Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 24 av 141

Valmöjligheter inom idrott och hÀlsa : En kvalitativ studie om hur idrottslÀrare resonerar kring anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa.

Syfte med min studie var att undersöka hur idrottslÀrare tÀnker kring individanpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter. Mina frÄgestÀllningar var:Ska man anpassa undervisningen sÄ att eleverna erbjuds olika valmöjligheter och i sÄ fall varför?Vilka för- och nackdelar finns det med en anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa?Hur kan man genomföra anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ ett bra sÀtt? Som metod valde jag att ha en kvalitativ ansats för att pÄ sÄ sett fÄ en djupare förstÄelse för hur idrottslÀrarna tÀnker och resonerar kring att erbjuda valmöjligheter. Jag genomförde fyra intervjuer med olika idrottslÀrare som alla hade ett minimum av 10 Ärs praktisk yrkeserfarenhet. Samtliga idrottslÀrare ansÄg att det Àr viktigt att erbjuda eleverna valmöjligheter samt att det finns mÄnga för- och nackdelar som man mÄste vara medveten om.

Idrott, genus, ledarskap - LÀrares syn pÄ kvinnligt och manligt ledarskap i Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med min studie har varit att fÄ en inblick i lÀrares syn pÄ manligt och kvinnligt ledarskap i Àmnet idrott och hÀlsa. Anser lÀrare att kvinnliga och manliga idrottslÀrare skiljer sig Ät i sitt ledarskap? Vilka ledaregenskaper anser lÀrarna vara viktiga och skiljer sig Äsikterna Ät mellan manliga och kvinnliga lÀrare? Vad har lÀrarna för tankar om det egna ledarskapet ? vilken ledarprofil anser de sig ha? För att svara pÄ frÄgestÀllningarna har jag anvÀnt mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Dessa intervjuer har genomförts med sex stycken idrottslÀrare i mellanstadiet, varav tre kvinnliga och tre manliga. Resultaten visar att det finns tvÄ lÀger bland respondenterna.

Pojkars och flickors motivationsfaktorer i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 5 och 6

Syftet med denna studie var att genom en kvantitativ metod undersöka vilka som Àr pojkars respektive flickors i Ärskurs 5 och 6 motivationsfaktorer i Àmnet idrott och hÀlsa. FrÄgestÀllningarna Àr: vilka Àr pojkarnas, respektive flickornas motivationsfaktorer, vilket innehÄll i Àmnet idrott och hÀlsa motiverar eleverna och om idrott pÄ fritiden pÄverkar elevernas syn pÄ Àmnet? Undersökningen gjordes pÄ en skola i en mindre ort i SkÄne. För att tolka resultatet anvÀndes en genusteori för att se skillnader mellan pojkar och flickor samt en motivationsteori för att kategorisera elevernas motivationsfaktorer. För att kunna uppnÄ syftet och frÄgestÀllningarna anvÀnde jag enkÀt som metod som besvarades av elever som gÄr i Ärskurs 5 och 6.

Vad Àr idrott och hÀlsa? : En diskursanalys av meningserbjudande i idrott och hÀlsa.

Studiens syfte Àr att identifiera och diskutera meningserbjudande i form av institutionella förutsÀttningar för meningsskapande i idrott och hÀlsa. Genom en kritisk diskursanalys identifieras och prövas Quennerstedts Àmnesdiskurser i idrott och hÀlsa. Sedan problematiseras eventuella skillnader mellan denna studiens och Quennerstedts kÀllor.TvÄ olika kÀllor anvÀnds för att uppfylla studiens syfte och svara pÄ frÄgestÀllningarna. Den ena kÀllan bestÄr av lÀrares synpunkter pÄ ett utkast till kursplanerna i Lgr11 frÄn hösten 2009. Den andra kÀllan innefattar fÀrdiga kursplanen för idrott och hÀlsa i Lgr11, samt dess kommentarmaterial.

Att vara allsidig och saklig : En intervjustudie om samha?llskunskapsla?rare

Jag har i den ha?r uppsatsen beskrivit hur det ra?der en otydlighet i vad begreppen saklighet och allsidighet inneba?r inom skolans va?rld. Jag har framfo?rt ett intresse fo?r hur samha?llskunskapsla?rare ser pa? begreppen och hur de tolkar dem. Jag har sen presenterat tidigare forskning om la?rares uppfattningar och visat att intervjustudier, fenomenografi och grounded theory a?r vanligt inom denna typ av forskning.

