Sök:

Sökresultat:

24529 Uppsatser om Individuell och social utveckling - Sida 45 av 1636

Individuell mätning och debitering av värme och varmvatten i flerbostadshus -­? Informationsgivningsprocessen

I februari 2014 lämnade Regeringen i en lagrådsremiss förslag på genomförande av det europeiska energieffektiviseringsdirektivet 2012/27/EU. Regeringen föreslår att en ny lag införs med krav på den som äger eller uppför en byggnad att se till att varje lägenhets användning av värme, kyla och tappvarmvatten kan mätas, om det är tekniskt genomförbart och kostnadseffektivt att installera system för individuell mätning och debitering, även benämnt IMD. I denna rapport undersöker vi vilken typ av informationsgivning MKB Fastighets AB, AB Helsingborgshem och Lunds Kommuns Fastighets AB praktiserar i samband med införande och tillämpande av IMD i flerbostadshus. Vi undersöker också hur ett urval av de studerade bolagens hyresgäster uppfattar kommunikationen och vilken typ av information de föredrar. Genom att relatera insamlad data till en teoretisk referensram, finner vi att bolagens tillvägagångssätt när de informerar sina hyresgäster om IMD till viss del överensstämmer med den typ av informationsgivning som i tidigare forskning visat sig vara effektiv. Vi kan konstatera att MKB, Helsingborgshem och LKF har väl genomtänkta handlingsplaner för hur de ska gå tillväga när de informerar berörda hyresgäster om IMD och vi rekommenderar bolagen att fortsätta på den inslagna vägen med stegvist införande och löpande information under denna process. Företagen informerar sina hyresgäster om att systemet kan bidra till en bättre miljö, lägre kostnader och en mer rättvis kostnadsfördelning.

Vem vill ha Adam och Monika? : En kvantitativ vinjettstudie om tolkningar av vistelsebegreppet på 12 socialjourer i Sverige

The aim of this study was to explore how social workers interpret the part of the Swedish social services act that regulates each municipality?s responsibility of the people staying in it. The study?s general methodological approach connects to sociology of law. The research questions were: (1) What factors are considered important by the social workers in assessments of responsible municipality? (2) Are there variations in the assessments of responsible municipality and in that case; how can the variations be explained? (3) What discretion do the social workers consider that they have in assessments of responsible municipality? Previous studies have found considerable differences in professional social work assessments in Sweden.

Hållbar utveckling i förskolan : Sex pedagoger om deras förhållande till hållbar utveckling och hur de förmedlar miljöbegrepp till barnen

Syftet med denna undersökning var att se vad pedagogerna har för förhållande och hur de genom egna erfarenheter definierar hållbar utveckling, samt att få möjlighet att höra hur de arbetar med hållbar utveckling och miljöfrågor i förskolan och därtill även hur de ser att barnen förstått innehållet i arbetet. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med pedagogerna och resultatet visar att pedagogernas förhållande skiljer sig lite åt, men en gemensam nämnare är att det till stor del ligger på tankeplanet hos de flesta av dem. När det kommer till barnens förståelse så menar pedagogerna att barnen förstått när de själva börjar ställa mer frågor och när de själva uppmärksammar ämnet..

Klassanalys i utvärdering

I undersökningen presenteras skäl till att ta in en klassanalys vid utvärderingar även av den enskilda skolans verksamhet.Många undersökningar visar att det sker en social selektion vid övergången från grundskola till gymnasiet och därmed till yrkes- och studieval senare i livet. Det kan betyda att skolan endast i ringa mån, om ens alls, bidragar till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön, social eller kulturell bakgrund. Denna undersökning visar att effekter av den sociala selektionen kan skönjas och att en klassanalys av verksamheten kan bidra till en förståelse av problematiken och därmed till effektiva åtgärder för utveckling.Undersökningen bygger på svaren från majoriteten av alla elever i år 5 och år 8 i grundskolan samt år 2 på gymnasieskolan i en mellanstor kommun. Enkäten var en ordinär enkät för utvärdering av skolverksamheten. Dessutom genomfördes intervjuer med tre av eleverna i år 2 på gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program samt en av deras lärare.

