Sök:

Kommunikation bortom orden

En etnografisk studie om hur la?rares actio och ickeverbala kommunikation pa?verkar elevers motivation


Syftet med detta examensarbete a?r att fa? insikt i hur la?rarens ickeverbala kommunikation och actio pa?verkar elevers motivation. Utifra?n en etnografisk arbetsmetod observerades en svenskla?rare pa? en gymnasieskola under fyra lektionstimmar fo?r att underso?ka hur la?raren kommunicerade med sina elever ickeverbalt. Parallellt med observationerna intervjuades ba?de la?raren och eleverna som deltog i underso?kningen. Underso?kningen visade att la?rares ickeverbala kommunikation och actio har en stor pa?verkan pa? elevernas motivation, att denna pa?verkan sker omedelbart och att den kan fo?ra?ndras under en pa?ga?ende lektion.Na?r en la?rare medvetandego?r hur hon eller han kommunicerar med sina elever ickeverbalt kan aspekter som oavsiktlig och intuitiv kommunikation fa? en mindre pa?verkan pa? undervisningen. Detta bidrar i sin tur till att utveckla la?rarens ickeverbala kompetens och pa? sa? sa?tt sin fo?rma?ga att motivera sina elever under hela lektionen.

Författare

Lydia Flores García

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..