Sök:

"Idrott suger"

en intervjuundersökning om uppfattningar om idrott och hälsa hos elever med hög frånvaro i ämnet


Syftet med vår studie är att undersöka vilka uppfattningar elever med hög frånvaro i ämnet idrott och hälsa har om detsamma. Vi som blivande lärare i idrott och hälsa vill få en ökad kunskap om hur vi som lärare ska kunna motivera de elever som har hög frånvaro i idrott och hälsa på gymnasieskolan. Vår undersökning bygger på intervjuer med elever från två gymnasieskolor. Skolorna är av olika storlek men båda ligger i södra Sverige. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och har intervjuat åtta elever, fyra flickor och fyra pojkar. Anledningen till att vi intervjuat lika många av varje kön är för att vi ville undersöka om det fanns några skillnader mellan könen. Samtliga elever vi intervjuade går andra året på gymnasieskolan och läser den obligatoriska kursen idrott och hälsa A. Resultatet visar att samtliga elever i undersökningen har en bristande motivation till idrott och hälsa. Anledningarna till den bristande motivationen skiljer sig dock åt, liksom faktorerna som skulle kunna påverka elevernas motivation positivt. Intressant med resultatet är att hälften av de intervjuade eleverna egentligen tycker att det är roligt med idrott och hälsa, men på grund av situationen runt lektionerna väljer de ändå att avstå. I det avslutande diskussionskapitlet lägger vi stor vikt vid vad vi som lärare kan göra för att få så många elever som möjligt att känna sig motiverade till idrott och hälsa.

Författare

Anna Ericson Jonas Elofsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..