Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 30 av 116

Kunskap som rÀddar liv : En studie om elevernas och lÀrarnas uppfattningar om simundervisning

Vi har valt att genomföra en undersökning om elevernas och lĂ€rarnas uppfattningar om simundervisning. Under vĂ„r idrottsutbildning idrott och hĂ€lsa pĂ„ LĂ€rarhögskolan i Stockholm vĂ€xte intresset inom simundervisning. Vi insĂ„g hur viktigt det var med simning i skolan och vad konsekvenserna av att inte kunna simma kan bli. En nationell utvĂ€rdering visar pĂ„ att 0,5 % av alla deltagande elever i År 9 som har fĂ„tt MVG i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa inte Ă€r simkunniga och med detta ville vi se vilka förutsĂ€ttningar skolor har för att kunna bedriva simundervisning. Studien som vi har genomfört syftar till att se hur idrottslĂ€rarna uppfattar deras resurser i form av tillgĂ„ng till simhall och tider för att bedriva simundervisning i År 9 samt att se hur skolorna fĂ„r stöd av kommunen och de olika styrdokumenten för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa.

Idrottspolitik i VÀsterbotten : En kvalitativ studie av politikers och tjÀnstemÀns syn pÄ idrottspolitik

This study was made in collaboration between UmeÄ University and VÀsterbotten sportsfederation. The study was aimed to find out how the municipalities are working with variousissues in the sports field. A subject of interest for this study was to see if the municipalitieswere implementing strategies in the sports field on determined goals by using policydocuments. Our study focused mostly on kids and youth that participate in organized sports inVÀsterbotten. Other aspects of interest in the study were economics in sports, how youthsports should be organized, and segregation in sports due to financial factors.

Diskutera genus! : En analys av diskurser gÀllande genus pÄ lÀrar-utbildningen för idrott och hÀlsa.

Ämnet idrott och hĂ€lsa brottas med en genusproblematik som drabbar bĂ„de flickor och pojkar. Det finns tydliga skillnader i hur flickor och pojkar bemöts och förvĂ€ntas vara i idrott och hĂ€lsa undervisningen. En problematik som syns hela vĂ€gen till lĂ€rarutbild-ningen. Denna studie syftar till att undersöka de diskurser som ligger till grund för lĂ€-rarutbildarnas instĂ€llningar till- och förstĂ„else av begreppet genus. Samt till att undersö-ka hur dessa diskurser gestaltar sig i den pedagogiska verksamheten och i mötet med studenterna.

SlÄr motivation klass? : en kvantitativ studie om hur icke-kognitiva faktorer samvarierar med betyget i Idrott och hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med studien var att utifrÄn ett interaktionistiskt perspektiv statistiskt testa tidigare studiers undersökta icke-kognitiva faktorer som eventuellt kan samvariera med betyget i Àmnet Idrott och hÀlsa.I hur hög grad korrelerar de icke-kognitiva faktorerna med betyg i Àmnet Idrott och hÀlsa?Hur ser eventuella skillnader ut mellan betygsgrupperna sett till elevernas skattning av de icke-kognitiva faktorerna? Metod: Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av en kvantitativ metod för att fÄ en övergripande bild av vÄrt undersökningsomrÄde samt för att kunna testa vÄrt resultat statistiskt. Vi anvÀnde en enkÀtmetod till studien och enkÀten tar upp icke-kognitiva faktorer som tidigare forskning menar kan samvariera med betyget i Àmnet Idrott och hÀlsa. FrÄgeformulÀret delades, efter samtycke med skolorna, ut till 232 elever fördelade pÄ fyra olika gymnasieskolor. Resultat: Resultatet av vÄr enkÀtstudie visade att det fanns icke-kognitiva faktorer som korrelerade med betyget i Idrott och hÀlsa. Elever som uppgav att de var fysiskt aktiva pÄ sin fritid, aktiva inom nÄgon idrottsförening samt hade ett stort idrottsintresse hade ett högre betyg.

Betyg och bedömning - En frÄga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn pÄ betygsgrunder.

