Sök:

Sökresultat:

2006 Uppsatser om Image schema - Sida 55 av 134


Bibliotekariens kunskap: en diskursanalys

This Master's thesis concerns the professional knowledge of the librarian. The image of this knowledge is regarded as constructed in a social context, which is why the discourse analytic approach is selected as method. The empirical material consists of two texts concerning the education of librarians. A theory of knowledge, emanating from Aristotle, is applied to the results to find examples of the forms of knowledge that are excluded from the discourse. A number of themes, or ways, in which it is possible to discuss the phenomenon of the librarian's knowledge, are identified in the texts.

Ledarskap - En studie om ledarskap inom hotellbranschen

Uppsatsens titel: Ledarskap – En studie om ledarskap inom hotellbranschen Universitet/institution: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management/Retail, Turism, Hälsa och Hotell & Restaurang Kurs: Kandidatuppsats, VT 2007, SMT 302, 10 poäng Författare: Malmqvist, Britta; Mujcin, Amela; Pedersén, Åsa Handledare: Heide, Mats; Kruzela, Pavla Nyckelbegrepp: Ledarskap, Roller, Ledarskapsstil, Kontext, Kommunikation Problem: Forskningen kring ledarskap är omfattande och många forskare har kommit med förslag på definitioner och teorier men ingen har lyckats fullt ut. De få som existerar är generella och tillämpas oavsett kontext. Detta sker även inom hotellbranschen vilket vi inte anser ger en rättvisande bild av ledarskapet då det är en bransch som till stor del bygger på relationer, är dynamisk samt består av komplexa system. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att beskriva hur ledarskap uppfattas och kommuniceras av ledare i en serviceverksamhet. Vi vill belysa ämnet för att öka intresset för fortsatt forskning inom området.

"Byt babyrösten mot dirty snack"

The overall aim of this study is to examine how Swedish women?s youth- magazines describes women. Through a social constructivist perspective, this essay particularly focuses on how the magazines deals with issues of gender and sexuality and what norms they reproduce. The magazine?s image of the young Swedish woman is a somewhat complex one, although one thing is strikingly clear: she is very different from men.

Den nakna sanningen? : Hur Nudie Jeans Co. kommunicerar sitt varumärke och hur konsumenter uppfattar det

Syftet med studien är att undersöka hur Nudie Jeans kommunicerar sitt varumärke i olika kanaler, hur konsumenter uppfattar det, samt hur förhållandet mellan den kommunicerade och uppfattade bilden av varumärket ser ut. Teorierna utgår från ett varumärkesperspektiv med begrepp som identitet, image och kärnvärden. Även teorier rörande konsumentperspektiv innefattande aspekter som lojalitet, ansträngning och påverkan behandlas. Metoder som används i studien är dels text- och bildanalys av Nudie Jeans hemsida, intervju med sälj- och marknadschefen på Nudie Jeans samt en enkätundersökning, som besvarats av 177 konsumenter. Urvalet till enkäten är ett bekvämlighetsurval. Kommunikation från och om varumärket sker dels via hemsidan och dels hos distributörer, ofta i form av butikssäljare.

Cockpit och kampen mot tröttheten : en kvalitativ intervjustudie

SammanfattningSyfte och frågeställningar Det primära syftet med denna studie är att belysa hur piloter upplever att kommunikationen i cockpit påverkas av trötthet. Vårt sekundära syfte är att ge exempel på vad piloterna gör för att motverka trötthet under arbetet. Hur påverkas piloternas kommunikationsförmåga under trötthet? Hur påverkas kommunikationen mellan piloterna under trötthet?Vilka strategier använder piloterna för att minska tröttheten under flygningar; både förebyggande, livsstilsrelaterade strategier samt direkta åtgärder? Metod För att få en nyanserad bild av hur piloterna upplever att tröttheten påverkar kommunika-tionen dem emellan samt vilka strategier de använder sig av för att minska tröttheten under flygningen ansågs en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer vara den lämpligaste datainsamlingsmetoden. Sex intervjuer med manliga piloter mellan 31 och 37 år genom-fördes.Resultat Studiens resultat följer det nuvarande forskningsläget. Samtliga piloter upplevde att tröttheten hade en negativ inverkan på kommunikationsförmågan samt kommunikationen dem emellan.

Svenska Mässan : en reflektion över Johan Helmich Romans liv och hur det svenska språket kommer till uttryck i Svenska Mässan

 An analysis in the work of Martin Kellermans comic ?Rocky? of the interaction between the male and female characters and of how each of their gender are portrayed. We are going to find out if it is probable for young adults to be affected by any eventual gender-stereotypes that we can find in ?Rocky? or if ?Rocky? consolidates a stereotypical image of men and women that young adults might have developed through different media. We conduct this analys by first reading through random seleceted ?Rocky? books and present some of the comic strips where men and women interact with each other or discuss the opposite sex..

"En björn som inte sover" : En kritisk diskursanalys av svensk dagspress positionering av Ryssland i försvarsdebatten

The aim of this essay is to analyze how media constructs strategic positional statements in debates of great immediate interest in order to stress ideological standpoints. Two questions are derived on the basis of this aim.- How is Russia positioned in Svenska Dagbladet's and Dagens Nyheter's editorials in the debate on the Swedish defence during 09-01-13 - 09-01-31?- Are there differences in the positional statements between the newspapers?In the study a Critical Discourse Analytical (CDA) approach is applied, and more specifically that of Teun A. van Dijk. Both the theoretical basis and the methodological tools are based on van Dijks CDA.