Ett orÀttvist betygssystem? : GymnasielÀrares syn pÄ betygsÀttning inom Idrott & HÀlsa

Tidigare forskning visar att elever anser att betygen i det nuvarande mÄlrelaterade betygssystemet Àr orÀttvisa och att lÀrare utgÄr ifrÄn andra aspekter vid betygsÀttningen Àn att betygsÀtta elevernas kunskaper. DÀrmed valde vi att undersöka hur lÀrares bedömning och betygsÀttning utförs bland behöriga lÀrare för att fÄ klarhet i om det nuvarande betygssystemet Àr ett rÀttvist betygssystem.Syftet med studien Àr att undersöka vilka aspekter som behöriga gymnasielÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa gör sin bedömning och betygsÀttning utifrÄn. Fokus riktas Àven Ät att granska hur lÀrarna sÀger sig bedöma olika moment i undervisningen och vilka uppfattningar lÀrarna har kring det mÄlrelaterade betygssystemet. Studien bestÄr av en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer med sju behöriga lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet.Studien visar att de behöriga lÀrarna i idrott och hÀlsa bedömer och betygsÀtter utifrÄn andra Àn gÀllande aspekter. LÀrarna sÀger sig bedöma kondition och styrka utifrÄn olika tester i form av resultat för att kunna mÀta elevernas utveckling av den fysiska statusen.

"Det gÄr inte att sÀtta barnet med autism i ett hörn..." : Undervisning, integrering och bedömning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilken kunskap som krÀvs för att undervisa barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa, samt vad lÀraren kan göra för att underlÀtta att dessa barn blir delaktiga och integrerade i grundskolan. De didaktiska frÄgorna hur, vad och varför stÄr i fokus, arbetet kommer ocksÄ att beröra hur barn med autism kan bedömas i grundskolan. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Intervjuer med sju lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa, som alla har erfarenhet av att undervisa barn med autism, utgör grunden för vÄrt arbete.Alla intervjuade lÀrare har pÄpekat att vid undervisning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa Àr det viktigt att vara tydlig och strukturerad. För att dessa barn ska fÄ sÄ bra skolgÄng som möjligt har det framkommit att det krÀvs en förstÄelse och kunskap om funktionshindret hos lÀraren.

LÀrares och elevers uppfattningar om matvanor och hÀlsa

DÄ det stÀndigt kommer nya tips om hur man skall förhÄlla sig till mat, mÄltider och kost ökarÀven kraven pÄ att vi mÀnniskor mÄste bli mer kunniga inom omrÄdet sÄ att vi lÀttare kanförhÄlla oss till all information vi möter. Genom Skolverkets kursplaner (2011a) finns det ettkrav pÄ skolan att undervisa om hÀlsa kopplat till matvanor. Med anledning av detta har jagvalt att undersöka hur en lÀrare i hem- och konsumentkunskap, en lÀrare i idrott och hÀlsasamt tio elever ser pÄ undervisningen om hÀlsa kopplat till kost. Syftet med denna studie Àr attundersöka elevers och lÀrares uppfattningar kring mÄltider och hÀlsa. Uppsatsen syftar Àventill att undersöka om det finns nÄgot samarbete mellan Àmnena hem- och konsumentkunskapoch idrott och hÀlsa dÄ det kommer till undervisning om matvanor och hÀlsa.De resultat jag fÄtt fram visar att lÀraren i hem- och konsumentkunskap lÀgger mer fokus pÄhÀlsa i samband matvanor Àn vad lÀraren i idrott och hÀlsa gör.

Kommunikation bortom orden : En etnografisk studie om hur la?rares actio och ickeverbala kommunikation pa?verkar elevers motivation

Syftet med detta examensarbete a?r att fa? insikt i hur la?rarens ickeverbala kommunikation och actio pa?verkar elevers motivation. Utifra?n en etnografisk arbetsmetod observerades en svenskla?rare pa? en gymnasieskola under fyra lektionstimmar fo?r att underso?ka hur la?raren kommunicerade med sina elever ickeverbalt. Parallellt med observationerna intervjuades ba?de la?raren och eleverna som deltog i underso?kningen.