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen pÄ bedömningsgrunder i betygssÀttningen inom Àmnet idrott och hÀlsa i relation till svenska, samhÀllskunskap och matematik bland flickor och pojkar pÄ Natur- och samhÀllsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrÄn följande frÄgestÀllningar:? PÄ vilket sÀtt upplever gymnasieelever pÄ NS-programmet att de bedöms i idrott och hÀlsa i relation till de Àmnen som syftet anger?? Vilka förutsÀttningar upplever eleverna finns för att nÄ de olika betygsstegen i skolÀmnena idrott och hÀlsa, samhÀllskunskap, matematik och svenska?? Hur tror eleverna att en jÀmstÀlld betygsbedömning ser ut i de utvalda skolÀmnena?UtifrÄn detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller Äterskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen.MetodDen metod som anvÀnts i studien Àr av kvalitativ karaktÀr som i det hÀr fallet varit fyra fokusgruppsintervjuer i en Ärskurs tvÄa pÄ NS-programmet. Vi anvÀnde oss av ett strategiskt urval för den utvalda mÄlgruppen. För att förstÄ och tolka elevernas resonemang i vÄrt resultat har vi anvÀnt oss av Yvonne Hirdmans och Raewyn Connells genusteorier.ResultatI relationen mellan idrott och hÀlsa, matematik, svenska och samhÀllskunskap finns, enligt vÄrt resultat, en indikation pÄ att kunskaperna laddas och vÀrderas pÄ olika sÀtt och fÄr dÀrmed olika dignitet.

 GymnasielÀrares responsgivning :  En studie av gymnasielÀrares responsgivning och deras upplevelser kring respons

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka gymnasielÀrares responsgivning, finna skillnader och likheter mellan teoretiska Àmnen och Àmnet idrott och hÀlsa samt belysa lÀrares upplevelser kring sin egna responsgivning. Fem gymnasielÀrare deltog i studien och som metod har observationer och intervjuer anvÀnts. Vid observationerna anvÀndes ett idrottspsykologiskt mÀtinstrument, Coaching Behavior Assessment System (CBAS), och en intervjuguide utarbetades till intervjuerna. Varje lÀrare observerades vid sex tillfÀllen, tre gÄnger i det teoretiska Àmnet och tre gÄnger i Àmnet idrott och hÀlsa. Dessutom genomfördes en intervju med respektive lÀrare för att ta reda pÄ hur de resonerar kring sin responsgivning samt om dessa upplevelser överensstÀmmer med observationsresultaten.Observationsresultaten visar pÄ att individuell respons Àr mest framtrÀdande i lÀrarnas teoretiska Àmnen.

Samverkan mellan skola och hem gÀllande elevers lÀsutveckling : Ur ett lÀrarperspektiv och ett förÀldrarperspektiv

Syfte & frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att finna en större förstÄelse av elevers icke ? deltagande i undervisningen av idrott & hÀlsa.Vad finns det för skÀl som gör att eleven inte Àr med pÄ idrottslektionen?Hur pÄverkar detta andra elever, Àven lÀrare, enligt dem?Hur upplever eleverna nivÄn pÄ lektionerna?Vad har eleven för erfarenheter av idrott?MetodEn kvalitativ intervju genomfördes pÄ tre slumpvis utvalda elever i Ärskurs 9, med hjÀlp av sÄ kallade halvstrukturerade intervjuer. Eleverna intervjuades individuellt, utanför idrottshallen och under en dag dÄ de inte hade idrott pÄ schemat. Etiska aspekter har följts under hela intervjuerna och under resultatdelen.ResultatDen största faktorn som upptÀcktes i resultatet var elevernas nivÄ pÄ KASAM, som visade sig vara vÀldigt lÄg. Eleverna tyckte inte idrott var sÀrskilt roligt och de hade problem med kroppsidealet inför sina klasskamrater.

Flickor, pojkar och idrott - hur flickor och pojkar i skolÄr 2-3 upplever lektionerna i Idrott och hÀlsa utifrÄn ett genusperspektiv

Tidigare genomförda studier visar pÄ brister gÀllande skolans roll att motverka traditionella könsmönster och frÀmja jÀmstÀlldhet inom skolÀmnet Idrott och hÀlsa. Denna studie har dÀrför genomförts för att ta reda pÄ hur eleverna sjÀlva upplever sin situation under idrottslektionerna. Studiens syfte var sÄledes att utifrÄn ett genusperspektiv undersöka hur pojkar och flickor i skolÄr 2 och 3 upplever lektionerna i Idrott och hÀlsa. För att avgrÀnsa studien lades fokus pÄ tre omrÄden: vilket intresse pojkar och flickor har för idrottslektionerna och vad det grundar sig i, hur elever upplever pojkars och flickors beteende under idrottslektionerna samt hur elever upplever att deras lÀrare kommunicerar med pojkar och flickor under idrottslektionerna.Den metod som tillÀmpades i studien var kvalitativa parintervjuer med fyra pojkar och fyra flickor frÄn samma klass, skolÄr 2-3. Intervjuerna spelades in pÄ band för att sedan transkriberas och genom meningskategorisering bearbetas och presenteras i rapportens resultatredovisning.

