Sök:

Friluftsliv, ett kulturarv!

lärares uppfattningar om
friluftsliv och ämnet Idrott och hälsas roll som
kulturbärare av friluftslivet


I kursplanen för Idrott och hälsa utgör friluftsliv en viktig del av ämnets uppbyggnad och karaktär. I Läroplanen för 1994, Lpo 94, står det att en medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla. Enligt läroplanen är utbildning och fostran en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv med värde, traditioner och kunskaper från en generation till nästa. Syftet med vår studie var att undersöka vad lärare i Idrott och hälsa har för upp- fattningar om friluftsliv samt ämnet Idrott och hälsas roll i att föra detta kulturarv vidare till eleverna. I vårt arbete gjorde vi en kvalitativ studie genom att intervjua sex lärare i Idrott och hälsa. Vår undersökning visar att samtliga lärare i vår studie i Idrott och hälsa uppfattar friluftsliv som en viktig del av ämnet. Vår studie visar även att samtliga intervjuade lärare anser att ämnet Idrott och hälsa har ett visst ansvar som kulturbärare av friluftsliv.

Författare

Sofia Heikki Johanna Landström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..