Sök:

Idrott och Hälsa med fokus på Hälsa

En kvalitativ studie om elevers syn på hälsa i undervisningen

Denna studie bygger på elevernas syn och uppfattningar kring hälsa och hur hälsa berörs i ämnet idrott och hälsa. Många studier handlar om lärarens syn på hälsobegreppet i ämnet och inte på elevens syn. Syftet med vår studie är att se hälsa ur ett elevperspektiv, för att uppnå vårt resultat har vi intervjuat trettiotvå gymnasieelever för att få reda på deras uppfattningar om hur ämnet ges i uttryck i undervisningen. Resultatet pekar på att eleverna ser hälsa ur ett fysiskt och psykiskt perspektiv, men att undervisningen i ämnet mest berör den fysiska aktiviteten och aspekten. Eleverna tycker att hälsobegreppet i ämnet är viktigt och borde beröras mer än vad det gör i undervisningen. Resultatet har analyserats utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv där fokus ligger på realiseringsarenan, som innebär hur innehållet ser ut i själva undervisningen i relation till styrdokument och lärares tolkningar. Sammanfattningsvis visar studien utifrån ett elevperspektiv hur gymnasieelever uppfattar hälsa ? både deras egna föreställningar samt hur de anser att det framkommer i undervisningen. Nyckelord: Idrott och hälsa, undervisning i hälsa, elevperspektiv, läroplansteori, begreppet hälsa.

Författare

Josefin Albertsson Johanna Ferner

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..