Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 15 av 141
Styrdokumenten och LÀraren : en analys av nationella och lokala styrdokument samt lÀrarens bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med arbetet var att genom analys av nationella och lokala styrdokument samt enkÀtsvar frÄn lÀrare i Idrott och HÀlsa reda ut hur vÀl lÀrarnas sÀtt att bedöma stÀmmer med de nationella betygskriterierna.De metoder som anvÀnts Àr frÄgeenkÀt till lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa och textanalys av de nationella och lokala styrdokumenten.Huvudresultaten Àr att lÀrarna bedömer efter nÄgot andra grunder Àn de som sÀgs i de nationella styrdokumenten. Nationella och lokala styrdokument skiljer sig mycket lite Ät. LÀrarna verkar ha svÄrigheter med att tolka styrdokumenten.Den allra viktigaste slutsatsen som kan dras Àr att Àven om styrdokumenten stÀmmer vÀl överens sÄ bedömer lÀrarna efter andra grundprinciper. Framförallt Àr elevens kÀmparanda viktig för ett godkÀnt betyg trots att detta inte nÀmns i de nationella styrdokumenten..
Idrott pÄ pojkars villkor? - en undersökning av elever pÄ högstadiet
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad elever i grundskolans senare del har för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa nÀr det gÀller intresset för Àmnet och dess innehÄll ur ett genusperspektiv. Hur upplever eleverna de fysiska aktiviteterna under lektionerna? För att fÄ svar pÄ detta har följande problempreciseringar stÀllts: vad har pojkar och flickor för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa pÄ högstadiet?, Finns det nÄgra skillnader mellan pojkar och flickor nÀr det gÀller val av aktivitet, i sÄ fall vilka?, Deltar flickor pÄ samma villkor som pojkarna pÄ idrottslektionerna?, Vill eleverna att det ska vara samundervisning? Som bakgrund tar uppsatsen bland annat upp en historisk bakgrund om genusperspektivet i skolan, och elevernas instÀllning till idrott och hÀlsa. I den empiriska delen redovisas bland annat undersökningens upplÀgg och i resultatet visas svaren pÄ enkÀter och observationerna i löpande text och i form av tabeller. I diskussionen och slutsatsen diskuteras resultatet kring undersökningen som visar bland annat att instÀllningen till Àmnet idrott och hÀlsa Àr mer positivt bland pojkarna.
Hur gestaltas kursplanen i lÀrarnas tal om undervisningen i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ intervjustudie med lÀrare i Ärskurs 4-6
Syftet med denna kvalitativa intervjustudie Àr att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa i Ärskurs 4-6 arbetar för att gestalta kursplanens syfte, centrala innehÄll och kunskapskrav ? det vill sÀga de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför ? i undervisningen. VÄr litteraturgenomgÄng visar att det undervisningsinnehÄll som lÀrare i idrott och hÀlsa ofta anvÀnder sig av, domineras av bollekar och bollspel. Detta lyfts fram i litteraturen som problematiskt, eftersom annat viktigt undervisningsinnehÄll, i och med detta, missgynnas och fÄr för liten plats i undervisningen. Den forskning som vi har funnit behandlar denna problematik med utgÄngspunkt i vad Lpo 94 med tillhörande kursplan i Àmnet idrott och hÀlsa framhÄller.
Fysisk aktivitet och koncentration : elevers syn pÄ om deras koncentrationsförmÄga pÄverkas av fysisk aktivitet
Syftet med denna studie Àr att undersöka elevernas syn pÄ hur koncentrationsförmÄgan pÄverkas av idrott och hÀlsa undervisningen i skolan. Studien genomförde jag med hjÀlp av en kvantitativ studie i form av enkÀter. EnkÀten i sig innehöll frÄgor av olika sorter, frÄgor med öppna svarsalternativ, frÄgor med fasta svarsalternativ och frÄgor som besvarades med hjÀlp av skalor. EnkÀten delades ut pÄ en grundskola i Stockholms lÀn i Ärskurs 7-9. EnkÀtsvaren ledde sedan till ett resultat som visade pÄ att 43,5% av eleverna ansÄg att deras studieresultat blev bÀttre dÄ de hade idrott och hÀlsa pÄ schemat.
