Sök:

Individuell mätning och debitering av värme och varmvatten i flerbostadshus -­? Informationsgivningsprocessen


I februari 2014 lämnade Regeringen i en lagrådsremiss förslag på genomförande av det europeiska energieffektiviseringsdirektivet 2012/27/EU. Regeringen föreslår att en ny lag införs med krav på den som äger eller uppför en byggnad att se till att varje lägenhets användning av värme, kyla och tappvarmvatten kan mätas, om det är tekniskt genomförbart och kostnadseffektivt att installera system för individuell mätning och debitering, även benämnt IMD. I denna rapport undersöker vi vilken typ av informationsgivning MKB Fastighets AB, AB Helsingborgshem och Lunds Kommuns Fastighets AB praktiserar i samband med införande och tillämpande av IMD i flerbostadshus. Vi undersöker också hur ett urval av de studerade bolagens hyresgäster uppfattar kommunikationen och vilken typ av information de föredrar. Genom att relatera insamlad data till en teoretisk referensram, finner vi att bolagens tillvägagångssätt när de informerar sina hyresgäster om IMD till viss del överensstämmer med den typ av informationsgivning som i tidigare forskning visat sig vara effektiv. Vi kan konstatera att MKB, Helsingborgshem och LKF har väl genomtänkta handlingsplaner för hur de ska gå tillväga när de informerar berörda hyresgäster om IMD och vi rekommenderar bolagen att fortsätta på den inslagna vägen med stegvist införande och löpande information under denna process. Företagen informerar sina hyresgäster om att systemet kan bidra till en bättre miljö, lägre kostnader och en mer rättvis kostnadsfördelning. Tips och goda exempel, samt webbaserad återkoppling används för att inspirera de boende att minska sin energianvändning. Den information företagen förser sina hyresgäster med är enligt vår bedömning tillräckligt detaljerad, tydlig och lättförståelig för att ökad kunskap och medvetenhet om IMD ska kunna uppnås. Det finns dock hyresgäster som är av en annan uppfattning och därför bör informationen i viss mån anpassas beroende på mottagarens kunskap, förståelse, kultur, beteende och motivation. I arbetet med att utforma informationen rekommenderar vi bolagen att samarbeta och utbyta erfarenheter med varandra. Företagen bör i egen regi göra mer omfattande undersökningar bland sina hyresgäster för att identifiera attityder, möjligheter och problem samt eventuella informationsgap som behöver fyllas.

Författare

Daniel Oredsson Sahar El nasser

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..