Sök:

Taoistiskt tanke i Ledarskap

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning. Dessa teman handlar om la?rarens tidigare erfarenheter, den anpassade undervisningen och samt o?vriga klasskamrater.Studien har intervju som metod. Den besta?r av fyra respondenter som har olika bakgrund och utbildning. Studien utga?r i fra?n ett sociokulturellt perspektiv i analysdelen.Kortfattat visar studiens resultat att trots olika bakgrund, utbildning och erfarenheter anpassar la?rarna undervisningen pa? ett liknande sa?tt. De har ett gemensamt synsa?tt och en positiv attityd fo?r elever med autismspektrumsto?rning.Slutsatsen a?r att det sker en anpassad undervisning i klassrummet och att o?vriga elever pa?verkas positivt av den anpassade undervisningen.Nyckelord: Pedagogik, anpassad undervisning, autismspektrumsto?rning, intervju, la?rarperspektiv 

Författare

Mariann Andreasson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..