Sök:

Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal

en studie om hur våra "digitala identiteter" påverkar våra möjligheter att få jobb


Bakgrund: Enligt en underso?kning som Stockholms handelskammare genomfo?rt tillsammans med Infotorg sa? blir internet och de sociala medierna en allt viktigare ka?lla till information fo?r arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. Detta va?ckte fra?gor hos mig, som jag valde att ga? vidare med i denna kandidatuppsats.Syfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r, och pa? vilket sa?tt, arbetsgivare anva?nder sig av internet och de sociala medierna na?r de rekryterar ny personal. Vad a?r det egentligen fo?retagen vill fa? fram na?r man ?googlar? en kandidat? Och hur pa?verkar va?ra ?digitala identiteter? va?ra chanser till att fa? ett arbete?Metod: Fo?r att fa? en djupare insikt av varfo?r man som arbetsgivare anva?nder sig av denna metod har jag valt att go?ra en kvalitativ studie med sju personer som arbetar med personalfra?gor och rekrytering pa? olika fo?retag. Min analys och slutsats bygger sedan pa? tolkningar av deras olika svar.Teori: Jag har i studien huvudsakligen anva?nt mig av Goffmans dramaturgiska perspektiv, Hewitts tankar om situationens betydelse fo?r en ha?ndelse och identitets- och imagebegrepp definierade av bland annat Melin och Bernstein. Utifra?n Kozinets bok Netnografi har jag ha?mtat begreppet ?digitalt jag?, som i studien kallas ?digital identitet?.Resultat: ?Va?ra sociala va?rldar ha?ller pa? att bli digitala? skriver Kozinets i sin bok Netnografi. Och vad vi go?r i va?ra digitala va?rldar, kan komma att spela en avgo?rande roll fo?r hur va?r framtida arbetssituation ser ut. Det a?r en slutsats som jag kommit fram till genom denna studie. Information om olika individer som finns pa? internet kan na?mligen komma att anva?ndas i urvalsprocesser. Na?got vi borde ta?nka mer pa?, menar ma?nga av studierns informanter. Informationen som finns pa? na?tet a?r som en ?tatuering? och ga?r inte att ta bort.Nyckelord: Digital identitet, digitalt jag, identitet, arbete, internet, rekrytering, mediebild, image. 

Författare

Linnea Wermeling

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..