Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 31 av 116
"Skolan Àr viktigare!" : en kvalitativ studie om tankar kring Àmnet idrott och hÀlsa bland elever med funktionsnedsÀttning
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med uppsatsen var att undersöka hur elever med funktionsnedsÀttning ser pÄ sin undervisning i Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett salutogent perspektiv. Vi vill lyfta fram Äsikterna hos elever med funktionsnedsÀttning som har inkluderad undervisning och de som har exkluderad undervisning. Studien utgÄr frÄn följande tre frÄgestÀllningar. Hur uppfattar eleverna undervisningen i idrott och hÀlsa? Hur kan eleverna pÄverka undervisningen i idrott och hÀlsa för att skapa delaktighet? Vad Àr enligt eleverna meningsfullt med Àmnet idrott och hÀlsa?MetodStudien bestod av 15 kvalitativa intervjuer med 20 elever frÄn tre skolor som gÄr i sÀrskolan och har en funktionsnedsÀttning.
Före detta grundskoleelevers upplevele av motivationsfaktorer : En fallstudie pÄ Newton Yrkeshögskola
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet Àr att undersöka vilka av Daceys motivationsstrategier som, enligt före detta elever, bör anvÀndas för att motivera elever inom Àmnet idrott och hÀlsa till fortsatt fysisk aktivitet samt vilken motivationspÄverkan lÀraren i Àmnet idrott och hÀlsa upplevs ha haft pÄ populationen.FrÄgestÀllningarna som anvÀnts för att besvara syftet Àr följande:1. Vilka motivationsstrategier anser före detta elever att lÀraren i idrott och hÀlsa skulle anvÀnt för att motivera dem till fortsatt intresse för fysisk aktivitet?2. Vilken pÄverkan upplever de före detta eleverna att lÀraren i idrott och hÀlsa har haft pÄ deras fysiska aktivitetsgrad idag?MetodTotalt har 111 enkÀter besvarats frÄn studerande pÄ Newton yrkeshögskola (NY).
NÀr man har idrott, jag Àr jÀmt glad: en studie av vad
sÀrskoleelever tÀnker om fysisk aktivitet
Syftet med detta examensarbete var att beskriva och förstÄ hur sÀrskoleelever ser pÄ fysisk aktivitet i idrottsundervisningen och pÄ fritiden. Genom en intervju med nÄgra elever frÄn sÀrskolan fick vi reda pÄ detta. Innan intervjun fick eleverna mÄla en bild av dem sjÀlva pÄ en idrottslektion. Genom att sedan prata om den bilden blev eleverna mer avslappnade i intervjusituationen. För att fÄ en förstÄelse för elevernas syn pÄ fysisk aktivitet tittade vi pÄ svaren ur olika perspektiv, rörelsesyn (patogent, salutogent) och kroppssyn (dualistiskt, integrerat).
SĂ€rundervisning eller samundervisning
i idrott och hÀlsa: ur ett lÀrarperspektiv
Syftet med vÄrt arbete var att beskriva lÀrarens uppfattningar om i vilka avseenden undervisningsformerna sÀrundervisning och samundervisning gynnar idrott- och hÀlsoundervisningen. Dessutom visa pÄ vilka fördelar och nackdelar som lÀrarna ansÄg finnas med respektive undervisningsform. För att kunna beskriva lÀrarnas uppfattningar gjorde vi kvalitativa intervjuer med fem idrottslÀrare pÄ tvÄ olika skolor. VÄr slutsats blev att samundervisningens sociala vinningar anses av lÀrarna som mycket viktiga för eleverna och för idrottsÀmnet, men att inslag av sÀrundervisning kan ge vissa fördelar speciellt för de lÄgpresterande flickorna. Vidare att nivÄgruppering pÄ idrotten ocksÄ det bör ses som en undervisningsform.
Idrott och hÀlsa - lÀrares syn pÄ hÀlsa : Hur ser idrott och hÀlsa ? lÀrare pÄ begreppet hÀlsa?