Inkludering - No matter what? : En studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar med samt förhÄller sig till inkluderad undervisning

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarStudiens syfte Ă€r att undersöka vilket synsĂ€tt lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa har pĂ„ inkludering samt pĂ„ momentet specialpedagogik inom ramen för lĂ€rarutbildningen.Hur förhĂ„ller sig lĂ€rare till begreppet inkludering i ett undervisningssammanhang inom idrott och hĂ€lsoĂ€mnet?Vilka uppfattningar har lĂ€rare kring den utbildning de har fĂ„tt inom specialpedagogik i lĂ€rarutbildningen? MetodFör att besvara studiens syfte och frĂ„gestĂ€llningar, har kvalitativa intervjuer anvĂ€nts som metod. Åtta intervjuer har genomförts med ljudupptagning, transkriberats, skrivits ut och genomlĂ€sts. Vidare har överstrykningspennor anvĂ€nts för att strukturera upp arbetet utefter studiens frĂ„gestĂ€llningar dĂ€r teoretiska perspektiv anvĂ€nts för analys. ResultatStudiens resultat visar att lĂ€rare inom idrott och hĂ€lsa vill förhĂ„lla sig positiva till inkluderad undervisning, samtidigt som de i praktiken har erfarenhet av att elever i behov av sĂ€rskilt stöd inte alltid gynnas av att vara i inkluderade miljöer. Idrott och hĂ€lsoĂ€mnet beskrivs som en utsatt miljö och sĂ€rskilt svĂ„rt att bedriva inkluderad undervisning inom.

Boll spelar roll : en intervjustudie om lÀrares resonemang kring bollekar och bollspel

Anledningen till detta examensarbete Àr att bollekar och bollspel har visat sig dominera idrottsundervisningen i skolan och enligt den senaste lÀroplanen, Lgr 11, finns inte bollekar och bollspel specifikt uttalat. Examensarbetet innehÄller en intervjustudie dÀr fem lÀrare som undervisar i idrott och hÀlsa i Ärskurs F-6 har medverkat. Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare förhÄller sig till momentet bollekar och bollspel i Àmnet idrott och hÀlsa. I examensarbetet presenteras ocksÄ i korta drag idrottsÀmnets förÀndring sedan början av 1900-talet fram till idag. Det presenteras Àven studier kring skolÀmnet idrott och hÀlsas pÄverkan av idrottsföreningar och idrottslÀrares strÀvan att göra Àmnet roligt.

PÄverkar samhÀllets kroppsideal eleverna pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa?

Vi har en samtidskultur som prÀglas av en stark fokus pÄ kroppens utformning. Den finns överallt dÀr vi rör oss. Tidningar, tv och reklam visar oss hela tiden hur en manskropp eller en kvinnokropp skall se ut. Skolungdomar matas stÀndigt av intryck av att ett framgÄngsrikt liv hÀnger samman med en vacker kropp. SkolÀmnet Idrott och hÀlsa skapar olika förestÀllningar om kroppen och dess kroppslighet.

Likheter och skillnader mellan föreningsidrotten och skolidrotten utifrÄn ett pedagogiskt perspektiv

En fÀrsk inspektion pÄ skolor runt om i landet visar tydliga tecken pÄ att bollspel och bollen överlag Àr flitigt anvÀnda pÄ idrottslektionerna. Samma underökning visar ocksÄ att nÀrvaron hos elever i den svenska skolan pÄ idrottsundervisningen varierar stort. Idrotten har enligt mÄnga tappat sin identitet och kursplanerna beskrivs som oklara, vilket direkt pÄverkar eleverna. Syftet med vÄr undersökning var dÀrför att se idrottsundervisningen ur elevernas perspektiv och fÄ tydlighet i vilket förhÄllande elever har till Àmnet idrott och hÀlsa. Genom en enkÀtundersökning pÄ tre olika skolor med 109 respondenter har vi sökt förstÄelse.

Alkoholkonsumtion bland unga idrottare : En jÀmförande studie mellan lag- och individuella idrottare

Alkohol Àr en av de frÀmsta orsakerna till ohÀlsa och för tidig död. Problem associerade till alkoholkonsumtion kostar Ärligen miljarder för det svenska samhÀllet. Organiserad idrott har föreslagits som en arena för att förebygga alkoholkonsumtion bland ungdomar, men mer kunskap behövs om var insatser gör bÀst nytta, exempelvis inom lag- eller individuell idrott.Syftet med studien var att undersöka eventuella skillnader i alkoholkonsumtion bland 16- till 18-Äriga ungdomar som Àr aktiva i lagidrott respektive individuell idrott.Studien hade en tvÀrsnittsdesign dÀr grupper jÀmfördes. Urvalet bestod av 44 ungdomar, 28 pojkar och 16 kvinnor, mellan 16 och 18 Är och som var aktiva inom lag- eller individuell idrott. Ett strategiskt urval anvÀndes för att göra grupperna sÄ lika som möjligt med avseende pÄ viktiga förvÀxlingsfaktorer.

Taoistiskt tanke i Ledarskap

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->