En human och rättvis värld : En studie om konsumenters syn på corporate social responsibility och den internetbaserade klädinsustrin

AbstractTitle: ?A more humane and equal world? A consumers view on corporate social responsibility and the internet based apparel commerce.Author: Fanny Bergström & Isabelle BlancMentor: Emma SvenssonPurpose: The purpose of this thesis was to examine the attitudes and experiences of consumers in relation to Internet based commerce and corporate social responsibility. The study is based on the following questions; 1. How do costumers perceive Internet based companies and their work with CSR-questions? 2.

Utomhus och inomhus i samklang - en studie av pedagogers syn på och barns upplevelser av utomhuspedagogik på två förskolor i södra Sverige

Syftet med vår studie är att utröna vilka vinster det finns med utomhuspedagogik och även arbetssättets eventuella brister. Genom vår studie vill vi få reda på vad pedagogerna på sammanlagt fyra utomhusavdelningar anser om utomhuspedagogik. Vi vill även få syn på hur de medverkande barnen upplever att vistas på utomhusförskola. Vi har utgått ifrån följande frågeställningar: Vilka vinster och brister i det utomhuspedagogiska arbetssättet kan vi genom vår studie urskilja? Hur påverkar utomhuspedagogik barnets hälsa? Hur kan utomhuspedagogik vara en del i barnets kunskapsutveckling? Hur kan utomhuspedagogik vara en del i barnets sociala utveckling? Kan utomhuspedagogik tillgodose alla barn, vad visar vår studie? Hur kan utomhuspedagogik vara ett steg på vägen mot hållbar utveckling? Hur upplever de medverkande barnen att vistas på utomhusförskola? I vår undersökning har vi valt att använda oss av kvalitativa metoder.

Grön Flagg i förskolor : Hur arbetar förskolor med Grön Flagg?

Hållbar utveckling delas upp i tre områden, ekologisk hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. Dessa tre kompletterar och stödjer varandra. Grön Flagg är ett verktyg som är till stor hjälp för pedagoger på olika nivåer inom förskolan och skolan för att öka barnens förståelse för sambandet mellan naturen och ett hållbart samhälle i framtiden. Målet med min undersökning var att ta reda på hur förskolorna arbetar med Grön Flagg.Rapporten handlar om hur erfarna pedagoger hjälper barn i förskoleåldern förstå naturens möjligheter genom lek och övningar, samt förstå sambandet mellan naturen och ett hållbart samhälle..

Social mediestrategi - En studie om medarbetarens roll vid agerande i sociala medier

Purpose: The purpose of the essay is; to explain and clarify how the company is acting to lead members in social media to achieve valuable external communication. The authors believe that it is important to act with credibility and quality in social media, to accomplish long lasting relationships. When employees communicate with consumers their conduct is relevant to the company's credibility.Methodology: An inductive approach has been used for the empirical data collection since the authors have been studying the reality without existing theories. A qualitative research method has been used for collecting the empirical material. Primary data was collected from telephone interviews with seven companies, active in social media.Conclusions: The study shows that the power of employees? can be used when designing strategies for social media.

Bolivia kvinnorörelser och multietnisk stat

This thesis examines the possibility of Bolivian indigenous women?s social movements? getting their demands of a gender equal society fulfilled in the new state which was initiated in 2005 when Evo Morales became the first president representing the indigenous people of the country. By using a qualitative method I have showed that although the Bolivian indigenous women?s social movements? historically has been significant political actors for social change in the country, with representation at both regional and national level, Bolivian women are still subordinated in the social and political sphere. By applying a feminist intersectional perspective which takes its point of departure in a understanding of power as multidimensional, where gender, ethnicity and class are constitutive principals, multiculturalism theories and a social movements theory framework, I have found that even if institutional changes, that opened the system increased the indigenous women?s social movements political participation in Bolivia, power structures based on gender limited their possibilities to influence both socially and politically.