Syftet med studien Àr att, med inspiration hÀmtad frÄn Antonovskys KASAM - begrepp se hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar och tolkar begreppet hÀlsa. Vilken syn har idrott och hÀlsa - lÀrare pÄ begreppet hÀlsa?Hur kan idrott och hÀlsa - lÀrarnas syn pÄ begreppet hÀlsa diskuteras och analyseras i ljuset av Antonovskys KASAM - begrepp? Jag har genomfört tre kvalitativa intervjuer. För att intervjuerna skulle bli givande för min studie har mina funderingar kopplats samman med min litteratursökning dÀr det finns liknande studier gjorda. Jag anvÀnde mig av en semistrukturerad intervjuform. De intervjuade lÀrarna har en klar uppfattning om begreppet hÀlsa, men deras syn innefattar endast fysisk aktivitet. HÀlsa Àr stort och brett vilket leder till att begreppet blir svÄrt att definiera vilket kan vara en orsak till att lÀrarna endast ser hÀlsa som en fysisk aspekt.
InnehÄll i Idrott och hÀlsa A : En kvalitativ studie
SkolÀmnet idrott som idag heter Idrott och hÀlsa har sedan dess införande Är 1820 i den svenska skolan genomgÄtt en rad förÀndringar. Tidigare forskning visar dock att mÄnga förÀndringar som skett pÄ normativ nivÄ i styrdokument endast haft marginella konsekvenser för den praktiska undervisningen. Vidare belyser tidigare forskning att innehÄllet i Àmnet i hög grad pÄverkas av andra faktorer förutom styrdokument, och att vissa aktiviteter fokuseras i undervisningen medan andra hamnar i skymundan. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare beskriver innehÄllet i Idrott och hÀlsa A. Undersökningen bestÄr av fem kvalitativa halvstrukturerade intervjuer och resultaten förstÄs med hjÀlp av lÀroplansteori.
Betyg och bedömning i idrott och hÀlsa : BetygsÀttande lÀrares beskrivning av arbete med betyg och bedömning
Syftet med denna studie var att undersöka hur betygsÀttande lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa beskriver sitt arbete med bedömning. FrÄgestÀllningarna som besvarades var, hur lÀrarna beskriver sitt arbete med formativ- och summativ bedömning samt vilka ramfaktorer som lÀrarna beskriver som viktiga i deras arbete med bedömning. Studien har utgÄtt frÄn ramfaktorteroin. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har vi intervjuat elva lÀrare. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades otrografiskt.
Synliggöra lÀrandet
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka hur idrottslÀrare arbetar med att synligöra lÀrandet och kunskapskraven i Àmnet idrott och hÀlsa. Studien syftar Àven till att undersöka om elevernas uppfattningar av lÀrandet överensstÀmmer med det som deras lÀrare avser att lÀra ut.FrÄgestÀllningarna jag försöker besvara Àr: Hur arbetar lÀrarna med att kommunicera kunskapskraven i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur överensstÀmmer idrottslÀrarna och deras respektive elevers uppfattningar kring vilket lÀrande som sker i Àmnet?MetodStudien bygger pÄ en kvalitativ undersökningsmetod med ett brett urval lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa samt deras elever frÄn grundskolans tidigare Är. Studiens resultat bestÄr av svar frÄn totalt fyra lÀrarintervjuer och fyra elevgruppsintervjuer, med fyra elever i varje grupp.ResultatUndersökningen visade att det förekom skilda uppfattningar av lÀrandet i Àmnet idrott och hÀlsa. Somliga hade en vÀldigt ytlig och aktivitetsfokuserad syn pÄ lÀrandet, medan andras uppfattningar prÀglades av kursplanens kunskaps kvalitéer och förmÄgor.
Handslaget i skolan: kan samverkan mellan skol- och
föreningsidrott fÄ barn mer fysiskt aktiva?
