Individuell mätning och debitering av värme och varmvatten i flerbostadshus -? Informationsgivningsprocessen
Individuell mätning och debiteringIMDVärmeVarmvattenEnergiInformationMiljöEkonomiKostnadMKBHelsingborgshemLKF
I februari 2014 lämnade Regeringen i en lagrådsremiss förslag på genomförande av
det europeiska energieffektiviseringsdirektivet 2012/27/EU. Regeringen föreslår att
en ny lag införs med krav på den som äger eller uppför en byggnad att se till att varje
lägenhets användning av värme, kyla och tappvarmvatten kan mätas, om det är
tekniskt genomförbart och kostnadseffektivt att installera system för individuell
mätning och debitering, även benämnt IMD. I denna rapport undersöker vi vilken typ
av informationsgivning MKB Fastighets AB, AB Helsingborgshem och Lunds
Kommuns Fastighets AB praktiserar i samband med införande och tillämpande av
IMD i flerbostadshus. Vi undersöker också hur ett urval av de studerade bolagens
hyresgäster uppfattar kommunikationen och vilken typ av information de föredrar.
Genom att relatera insamlad data till en teoretisk referensram, finner vi att bolagens
tillvägagångssätt när de informerar sina hyresgäster om IMD till viss del
överensstämmer med den typ av informationsgivning som i tidigare forskning visat
sig vara effektiv. Vi kan konstatera att MKB, Helsingborgshem och LKF har väl
genomtänkta handlingsplaner för hur de ska gå tillväga när de informerar berörda
hyresgäster om IMD och vi rekommenderar bolagen att fortsätta på den inslagna
vägen med stegvist införande och löpande information under denna process.
Företagen informerar sina hyresgäster om att systemet kan bidra till en bättre miljö,
lägre kostnader och en mer rättvis kostnadsfördelning. Tips och goda exempel, samt
webbaserad återkoppling används för att inspirera de boende att minska sin
energianvändning. Den information företagen förser sina hyresgäster med är enligt
vår bedömning tillräckligt detaljerad, tydlig och lättförståelig för att ökad kunskap
och medvetenhet om IMD ska kunna uppnås. Det finns dock hyresgäster som är av en
annan uppfattning och därför bör informationen i viss mån anpassas beroende på
mottagarens kunskap, förståelse, kultur, beteende och motivation. I arbetet med att
utforma informationen rekommenderar vi bolagen att samarbeta och utbyta
erfarenheter med varandra. Företagen bör i egen regi göra mer omfattande
undersökningar bland sina hyresgäster för att identifiera attityder, möjligheter och
problem samt eventuella informationsgap som behöver fyllas.