Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 2 av 116

ÅtgĂ€rdsprogram inom Ă€mnet idrott och hĂ€lsa i Ă„rskurs F-6 : Hur lĂ€rarens syn pĂ„ Ă€mnet idrott och hĂ€lsa influerar arbetet med Ă„tgĂ€rdsprogram

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur idrottslÀrares syn pÄ kunskap i Àmnet idrott och hÀlsa pÄverkar deras arbete med ÄtgÀrdsprogram i Ärskurserna F-6?FrÄgestÀllningarHur kan olika riktlinjer för arbetet med upprÀttandet och uppföljningen av ett ÄtgÀrdsprogram inom Àmnet idrott och hÀlsa variera pÄ olika skolor?Vilka bakomliggande resonemang och idéer om synen pÄ kunskap i Àmnet idrott och hÀlsa kan ligga till grund för motivet till varför ÄtgÀrdsprogram inte upprÀttas?MetodUndersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa om deras syn pÄ Àmnet, samt hur de arbetar med ÄtgÀrdsprogram inom Àmnet idrott och hÀlsa. Förutom muntliga intervjuer genomfördes dessutom intervjuer via mail.ResultatFÄ lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa arbetar med upprÀttandet av ÄtgÀrdsprogram. Den syn pÄ kunskap som lÀraren i Àmnet idrott och hÀlsa har pÄ sitt Àmne Àr en bidragande faktor till varför/varför inte ett ÄtgÀrdsprogram upprÀttas.SlutsatsSom tidigare forskning visar, prioriteras frÀmst teoretiska Àmnen nÀr det kommer till upprÀttande av ÄtgÀrdsprogram inom grundskolan. Detta kan bero pÄ att synen pÄ kunskap i Àmnet idrott och hÀlsa inte anses vara av samma vikt som övriga teoretiska Àmnen.

Samspel över grÀnserna? : En studie över specialpedagogikens samspel med idrott och hÀlsa

I tidigare forskning nÀmns sÀllan idrott och hÀlsa kopplat till specialpedagogik. Det finns forskning som berör bÄda kunskapsomrÄdena som Àr överens om att det Àr upp till den enskilda lÀraren i idrott och hÀlsa att skapa en inkluderande undervisning. Forskning visar att Àmnet idrott och hÀlsa betraktas som ett lÄgprioriterat Àmne. I forskningen framkommer det att specialpedagogen gör stor nytta som kvalificerad samtalspartner genom reflekterande handledning av skolans personal.Syftet med arbetet Àr att undersöka vad lÀrare i idrott och hÀlsa och specialpedagoger upplever om samspelet mellan specialpedagogik och idrott och hÀlsa. Syftet besvaras genom kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger, fyra specialpedagoger och fyra lÀrare i idrott och hÀlsa, fördelat pÄ fyra skolor.Resultatet visar att det sÀllan förekommer ett uttalat samspel mellan lÀrare i idrott och hÀlsa och specialpedagoger.

Med vÀnlig hÀlsa

Syftet med denna studie Àr att belysa gymnasielÀrares syn pÄ begreppet hÀlsa och hur de definierar hÀlsobegreppet inom Àmnet idrott och hÀlsa. Vidare Àr syftet att undersöka pÄ vilket sÀtt dessa lÀrare beskriver att de arbetar med hÀlsa i Àmnet pÄ gymnasiet utifrÄn kursplanen Idrott och hÀlsa 1. Studien utgÄr ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Hur definierar lÀrare i idrott och hÀlsa begreppet hÀlsa? Hur beskriver lÀrare i idrott och hÀlsa begreppet hÀlsa inom ramen för idrott och hÀlsa? och Hur framstÀller lÀrare i idrott och hÀlsa att de arbetar med hÀlsa i sin undervisning utifrÄn kursplanen Idrott och hÀlsa 1?Kvalitativa intervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ olika gymnasieskolor har anvÀnts som metod för att insamla data till undersökningen. Studien Àr en kandidatuppsats och Àr inte generaliserande för en större population.

Friluftsliv, ett kulturarv!: lÀrares uppfattningar om
friluftsliv och Àmnet Idrott och hÀlsas roll som
kulturbÀrare av friluftslivet

I kursplanen för Idrott och hÀlsa utgör friluftsliv en viktig del av Àmnets uppbyggnad och karaktÀr. I LÀroplanen för 1994, Lpo 94, stÄr det att en medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som Àr viktig att utveckla. Enligt lÀroplanen Àr utbildning och fostran en frÄga om att överföra och utveckla ett kulturarv med vÀrde, traditioner och kunskaper frÄn en generation till nÀsta. Syftet med vÄr studie var att undersöka vad lÀrare i Idrott och hÀlsa har för upp- fattningar om friluftsliv samt Àmnet Idrott och hÀlsas roll i att föra detta kulturarv vidare till eleverna. I vÄrt arbete gjorde vi en kvalitativ studie genom att intervjua sex lÀrare i Idrott och hÀlsa.

