Sök:

Idrottsämnet i Sverige och USA


De idrottsdidaktiska frågorna vad, hur och varför är något tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhålla sig till krävs det att verksamma lärare i idrott och hälsa reviderar svaren på de idrottsdidaktiska frågorna för att bättre stämma överens med de nationella riktlinjerna i ämnet. Läroplansforskning kopplad till idrottsämnet är ett etablerat forskningsområde såväl nationellt som internationellt. Emellertid saknas det komparativa studier. Syftet med studien är att komparativt undersöka idrottsämnet i Sverige och USA utifrån tre teman. Relationen mellan nationella styrdokument och faktisk undervisning, ämnesdiskurser i idrott och hälsa/physical education samt metodiska former i ämnet. För att samla in data har jag intervjuat fyra stycken verksamma lärare i idrott och hälsa i Sverige och tre verksamma lärare i ämnet Physical Education i Maryland, USA samt observerat deras lektioner i ämnet. Intervjuerna och observationerna resulterade i olikheter mellan länderna gällande relationen mellan nationella styrdokument och faktisk undervisning medan fler likheter gick att urskilja gällande ämnesdiskurser och metodiska former i ämnet. Slutsatserna i denna studie är att svårigheterna kring ämnets utformning i nationella styrdokument tillsammans med synen på våra elever som tänkande, självdrivande och agerande individer borde ses över.

Författare

Liza Larsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..