Sök:

Handslaget i skolan

kan samverkan mellan skol- och
föreningsidrott få barn mer fysiskt aktiva?


Syftet med vårt examensarbete var att studera om samverkan mellan föreningsidrotten och skolidrotten i projektform stimulerar till fysisk aktivitet och förändrad attityd till idrott hos eleverna. Vi valde att avgränsa oss genom att göra undersökningen som en kvalitativ fallstudie av ett handslagsprojekt som är genomfört i Piteå läsåret 2005/06. Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av intervju med ansvarig idrottslärare och idrottsledare. Med eleverna i år 6 på Bergsviksskolan gjorde vi en kvalitativ enkätundersökning med en del kvantitativa frågor. Undersökningen vi gjort visar att alla berörda parter har varit väldigt positivt inställda till projektet. Alla elever har fått extra aktivitetstillfällen, mer än hälften av eleverna tycker att de har börjat röra på sig mera det senaste året och 67% tycker att idrott har blivit roligare det senaste året. Engagemanget från alla parter är viktigt för att samarbetet ska fungera och genom samarbetet så har föreningen och skolan närmat sig varandra och kan utnyttja varandras lokaler och resurser. Dessutom har projektet lett till att övrig skolpersonal och föräldrar blivit mer positiv till idrotten på skolan.

Författare

Stefan Norberg Linus Partanen

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..