Syftet med vÄrt examensarbete var att studera om samverkan mellan föreningsidrotten och skolidrotten i projektform stimulerar till fysisk aktivitet och förÀndrad attityd till idrott hos eleverna. Vi valde att avgrÀnsa oss genom att göra undersökningen som en kvalitativ fallstudie av ett handslagsprojekt som Àr genomfört i PiteÄ lÀsÄret 2005/06. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i form av intervju med ansvarig idrottslÀrare och idrottsledare. Med eleverna i Är 6 pÄ Bergsviksskolan gjorde vi en kvalitativ enkÀtundersökning med en del kvantitativa frÄgor. Undersökningen vi gjort visar att alla berörda parter har varit vÀldigt positivt instÀllda till projektet.
Frukten av frukt : en studie om intaget av en banan kan pÄverka aktivitetsgraden under en idrottslektion
SammanfattningSyfteAtt pĂ„verka aktivitetsgraden under en lektion i Idrott och HĂ€lsa med hjĂ€lp av intag av banan innan lektionstillfĂ€llet.FrĂ„gstĂ€llningKan intaget av en banan öka antalet steg som tas under en lektion i Idrott och HĂ€lsa?Ăr det nĂ„gon skillnad i steg mellan att inta en banan före eller efter en lektion i Idrott och HĂ€lsa, samt gentemot kontrollgruppen?MetodUnder en period pĂ„ tio veckor, utrustades tjugotvĂ„ elever med stegrĂ€knare av modellen LS200 (Tudor-Locke, et al, 2004). Monterade enligt tillverkarens anvisningar, det vill sĂ€ga, i kontakt med höftbenet. Lektionerna var innan lunch pĂ„ tisdagar och torsdagar. Lektionsplaneringen var uppdelad i moment om tvĂ„ lektioner.
Extrem-/Àventyrssport innanför gymnasieskolans vÀggar
Syftet med vÄr undersökning var att undersöka om extrem-/Àventyrssport hade en plats i
kursen idrott och hÀlsa A. Vi valde att skicka ut förfrÄgningar till 20 skolor i Malmö och
grannkommunerna, av dessa fick vi svar frÄn tio och endast fyra ville delta i undersökningen.
Detta gjorde att vÄr undersökning omfattar fyra intervjuer med utbildade idrottslÀrare pÄ fyra
olika gymnasieskolor i sydvÀstra SkÄne.
I vÄrt resultat kom vi fram till att tre av lÀrarna hade extrem-/Àventyrssport vid ca fem
lektionstillfÀllen per termin, och en hade inga lektioner alls med denna typ av aktivitet. Det
var mÄnga faktorer som spelade in nÀr lÀrarna beskrev varför de inte hade sÄ mÄnga
lektionstillfÀllen med anknytning till extrem-/Àventyrssport bland annat tid, resurser,
skaderisk, engagemang och förutsÀttningar i nÀrmiljön. Alla lÀrare vi intervjuade hade en
positiv instÀllning till extrem-/Àventyrssport i skolundervisningen och skulle gÀrna vilja fÄ in
fler lektioner med denna form av aktivitet, eftersom det hjÀlper att stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla,
ger en allsidig trÀning och Àr ett bra verktyg för teambildning. Tre av dem sÄg det som vÀldigt
viktigt att idrottsundervisningen i skolan följde med i utvecklingen, anammade de nya
aktiviteter som ungdomar sysslar med utanför skolan och att extrem-/Àventyrssport hade blivit
ett stort fenomen i samhÀllet.
HÀlsoundervisning : En kvalitativ studie om idrottslÀrares tankar kring hÀlsobegreppet
SammanfattningHÀlsoundervisning Àr en uppsats pÄ avancerad nivÄ som Àr skriven under höstterminen 2012 vid Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm som omfattar 15 högskolepoÀng.Syfte och frÄgestÀllningarStudiens syfte Àr att undersöka hur högstadielÀrare, i Àmnet idrott och hÀlsa, arbetar med hÀlsobegreppet i sin undervisning utifrÄn deras synsÀtt pÄ hÀlsobegreppet. UtifrÄn syftet har dessa frÄgestÀllningar vuxit fram:Vad har lÀrare i idrott och hÀlsa för synsÀtt pÄ hÀlsobegreppet?Hur undervisar lÀrare i idrott och hÀlsa sina elever i och om hÀlsobegreppet?MetodJag har anvÀnt mig av den kvalitativa ansatsen med fokus pÄ intervjuer. Urvalet Àr fem stycken lÀrare som undervisar i idrott och hÀlsa pÄ högstadiet. Metoden har anvÀnts för att fÄ stora och djupa svar pÄ frÄgestÀllningarna.