Elevers delaktighet pÄ idrottslektionen : en intervjustudie utförd bland elever i Ärskurs 9

Syfte & frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att finna en större förstÄelse av elevers icke ? deltagande i undervisningen av idrott & hÀlsa.Vad finns det för skÀl som gör att eleven inte Àr med pÄ idrottslektionen?Hur pÄverkar detta andra elever, Àven lÀrare, enligt dem?Hur upplever eleverna nivÄn pÄ lektionerna?Vad har eleven för erfarenheter av idrott?MetodEn kvalitativ intervju genomfördes pÄ tre slumpvis utvalda elever i Ärskurs 9, med hjÀlp av sÄ kallade halvstrukturerade intervjuer. Eleverna intervjuades individuellt, utanför idrottshallen och under en dag dÄ de inte hade idrott pÄ schemat. Etiska aspekter har följts under hela intervjuerna och under resultatdelen.ResultatDen största faktorn som upptÀcktes i resultatet var elevernas nivÄ pÄ KASAM, som visade sig vara vÀldigt lÄg. Eleverna tyckte inte idrott var sÀrskilt roligt och de hade problem med kroppsidealet inför sina klasskamrater.

Gruppindelningar inom idrott och hÀlsa

Syftet med vÄr undersökning var att fÄ en bredare bild om hur de olika formerna av gruppindelningar inom Àmnet Idrott och HÀlsa ser ut, lÀrarens motiv till att anvÀnda en specifik metod samt genom en enkÀt undersöka elevernas instÀllning till de olika gruppindelningarna. De begrepp vi anvÀnder oss av i denna studie Àr samundervisning, vilket innebÀr att flickor och pojkar har idrott tillsammans, sÀrundervisning, dÄ flickor och pojkar har skild idrottsundervisning samt nivÄindelad undervisning vilket Àr ett sÀtt att dela in eleverna i grupper efter förutsÀttningar, förförstÄelse och intresse. De metoder vi anvÀnt oss av Àr dels en enkÀtundersökning som delats ut till ca 90 elever pÄ tre skolor och dels har vi genomfört intervjuer med flera idrottslÀrare pÄ de berörda skolorna. Resultatet visar att majoriteten av eleverna Àr nöjda med den gruppindelning som de har men vissa elever uttrycker en önskan om att fÄ prova nÄgon av de andra gruppindelningsformerna. Eftersom all undervisning Àr situationsanpassad finns det kanske inte bara ett alternativ som Àr det rÀtta utan det gÀller för lÀraren att kunna avlÀsa nÀr det Àr lÀmpligt att anvÀnda den ena eller andra arbetsformen utifrÄn klassens sammansÀttning och det arbetsmoment som ska utföras..

MĂ„l och verklighet, Ă€r det samma sak? : ÖverensstĂ€mmer elevers sjĂ€lvskattade kunskap med de nationella mĂ„len i kursen Idrott och hĂ€lsa A

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka elevers sjÀlvskattade kunskap i förhÄllande till mÄlen i den nationella kursplanen för kursen Idrott och hÀlsa A. Samt om detta skiljer sig mellan en storstad och en mindre stad.StÀmmer elevernas sjÀlvskattade kunskap överrens med de nationella mÄlen som ska vara uppnÄdda efter avslutad kurs i Idrott och hÀlsa A 100 p?Hur skiljer sig den sjÀlvskattade kunskapen hos eleverna i en storstad respektive mindre stad?MetodI denna studie har vi anvÀnt oss av en kvantitativ metod i form av enkÀter. En kvantitativ undersökning var lÀmplig för studien dÄ den behandlade en bred syn pÄ elevernas sjÀlvskattade kunskaper betrÀffande uppnÄendemÄlen inom kursen Idrott och hÀlsa A. Totalt deltog 170 elever i gymnasiet frÄn Ätta klasser, varav fyra klasser var frÄn en storstad och fyra var frÄn en mindre stad.

