Idrott, genus, ledarskap - Lärares syn på kvinnligt och manligt ledarskap i ämnet idrott och hälsa
Syftet med min studie har varit att få en inblick i lärares syn på manligt och kvinnligt ledarskap i ämnet idrott och hälsa. Anser lärare att kvinnliga och manliga idrottslärare skiljer sig åt i sitt ledarskap? Vilka ledaregenskaper anser lärarna vara viktiga och skiljer sig åsikterna åt mellan manliga och kvinnliga lärare? Vad har lärarna för tankar om det egna ledarskapet ? vilken ledarprofil anser de sig ha? För att svara på frågeställningarna har jag
använt mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Dessa intervjuer har genomförts med sex stycken idrottslärare i mellanstadiet, varav tre kvinnliga och tre manliga. Resultaten visar att det finns två läger bland respondenterna. Några respondenter menar att skillnader i ledarskap inte är könsrelaterat, utan det är lärarens personlighet som spelar roll. Resterande lärare uttryckte att det är möjligt att det finns skillnader i ledarskapet mellan män och kvinnor, men de nämner att man även bör se till läraren som person. Resultaten visar också att idrottslärarna reflekterar mycket kring sitt ledarskap, men inte direkt utifrån ett genusperspektiv, utan mer utifrån ledaregenskaper i allmänhet som de anser gagnar eleverna. Egenskaper som anses viktiga i ledarskapet är bland andra tydlighet, lyhördhet, målinriktning, beslutsförmåga och initiativförmåga. Här framgår inga större skillnader könen emellan.