Ledarskap - En studie om ledarskap inom hotellbranschen
PsychologySociologyFöretagsledningManagementMångfald; kultur; servicemötet; kundrelation; globalisering; lönsamhet; effektivitetFöretagsledningManagementEtikCsrGlobal compactGriEkonomisk planeringEvent sponsringImageKonkurrensfördelarYrkesmedicinArbetsmiljömedicinFöretagsledningManagementFöretagshälsovårdHälsa/ohälsaHälsa som lönsamhetsstrategiRelationsmarknadsföringTrepartsrelationerMäta hälsosatsningarKvalitet.FöretagsledningManagementMotivationBelöningssystemInre och yttre belöningarKollektiva och individuella belöningar och hotell.FöretagsledningManagementYield managementValue managementGemensamt värdeskapandeTurismServicemötetTjänsterUpplevelserVithajsdykningFysiska riskerPsykologiska risker.FöretagsledningManagementHälsaMatchningVälmåendeVärdeVärdeskapandeFöretagsledningManagementMotivationFrontpersonalBelöningssystemServiceföretagTurismMarknadsanalysKulturella upplevelserNätverkPlatsmarknadsföring och image.FöretagsledningManagementEkologiRelationsmarknadsföringE-handelServicemötetKundlivscykelnMarknadsanalysPlatsPlaceSpaceServicelandskapEventEventarrangörImageVärdeMötenUpplevelser.SjukhusforskningSjukhusförvaltningPatienthotellSituationFörutsättningar och ledarskapTurismRumTuristrumServicelandskapLiminalitetKonstruerad platsKryssningsfartyg.FöretagsledningManagementLedarskapRollerLedarskapsstilKontextKommunikation.
Uppsatsens titel: Ledarskap – En studie om ledarskap inom hotellbranschen
Universitet/institution: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management/Retail, Turism, Hälsa och Hotell & Restaurang
Kurs: Kandidatuppsats, VT 2007, SMT 302, 10 poäng
Författare: Malmqvist, Britta; Mujcin, Amela; Pedersén, Åsa
Handledare: Heide, Mats; Kruzela, Pavla
Nyckelbegrepp: Ledarskap, Roller, Ledarskapsstil, Kontext, Kommunikation
Problem: Forskningen kring ledarskap är omfattande och många forskare har kommit med förslag på definitioner och teorier men ingen har lyckats fullt ut. De få som existerar är generella och tillämpas oavsett kontext. Detta sker även inom hotellbranschen vilket vi inte anser ger en rättvisande bild av ledarskapet då det är en bransch som till stor del bygger på relationer, är dynamisk samt består av komplexa system.
Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att beskriva hur ledarskap uppfattas och kommuniceras av ledare i en serviceverksamhet. Vi vill belysa ämnet för att öka intresset för fortsatt forskning inom området.
Metod: För att genomföra vrt syfte och våra frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vårt empiriska material har samlats in genom intervjuer och observationer på tre hotell. Det empiriska materialet har sedan strukturerats, redovisats och analyserats genom befintlig ledarskapsteori om roller och ledarskapsstilar samt kontext.
Slutsatser: Vi har i denna uppsats kommit fram till att ledare inom hotellbranschen använder sig av olika roller och ledarskapsstilar för att kommunicera sitt ledarskap. Samspelet mellan dessa är komplext och beror på den kontext ledarna befinner sig i. Vi har funnit att ledarskapet som kommuniceras är personbundet, kontextbundet och inte statiskt.