Aggressiva barn : hur socionomer inom barn- och ungdomspsykiatrin arbetar med barn som uppvisar ett aggressivt beteende

Our purpose was to examine how social workers, within the child- and youth psychiatry, works with aggressive children and which theoretical perspectives they use. The questions we wanted to examine were how they worked with these children, how they motivated their work and which theoretical perspectives they used. The method that was used was a qualitative interview, where six social workers were interviewed. The result showed that their work foremost was based on conversation methods and all social workers emphasized the importance of a near cooperation with the parents since they considered that parents had the strongest influence on the children. Some social workers focused foremost on altering children's aggressive behavior while others focused on understanding the meaning of the behavior.

Privata Hyresvärdar : En studie om CSR på Växjös bostadsmarknad

When you talk with the municipal housing companies today there is a general view that theyare doing all the work when it comes to social responsibilities in the municipalities, theprivate landlords only have a focus on profit. The private landlords doesn't agree but says thatthey take a social responsibility, at the same time there is a difference in what socialresponsibility is. By looking at how the picture of CSR and its use is seen today we analyzewhy the opinions and definitions about social responsibility differ. We also look at CSR in itslocal adaptation in Sweden's special conditions at the same time as we compare it to CSR inEurope and the world. We thereby create an analysis of how CSR is perceived, prioritized anddeveloped in Sweden to see the root of the disagreements.In our study we show how different views and roles in the community influence the picture ofCSR in Sweden.

Det sociala samspelet : Vad händer i det sociala samspelet i barns leksituationer på förskolan

In my degree project I have chosen to write about the social interactions in children?s play. Iwanted to study their free play and the time when their teachers tell them what to play to seewhat their social interactions look like. The purpose with my research is to study whathappens in the social interactions in their different playing situations.I performed three observations of the free play and three observations of the guided play at apreschool to study what social interactions that takes place in the different playing situations.What happens and what patterns can I find in their play.In my research I had some questions that this project rests upon:What happens in the social interactions in the different playing situations?How do the children?s different social interactions look?The children that I have observed showed me that when they are interacting they especiallyuse their cognitive abilities, because an interaction needs a certain mental development.

Känslomässiga utmaningar i socialt arbete ? vad betyder strategier och yrkeserfarenhet?

The aim of this study was to gain a greater understanding of what social workers perceive to be mentally demanding and emotionally challenging work, and which strategies they use to handle it. I chose to interview six social workers, three of them had long experience of social work, and three of them had worked for less than a year. The justification for this choice wasthat I wanted to interview people with different experience of social work over time, to be able to see possible differences in what was perceived as mentally demanding and emotionally challenging work, and how it was handled. The social workers were interviewed with a semi structured interview manual.The results showed that the organization of the social service is not fitted to the work that social workers execute. This means that what is perceived as mentally demanding and emotionally challenging work largely depends on this.

Skrivande i de tidiga skolåren : En studie av flerspråkiga elevers texter

I denna studie har det genomförts textanalyser på flerspråkiga elevers texter, med syftet att undersöka flerspråkiga elevers skriftspråksutveckling i ett bredare perspektiv. Det analyserade materialet består av 28 elevtexter, skrivna av fyra elever under perioden ht-11 till vt-13. Elevtexterna består av återgivande, berättande och beskrivande texter.Ett bredare syfte till studien var att finna en metod som var lämpad för att analysera flerspråkiga elevers skriftspråksutveckling. För den här studien och för framtida analyser av flerspråkiga elevers texter utformat en egen analysmetod, efter de aspekter somansetts centrala för studiens syfte.Resultatet visar att det skett en utveckling hos alla elever, men att utvecklingen är högst individuell. Resultatet visar också att alla eleverna har generella svårigheter vad beträffar andraspråksinlärning, t.ex.

Hållbar utveckling - Arbete i det lilla för det stora : Att som lärarstudent bli berörd för att som lärare kunna beröra inom området hållbar utveckling

Hållbar utveckling är ett område som berör oss alla på ett eller annat sätt. I denna uppsats har två delstudier utförts. I den första har syftet varit att undersöka vilka förutsättningar blivande lärare på Lärarprogrammet på Campus Norrköping får med sig för att i sin framtida yrkesprofession lyckas med undervisningen i hållbar utveckling. Det andra syftet har varit att få en uppfattning om hur lärare på en miljöprofilerad grundskola arbetar inom området hållbar utveckling. Undersökningsmetoden som har använts är ostrukturerade kvalitativa intervjuer.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->