Sök:

Att vara allsidig och saklig

En intervjustudie om samha?llskunskapsla?rare


Jag har i den ha?r uppsatsen beskrivit hur det ra?der en otydlighet i vad begreppen saklighet och allsidighet inneba?r inom skolans va?rld. Jag har framfo?rt ett intresse fo?r hur samha?llskunskapsla?rare ser pa? begreppen och hur de tolkar dem. Jag har sen presenterat tidigare forskning om la?rares uppfattningar och visat att intervjustudier, fenomenografi och grounded theory a?r vanligt inom denna typ av forskning. Min fra?gesta?llning bero?rde sa?ledes huruvida la?rarnas uppfattningar om saklighet och allsidighet gick att kategorisera. Med min utga?ngspunkt i fenomenografi och grounded theory har jag fo?rso?kt att samla in en bredd av information fo?r att sedan via en fenomenografisk analys fo?rso?ka att kategorisera det la?rarna bera?ttat i sina utsagor. I min analys fann jag att likheterna mellan de sju intervjuade la?rarna var mest framtra?dande. La?rarna definierar saklighet utifra?n vad som a?r vetenskapligt och faktama?ssigt korrekt och allsidighet som na?rvaron av en fra?gas olika perspektiv i klassrummet. Framfo?rallt framtra?der en balans mellan olika a?sikter och presentationer av a?sikter na?r de pratar om saklighet och allsidighet.

Författare

Gustav Denninger

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..