Sök:

Klassanalys i utvärdering


I undersökningen presenteras skäl till att ta in en klassanalys vid utvärderingar även av den enskilda skolans verksamhet.Många undersökningar visar att det sker en social selektion vid övergången från grundskola till gymnasiet och därmed till yrkes- och studieval senare i livet. Det kan betyda att skolan endast i ringa mån, om ens alls, bidragar till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön, social eller kulturell bakgrund. Denna undersökning visar att effekter av den sociala selektionen kan skönjas och att en klassanalys av verksamheten kan bidra till en förståelse av problematiken och därmed till effektiva åtgärder för utveckling.Undersökningen bygger på svaren från majoriteten av alla elever i år 5 och år 8 i grundskolan samt år 2 på gymnasieskolan i en mellanstor kommun. Enkäten var en ordinär enkät för utvärdering av skolverksamheten. Dessutom genomfördes intervjuer med tre av eleverna i år 2 på gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program samt en av deras lärare. Ett kritiskt realistiskt angreppssätt användes där den extensiva undersökningen låg till grund för den intensiva som i viss mån bekräftades av den extensiva i en abduktiv slutledningsprocess.Undersökningen visar att man med en ordinär utvärdering kan få syn på effekter av den sociala selektionen och att det finns skäl att tro att lärare, trots uppmaningen i läroplanen, spelar en roll i denna selektion. På vilket sätt och i vilka situationer lärarens handlingsmönster får denna effekt återstår att studera.

Författare

Jonas Andersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..