Idrott och hÀlsa för barn med svÄrigheter : en intervjustudie av sex idrottslÀrare

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta examensarbete var att undersöka lÀrares uppfattningar om i vilka avseende och utstrÀckning elever med svÄrigheter fÄr hjÀlp i skolan. Det hÀr arbetet fokuserar pÄ lÀrarnas egna reflektioner och tankar om ÄtgÀrder som görs och bör göras för elever med svÄrigheter för de ska kunna nÄ mÄlen i Àmnet idrott och hÀlsa i skolan. UtifrÄn detta syfte konstruerades fyra frÄgestÀllningar.Vad gör skolan för att alla elever ska kunna nÄ mÄlen för Àmnet idrott och hÀlsa?Vilka ÄtgÀrder görs i skolan för de elever som inte nÄr mÄlen i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur anpassar man undervisningen till varje elevs förutsÀttningar och behov?FÄr elever med svÄrigheter den hjÀlp och undervisning som de har rÀtt till?MetodJag anvÀnde mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genomförde intervjuer. Mina sex intervjupersoner Àr idrottslÀrare med olika undervisningserfarenheter frÄn olika skolor.ResultatResultaten kan sammanfattas i följande punkter:De flesta av lÀrarna anser att elever med svÄrigheter inte fÄr tillrÀcklig hjÀlp i en inkluderande undervisning.Alla elever som deltar i undervisningen har stora möjligheter att nÄ mÄlen.

Simundervisning som moment i Àmnet idrott och hÀlsa

Detta examensarbete handlar om hur sex idrottslÀrare i Stockholms lÀn resonerar kring möjligheten att bedriva simning i idrottsundervisningen. Av dessa idrottslÀrare arbetar fyra av lÀrarna pÄ F-5 skolor och tvÄ arbetar i F-6 skolor. Detta val grundar sig i att mÄlet för simkunnighet ligger i Är 5. Vi har haft som kriterier att lÀrarna skall vara utbildade idrottslÀrare och att vi skulle försöka fÄ till stÄnd intervjuer frÄn olika kommuner. Syftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ hur idrottslÀrarna förhÄller sig kring sin delaktighet i simundervisningen utifrÄn sina förutsÀttningar och det som stÄr föreskrivet i kursplanen för idrott och hÀlsa.

Betyg i praktiken

År 2011 kom det en ny lĂ€roplan för Gymnasieskolan med en ny betygsskala. Den nya lĂ€roplanen har ett brett innehĂ„ll i förhĂ„llande till undervisningstiden samtidigt som bedömningsstöd frĂ„n Skolverket saknas (vĂ„ren 2013).Denna uppsats undersöker lĂ€rares syn pĂ„ vad som bedöms vid betygsĂ€ttning i Ă€mnet Idrott och HĂ€lsa. Studien, som inriktar sig pĂ„ den obligatoriska kursen Idrott och HĂ€lsa 1, bestĂ„r av intervjuer med sju gymnasielĂ€rare och tar upp följande frĂ„gor: Vilka delmoment bedöms? Vad krĂ€vs för att bli godkĂ€nd? Vad finns det för förutsĂ€ttningar att göra bedömningen?LĂ€rarna beskriver i huvudsak följande delmoment: Ergonomi, TrĂ€ningslĂ€ra, Friluftsliv, Dans, Simning, SĂ€kerhet och HĂ€lsa. För att bli godkĂ€nd poĂ€ngterar lĂ€rarna nĂ€rvaro och aktivt deltagande.

Vad Àr psykisk hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa? : En studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa ser pÄ och arbetar med elevernas psykiska hÀlsa

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa ser pÄ och arbetar med elevernas psykiska hÀlsa samt om det finns nÄgra skillnader i deras arbetssÀtt beroende pÄ elevernas Älder.  Jag har anvÀnt standardiserade intervjuer som metod för att samla min empiri. De personer som har intervjuats Àr sju stycken lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Äldrar till och med gymnasiet. Resultatet har analyserats med hjÀlp av begreppen patogenes, salutogenes och KÀnsla av sammanhang (KASAM). Alla de intervjuade lÀrarna tycker att det Àr viktigt att arbeta med elevernas psykiska hÀlsa men deras arbetssÀtt och syn pÄ begreppet skiljde sig till viss del Ät. LÀrarna menar att psykisk hÀlsa Àr att mÄ bra, mÄ bra i sjÀlen, som en av lÀrarna uttrycker sig. NÄgra av lÀrarna nÀmnde KASAM-komponenterna hanterbarhet och meningsfullhet som faktorer som pÄverkar den psykiska hÀlsan.TvÄ av lÀrarna har givit eleverna teoretiska uppgifter som berör psykisk hÀlsa och nÄgra av lÀrarna arbetar med samarbetsövningar för att skapa en trygg grupp och pÄ sÄ vis Àven stÀrka elevernas psykiska hÀlsa. MÄnga lÀrare tycker Àven att det Àr viktigt att bekrÀfta eleverna genom att visa eleverna att de ser dem och berömma dem.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->