Samarbete och samverkan mellan förskola och förskoleklass

Sammanfattning Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger och föräldrar upplever att samarbete och samverkan fungerar mellan förskola och förskoleklass vid övergången mellan verksamheterna, samt hur pedagoger och föräldrar upplever att barns tidigare erfarenheter och kunskaper tillvaratas i förskoleklassen. Frågeställningarna som vår studie har utgått ifrån är: Hur upplever pedagoger och föräldrar att övergången mellan förskola och förskoleklass bör vara? Hur upplever pedagoger och föräldrar att barns tidigare erfarenheter och kunskaper som de lärt sig i förskolan används i förskoleklassen? Hur upplever pedagoger och föräldrar att samverkan och samarbetet sker mellan förskola och förskoleklass? I tidigare forskning inom samma område har det framkommit att det under en längre tidsperiod har gjorts försök att få igång ett fungerade samarbete mellan instanserna. Det lyfts även fram i tidigare forskning att det är svårt att hitta generella lösningar för hur samarbetet och samverkan skall ske utan det beror mycket på lokala villkor, som verksamheternas placering, schema och tid för planering. Studien har genomförts genom intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskoleklass och pedagoger som arbetar med blivande förskoleklassbarn vid två tillfällen, våren och hösten 2013.

Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur våra "digitala identiteter" påverkar våra möjligheter att få jobb

Bakgrund: Enligt en underso?kning som Stockholms handelskammare genomfo?rt tillsammans med Infotorg sa? blir internet och de sociala medierna en allt viktigare ka?lla till information fo?r arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. Detta va?ckte fra?gor hos mig, som jag valde att ga? vidare med i denna kandidatuppsats.Syfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r, och pa? vilket sa?tt, arbetsgivare anva?nder sig av internet och de sociala medierna na?r de rekryterar ny personal.

Sound Fence

To fence in pastures for sheep today is a major cost, especially because of the time required when using current methods. What takes most time is starting to fence off a new area, but to maintain a fence is also a continuous effort. The main function is to keep the sheep at the field.! !By interviewing and observing sheep farmers on how they work with fence today and what their problems was, I got a better understanding of the problem. Also looking at a number of other things like the context, statistics on sheep farming, laws and competition mapping gave a wider image. But the most important part in my research occurred when I talked to experts about sheep behavior.

Miljonprogrammets Rosengård: den avbildade verkligheten

The purpose of this thesis is to cast light on the residential area Rosengård in Malmö which during the years between 1965 to 1975 was part of a programme known as "Miljonprogrammet", a project which was supposed to put an end to the housing shortages. The purpose of this thesis is also to investigate the social consequences in Rosengård, which arose as a result of Miljonprogrammet. Rosengård is one of many immigrant-dense suburbs in Sweden that by the media is given an exaggerated negative portrayal. Through our work, we also want to bring out and highlight the true image of Rosengård. The questions that have served as our starting ground include; what were the thoughts behind Miljonprogrammet? What were the consequences of Miljonprogrammet? What does the true image of Rosengård look like? What can the new government do in order to improve the situation in Rosengård? In order to answer these questions, four interviews were conducted with specifically chosen people.

Från bugning till handskakning : en studie om svenska modeföretags etablering på den japanska marknaden

 Företag tenderar idag att växa ur sina egna marknader. Detta gäller även de svenska modeföretagen. För att kunna expandera och bygga en image kring märket strävar många modemärken efter att komma till den japanska marknaden. Japan beskrivs som en komplex marknad där både vår kultur och affärssynsätt skiljer sig markant. Sverige ligger i framkant när det gäller den kvinnliga kulturen medan Japan är vår motsats då den beskrivs som väldigt mansdominerad. Trots den till synes moderna och välutvecklade marknaden är Japan ett mycket konservativt land i många avseenden. De kulturella skillnaderna och oliktänkandet vid affärer gör att det kan uppstå problem vid samarbeten så som återförsäljning. Syftet med arbetet är att fastställa och finna svar på de problem som kan uppkomma vid export till Japan.

Grön marknadsföring i detaljhandeln

The purpose with this research is to examine how the green marketing in retail trade can be developed in order to promote the eco-labeled products closer to the consumer.The method for the survey includes interviews with managers of a few retailers and their customers in the industrial sector. The purpose with the interviews was to produce the retailer and the customer?s perspective of products with eco-label on.The research is limited to the region of Västra Götaland.The results from this research indicate that there is a lack of communication between the retailer and the consumer. The consumers don?t think that the product is available.

Låt det lysa. Ett utforskande projekt mellan bild, ljus och yta

In my project I worked with fluorescent color and fear as a theme together. It was based on my question for what happens when you take all the lights out and highlight a fear or phobia. I wanted to experiment and explore the course of event within the surface of a picture by using this kind of paint.I worked with illustration and pattern to bind the two pictures together. The aim was to investigate what is possible with the picture as a medium and work with contrast to make it as effective as possible. My goal was to make one poster of each fear and to make them work together as a series as it?s best.I asked myself many questions such as;? What happens to the surface, image and room when you use this color?? Will a new quality appear?? What happens when you mix two pictures together on a parallel level that only show in different kind of light?.

<- Föregående sida 55 Nästa sida ->