The result from the survey showed two things.

Belöning som incitament - en studie i ett kunskapsföretag

Syftet med denna uppsats är att utröna huruvida ett belöningssystem kan fungera som ett tillräckligt starkt incitament för att förmå personal att stanna i ett kunskapsföretag. Utifrån detta har vi ambitionen att kunna ge någon form av rekommendation till fallföretaget om belöningssystem bör användas i syfte att minska personalomsättningen eller om de bör välja en annan väg..

Students balancing human capital through scorecard - a study of non-profit organizations

PURPOSE: By analysing collected data using theory, we aim to interpret the design, implementation and the usage of BSC in NPO?s to be able to contribute to the research. METHODOLOGY: A case study design has been made through semi-structured interviews and backed up by a quantitative survey and internal documents. THEORETICAL PERSPECTIVES: Based on the sources given from the creators of the scorecard together with some sceptics and some followers, we have outlined the bases of balanced scorecard. To map out the non-profit sector and its strategic needs, the theories have tried to settle the specific need for the strategic tool given.

Corporate Social Responsibility - Faktorer som påverkar implementeringsprocessen i ett IT-tjänsteföretag

Syftet med denna uppsats är att studera ett tjänsteföretags implementering av CSR för att få en ökad förståelse om vilka faktorer som påverkar implementeringen av den. Vi har utgått från det interna företagsperspektivet för att på lämpligt sätt kunna besvara vår problemformulering. Vi har gjort en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt med abduktiv ansats. Vi har utgått från traditionella modeller och teorier som Intressentmodellen, värden och värderingar, Carrolls CSR-pyramid samt belyst informations/kommunikationsbehovet. Vi berör även teorier som behandlar strategiska förändringsprocesser.

Marknadsföring av herrmodevarumärken

Syftet med studien är att med en explorativ ansats belysa den svenska herrmodemarknaden samt herrmodeföretags användning av publicitet. En kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder i form av en fallstudie, personliga intervjuer, onlineintervjuer, enkäter samt telefonintervjuer utgör studiens metoder.Den teoretiska basen består av teorier om kommunikation, publicitet, opinionsledarskap och konsumentbeteende. Empirin genereras genom intervjuer med representanter från två modeföretag, en modedesigner, en PR-byrå samt en modeblogg. Det empiriska materialet består även av enkäter samt telefonintervjuer med manliga modekonsumenter. Resultatet utgörs av ett flertal hypoteser som kan studeras vidare i andra mer djupgående fallstudier med andra upplägg.

Vad tycker ICA-Stig om service management? En kartläggning av detaljhandelns förhållningssätt gentemot tjänstevetenskap och branschens professionalisering.

En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.

Hur väl skogsägare följer åtgärdsförslagen i skogsbruksplanen : en enkätundersökning

This rapport is about how often private forest owners follow the measures proposed in their forest management plan. The survey is made in cooperation with the forest-owners association Norrskog. The private forest owners are relatively satisfied with the forest management plans and with the measures proposed. There are some differences between those who live on or near their property and those who live many miles away. The forest owners who live on their property are those who follow the proposed measure of precommercial thinning to the largest extent. That group also values precommercially thinned stands higher than thinned stands. The complete opposite is the case for the group that lives far away from their property. Almost all of the respondents thought that the forest management plan would be or had been a good help in the decision making about the forest..

Professionella som byter bransch : Hur vill de bli styrda?

The purpose of this study is to extend the understanding of how professionals in modern organisations want to be managed. We especially investigate professionals changing industries to describe if, and how, aprofessional in this situation is becoming a professional again after the change. This to find connections between intrinsic motivation and attitudes towards professionalism on one side, and applicable managerial methodson the other. Best practice in managing professionals is traditionally considered to be non-invasive methodologies such as indoctrination and training. Beyond that, operational-level management is usually considered to be bound to fail.The analysis suggests the following:? A professional changing industry will become professional again.? The driving force for becoming professional again is the strive for horisontal specialization, induced by higher education.? Management of professionals needs to account for the integrity of the horizontal specialization of the professional.

Enkätundersökning till medlemmar i Västra Värmland och Dals Skogsägareförening

On behalf has a questionnaire been conducted with the aim to find out the members opinion regarding the management of the association. The survey showed that association has a strong position locally and that the forest owners generally are satisfied with the management and the competence among the forest super visors. The main opinion is that the association can improve the communication with the forest owners before as well as after the sale of forest products..

Ledarskapskultur: En kvalitativ studie

Människors handlingar förvandlas och samordnas till samhällsprocesser i organisationer, vilket gör att organisationer blir ett centralt område att undersöka. Den offentliga sektorn är något vi alla berörs av i samhället då det är verksamheter som bedrivs av staten, kommun och landstinget. Ledarskap är en kulturpåverkande aktivitet och inom offentliga organisationer finns det många chefer. Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns en ledarskapskultur som innehåller New Public Management samt om det går att utläsa någon ledarstil i den offentliga organisationen, Trafikverket. Frågeställningar som besvaras i uppsatsen är: ? Vilken ledarstil finns i Trafikverket? ? Vilken ledarskapskultur finns i Trafikverket? ? Hur yttrar sig New Public Management i Trafikverket? Insamling av informationen består av en kvalitativ metod.

<- Föregående sida 51 Nästa sida ->