Varför inte idrott? : En undersökning kring elevers och lÀrares syn pÄ motivation och icke-deltagande i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen och förstÄelsen om varför vissa elever vÀljer att inte delta i Àmnet idrott och hÀlsa och vilka metoder lÀrare kan vidta för att öka deltagandet. Studien koncentreras utifrÄn elevernas perspektiv men tar Àven upp lÀrarnas perspektiv kring icke-deltagande och motivation. Studien utgÄr frÄn Deci & Ryans SjÀlvbestÀmmandeteori angÄende inre och yttre motivation och Aaron Antonovskys KASAM, kÀnsla av sammanhang och kommer Àven att behandla Johan Faskungers transteoretiska beteendeförÀndringsmodell.Tio elever blev intervjuade frÄn fem olika skolor och elva lÀrare svarade pÄ enkÀter. EnkÀtundersökningen fungerar som ett komplement till elevintervjuerna. EnkÀterna delades ut till lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa som var pÄ plats under besöken.Resultatet visade att eleverna hade synpunkter pÄ lektionsinnehÄllet dÀr hÀlften av eleverna ansÄg att lektionerna var trÄkiga som deras största orsak till icke-deltagande.
Jag idrottar i skolan dÀrför att... : En studie om elevers motivation till deltagande och ambitioner i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs nio.
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vad som motiverar elever i Ärskurs nio till att vilja prestera och fÄ starka betyg i Àmnet idrott och hÀlsa. Samt att Àven undersöka ifall dessa elever har nÄgra ambitioner i Àmnet.FrÄgestÀllningar:Hur ser elevers motivation ut för Àmnet idrott och hÀlsa?Hur ser ambitionsnivÄn ut hos elever för Àmnet idrott och hÀlsa?MetodI detta arbete har jag anvÀnt mig utav en kvalitativ ansats och intervjuat sex stycken elever för min datainsamling. Intervjuerna transkriberades och bearbetades med hjÀlp av analyser utifrÄn tvÄ olika teoretiska perspektiv Self- Determination theory och Piagets kognitiva utvecklingsteori inom konstruktivismen.ResultatElevers motivation i Ärskurs nio bestÄr av att eleverna finner rörelseglÀdje i den fysiska aktiviteten pÄ idrottslektioner och nÄgra respondenter lyfte upp betydelsen av den positiva gruppdynamiken i klassen. Elevernas största ambition var betygen, anledningen till att de gör sitt bÀsta och siktar pÄ att fÄ höga betyg Àr vetskapen om att betygen spelar en viktig roll nÀr de skall söka in till gymnasiet.
Skolidrott för alla? : Orsaker till varför elever inte vill vara med pÄ skolidrotten
SyfteSyftet med studien var att försöka finna bakomliggande faktorer till varför elever inte vill vara med pÄ lektionerna i Àmnet Idrott och HÀlsa.MetodStudien var kvalitativ och strÀvade efter att fÄ en djupare insikt i elevers attityder och förhÄllningssÀtt till idrott. Studien utfördes i en mindre ort i södra Sverige. De intervjuade bestod av nio elever i Ärskurs Ätta, fem pojkar och fyra flickor, alla med negativ instÀllning till Àmnet Idrott och HÀlsa. För att finna dessa elever anvÀndes enkÀter som urvalsmetod. SjÀlva intervjuerna utfördes enskilda, en och en, i ungefÀr i 15-20 minuter.