Kommunala bolags sponsring av idrott

Syftet med denna uppsats var att belysa kommunala bolags anvÀndning av sponsring av idrott. Valet att undersöka kommunala bolags sponsring av idrott baserades pÄ bristen av tidigare forskning inom detta omrÄde samt vÄra personliga intressen. För att besvara syftet skrevs tre forskningsfrÄgor. SkellefteÄ Kraft valdes som fallstudieobjekt dÀr det genomfördes tre intervjuer. Resultatet frÄn denna studie visade att kommunala bolag anvÀnde sponsring av idrott frÀmst som ett kommunikationsverktyg för att skapa medvetenhet kring varumÀrket och erhÄlla goodwill.

Integrera Naturkunskap med Idrott och hÀlsa i gymnasieskolan

Intresset för naturvetenskapen sjunker allt mer bland elever. Övergripande syfte med detta arbete Ă€r att öka intresse och förstĂ„else för naturvetenskapen genom att integrera Naturkunskap med Idrott och hĂ€lsa pĂ„ gymnasiet. Med hjĂ€lp av intervjuer undersöktes möjligheterna av att kunna integrera Ă€mnena och vad lĂ€rare och elever ansĂ„g om det. Resultatet visar att eleverna anser Naturkunskap vara ganska ointressant och svĂ„rt, dĂ€remot ses Idrott och hĂ€lsa som roligt och lĂ€tt. BĂ„de lĂ€rare och elever Ă€r överlag positiva till att integrera Naturkunskap med Idrott och hĂ€lsa och ser det som ett bra sĂ€tt för att öka intresse och förstĂ„else för naturvetenskapen.

"Idrott suger" : en intervjuundersökning om uppfattningar om idrott och hÀlsa hos elever med hög frÄnvaro i Àmnet

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka uppfattningar elever med hög frÄnvaro i Àmnet idrott och hÀlsa har om detsamma. Vi som blivande lÀrare i idrott och hÀlsa vill fÄ en ökad kunskap om hur vi som lÀrare ska kunna motivera de elever som har hög frÄnvaro i idrott och hÀlsa pÄ gymnasieskolan. VÄr undersökning bygger pÄ intervjuer med elever frÄn tvÄ gymnasieskolor. Skolorna Àr av olika storlek men bÄda ligger i södra Sverige. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och har intervjuat Ätta elever, fyra flickor och fyra pojkar.

Inkludering i Àmnet idrott och hÀlsa : LÀrares uppfattningar om och strategier av att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i ordinarie undervisning

Studier har visat att lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har svÄrt att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i den ordinarie undervisningen. Den hÀr studien har undersökt vilka uppfattningar och strategier lÀrare gett uttryck för nÀr de ska inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i idrott och hÀlsa. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare i grundskolans senare Är, och analyserats utifrÄn det kategoriska och det relationella perspektivet. Studien visade att lÀrare i idrott och hÀlsa ansÄg att de behöver mer tid för planering, men ocksÄ mer kunskap och erfarenhet för att kunna inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i undervisningen i idrott och hÀlsa..

"Det svÄra Àr att bedöma en elev hÀr och just nu!" : En studie om bedömning av rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa

Detta examensarbete behandlar bedömning av rörelseförmÄgor i Idrott och hÀlsa. Syftet Àr att undersöka lÀrares uppfattning av de formella kunskapskraven och hur lÀrare bedömer elevers rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa. Vi har inspirerats av fenomenografins idé om att undersöka mÀnniskors erfarenheter och uppfattningar av ett fenomen. Resultatet baserar sig pÄ tio kvalitativa intervjuer med lÀrare i Idrott och hÀlsa pÄ olika skolor i norra Sverige. Resultatet visar att kunskapskraven Àr en sjÀlvklarhet att utgÄ ifrÄn nÀr lÀrare planerar undervisning och genomför bedömning, det som skiljer lÀrare Ät Àr hur kunskapskraven tillÀmpas i undervisningen.

Betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans tidigare Är : En kvalitativ studie om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar kursplanen Lgr 11 och dess betygssystem.

Denna studie handlar om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattade införandet av en ny lÀroplan i grundskolans tidigare Är. Studien riktade sig mot lÀrares uppfattningar om den nya kursplanen Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa samt vilka möjligheter och svÄrigheter lÀrare upplevde i samband med bedömning och betygsÀttning i Àmnet idrott och hÀlsa. Studien utgick frÄn en kvalitativ ansats, dÀr empirin insamlades med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer med fyra behöriga lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. LÀrarna var verksamma i södra delar av Sverige. Resultaten analyserades med hjÀlp av Lindes (2012) beskrivning av lÀroplansteori och ramfaktorteori samt lÀroplansteoretiska begreppet skolkoder. Resultaten i studien visade att lÀrarna i Àmnet idrott och hÀlsa tolkade formuleringsarenan genom olika skolkoder samt att fysiska ramar begrÀnsade lÀrarna vid transformeringsarenan.

Betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans tidigare Är : En kvalitativ studie om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar kursplanen Lgr 11 och dess betygssystem.

Denna studie handlar om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattade införandet av en ny lÀroplan i grundskolans tidigare Är. Studien riktade sig mot lÀrares uppfattningar om den nya kursplanen Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa samt vilka möjligheter och svÄrigheter lÀrare upplevde i samband med bedömning och betygsÀttning i Àmnet idrott och hÀlsa.Studien utgick frÄn en kvalitativ ansats, dÀr empirin insamlades med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer med fyra behöriga lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. LÀrarna var verksamma i södra delar av Sverige. Resultaten analyserades med hjÀlp av Lindes (2012) beskrivning av lÀroplansteori och ramfaktorteori samt lÀroplansteoretiska begreppet skolkoder. Resultaten i studien visade att lÀrarna i Àmnet idrott och hÀlsa tolkade formuleringsarenan genom olika skolkoder samt att fysiska ramar begrÀnsade lÀrarna vid transformeringsarenan.

Idrott och hÀlsa: ett Àmne som frÀmjar en god sjÀlvbild

I lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet framgÄr det att skolan i sin undervisning skall strÀva efter att utveckla en positiv sjÀlvbild hos eleverna. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa frÀmjar arbetet med att skapa en positiv sjÀlvbild hos elever. Undersökningen vi anvÀnt oss av Àr kvalitativ och utgörs av sex informanter som Àr yrkesverksamma lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa. Resultatet av undersökningen tyder pÄ att de flesta av vÄra informanter anser att det var viktigt att arbeta med elevernas sjÀlvbild, men flertalet hade inget konkret upplÀgg för detta.

Bedömning av praktiska moment i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hÀlsa

Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssÀttande lÀrare bedömer de praktiska momenten i skolÀmnet idrott och hÀlsa hos elever i Ättonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fem stycken djupintervjuer med fem stycken olika betygsÀttande lÀrare i idrott och hÀlsa. I denna studie har jag inte gjort ansprÄk pÄ att hitta fynd som Àr representativa för en population. Resultaten Àr sÄledes endast representativa för mitt urval.

Bedömning i relation till deltagande i idrott och hÀlsa : en kvalitativ intervjustudie av lÀrares bedömning av elever som inte deltar i ordinarie undervisningen

Att delta i lektionerna i idrott och hÀlsa har en central roll för sÄvÀl lÀrande som bedömning. Men vad det egentligen innebÀr att delta i idrott och hÀlsa Àr inte sÄ lÀtt att fÄ ett enhetligt svar pÄ. Inte heller hur man som lÀrare i idrott och hÀlsa kan bedöma elevernas insatser utifrÄn deltagandet - kan nÄgot utanför den ordinarie undervisningen bedömas? Det Àr vad denna kvalitativa intervjustudie, dÀr sex lÀrare i idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9 intervjuas, syftar att ta reda pÄ. Resultatet visar att det oftast inte sker nÄgon bedömning utanför den ordinarie undervisningen.

En enkÀtundersökning om hur Àmnet idrott och hÀlsa kan pÄverka högstadieelevers hÀlsa

Det finns grupper av ungdomar som varken mĂ„r fysiskt eller mentalt bra, vilket enligt min mening kan bero pĂ„ stora förĂ€ndringar i samhĂ€llet som stĂ€ller ökade krav. Jag vill tillĂ€gga att skolĂ€mnet idrott och hĂ€lsa innehĂ„ller möjligheter till positiva upplevelser som skulle kunna bidra till ökat vĂ€lmĂ„ende bland ungdomar. Ämnet idrott och hĂ€lsa kan innehĂ„lla moment som berikar vĂ„ra liv pĂ„ flera olika sĂ€tt. DĂ€rför vill jag som blivande lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa undersöka om Ă€mnet idrott och hĂ€lsa kan pĂ„verka ungdomars hĂ€lsa, syftet med detta arbete Ă€r alltsĂ„ att undersöka vilken betydelse Ă€mnet idrott och hĂ€lsa kan ha för ungdomars fysiska och mentala hĂ€lsa. Arbetets problemprecisering Ă€r: Vilken betydelse kan Ă€mnet idrott och hĂ€lsa ha för ett urval högstadieelevers fysiska och mentala hĂ€lsa? En enkĂ€tundersökning genomfördes pĂ„ sammanlagt 65 högstadieelever frĂ„n skolĂ„r 6-9.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->