ÄR DET DAGS ATT DELA UPP ÄMNET IDROTT OCH HÄLSA I TVÅ SEPARATA ÄMNEN?
Hälsa är ett begrepp som under de senare åren blivit ett allt vanligare samtalsämne.
Tidningarna överöser oss med hälsotips så gott som varje dag samtidigt som TV belyser
begreppet genom program om viktminskning, nyttig matlagning och träning. Med
utgångspunkt i hälsobegreppet började vi titta på hur det ser ut i den svenska gymnasieskolan
när det gäller hälsa inom ämnet Idrott och hälsa, samt hur det ser ut i andra länder. Vi fastnade
för Finlands modell där Gymnastik och Hälsokunskap är två skilda ämnen. Gymnastik är ett
praktiskt ämne där undervisningen fokuserar på fysisk aktivitet och idrottsutövning och
Hälsokunskap är ett teoretiskt ämne där allt från familjeliv till vad man bör äta behandlas.
Syftet med vårt arbete har varit att undersöka vad svenska gymnasieungdomar tycker om att
dela upp ämnet Idrott och hälsa på det sätt man gjort i Finland. Vår undersökning bestod aven
kvantitativ enkätundersökning. 204 elever från nio olika gymnasieprogram i årskurs ett till tre
deltog i undersökningen.
Undersökningen visade att en majoritet av eleverna ställde sig positiva till en uppdelning av
ämnet Idrott och hälsa i ett praktiskt och ett teoretiskt ämne. Betydligt fler trodde dock att en
uppdelning skulle ledda till att de lärde sig mer om hälsa samt att fler blev medvetna om
vikten aven god hälsa. Det visade sig även att intresset för att lära sig mer om hälsa var stort
samt att flickornas intresse var större än pojkarnas. Vidare visade det sig att de flesta ansåg att
idrottsdelen får större utrymme i undervisningen än hälsodelen men trots att många vill lära
sig mer om hälsa var inte lika många villiga att låta idrottsutövandet stå tillbaka.