Bland bollar och bloggar - en studie av lärares och elevers inställning till IKT i ämnet idrott och hälsa
ICTMobile phonesFilmBlogAttitudeStudentsTeachersPhysical educationIKTMobiltelefonerBloggInställningEleverLärareIdrott och hälsa
Syftet med denna studie var att undersöka vilken inställning elever och idrottslärare har till att använda mobiltelefoner, film och bloggar i samband med undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Urvalsgruppen bestod av 225 grundskole- och gymnasieelever samt 5 lärare fördelat på 5 skolor i Skåne. De metodologiska tillvägagångssätten utgjordes av intervjuer med lärarna och en enkätundersökning med eleverna. Resultaten har analyserats med utgångspunkt i Roger Säljös vidareutveckling av Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande, samt Thomas Ziehes teori om kolliderande livsvärldar. Vidare har resultaten ställts i relation till tidigare resultat inom forskningsfältet. Undersökningen visar att både lärare och elever, generellt sett, har en positiv inställning till de IKT-praktiker och användningsområden som varit i fokus. Eleverna var, till skillnad från lärarna, emellertid negativa till att använda bloggar i samband med undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Resultatet pekar på att elever som använt en IKT-praktik är mer positivt inställda till praktiken än de elever som inte använt praktiken.