Integrera Naturkunskap med Idrott och hälsa i gymnasieskolan
EnergiFörståelseGymnasieskolaIdrott & hälsaIntegreringIntresseNaturkunskapUndervisningUndervisningssekvens
Intresset för naturvetenskapen sjunker allt mer bland elever. Övergripande syfte med
detta arbete är att öka intresse och förståelse för naturvetenskapen genom att integrera Naturkunskap med Idrott och hälsa på gymnasiet. Med hjälp av intervjuer undersöktes möjligheterna av att kunna integrera ämnena och vad lärare och elever ansåg om det. Resultatet visar att eleverna anser Naturkunskap vara ganska ointressant och svårt, däremot ses Idrott och hälsa som roligt och lätt. Både lärare och elever är överlag positiva till att integrera Naturkunskap med Idrott och hälsa och ser det som ett bra sätt för att öka intresse och förståelse för naturvetenskapen. Baserat på undersökningen utarbetades en undervisningssekvens kring energibegreppet som också presenteras i arbetet.