Muslimska tjejer i idrottssverige : en intervjustudie om islam och idrottsutövande
I och med min kontakt med invandrarungdomar i skolan har jag stÀllt mig frÄgan om relationen mellan muslimska tjejer och idrottsutövande. Den kontakt som jag har fÄtt inom skolan med muslimska tjejer och idrott Àr positiv över lag och detta gör att den bild som media ofta visar med stereotypa bilder av islam inte stÀmmer. De frÄgestÀllningar som belyses i denna undersökning Àr hur muslimska tjejer ser pÄ idrott och idrottsutövande och om idrottsföreningar gör nÄgonting för att integrera dessa tjejer i sin verksamhet.För att besvara frÄgestÀllningarna utgÄr jag ifrÄn en intervjustudie med fyra muslimska tjejer. Resultatet av denna undersökning visar att tre av de muslimska tjejerna som blir intervjuade Àr positiva till ett aktivt idrottsutövande. Samtidigt Àr det en av tjejerna som sÀger att hon inte fÄr hÄlla pÄ med idrott pÄ grund av religionen.
Idrott och hÀlsa - en arena för tjejer? : En studie om bedömning och betygsÀttning ur ett genusperspektiv
Undersökningar visar att tjejer generellt sett har högre betyg Àn killar i samtliga Àmnen utom i Àmnet Idrott och hÀlsa. NÀr det gÀller elevers betyg i idrottsÀmnet har det visat sig att genus har en avgörande betydelse. DÄ skolan, enligt lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), aktivt och medvetet ska arbeta för att kvinnor och mÀn ska ha lika rÀtt och möjligheter Àr det intressant att ta reda pÄ vad snedfördelningen av betygen kan bero pÄ. I denna studie undersöker vi om det finns en möjlighet att bedömningen och betygsÀttningen i Àmnet Idrott och hÀlsa reproducerar ojÀmlikhet, och i sÄ fall hur.För att, om möjligt, kunna se ett mönster och eventuellt samband mellan olika faktorer, sÄsom betyg i förhÄllande till elevers idrottsintresse utanför skolan samt elevers intressen i förhÄllande till undervisningens innehÄll, har vi gjort en enkÀtundersökning med elever i Är 9. Vi har Àven gjort intervjuer med idrottslÀrare för att fÄ en djupare förstÄelse för hur bedömningen och betygsÀttningen sker i Àmnet Idrott och hÀlsa.VÄr studie visar att bedömning och betygsÀttning i Àmnet Idrott och hÀlsa Àr starkt fokuserad pÄ elevers fÀrdigheter.
Ămnet Idrott och hĂ€lsa inte bara för skojs skull!
Ett stort problem idag Àr att allt fler barn och vuxna blir fysiskt inaktiva. Det moderna samhÀllets livsstil inbjuder mer och mer till en relativt fysiskt inaktiv vardag. Detta sker samtidigt som det Àr vetenskapligt sÀkerstÀllt att det medför stora hÀlsorisker att vara fysiskt inaktiv. DÄ skolan Àr en av det fÄ verksamheter som Àr obligatoriska sÄ erbjuder skolan en unik möjlighet nÀr det gÀller att informera och forma individers val av framtida livsstil. MÄlet med den hÀr studien var att undersöka om samtal och dialog i undervisning i Àmnet Idrott och hÀlsa kan ge kunskaper om vad ett fysiskt aktivt liv innebÀr.
Inflytande och makt i f?rskolans m?ltids- och samlingssituationer.
Syftet med studien ?r att unders?ka barns m?jligheter till inflytande i f?rskolan och p? vilka s?tt dessa m?jligheter skapas i verksamheten, n?rmare best?mt i m?ltids- och samlingssituationer. Intresset ligger ?ven i att ta reda p? hur makt kommer till uttryck i interaktionen mellan barn och f?rskoll?rare, samt hur maktaspekten blir relevant i f?rh?llande till barns inflytande. Syftet motiveras utifr?n Barnkonventionen artikel 12 (UNICEF Sverige, 2018, s.
Ămnet Idrott och HĂ€lsa- En studie om lĂ€rares uppfattningar av kursplanen i Idrott och HĂ€lsa A
AbstraktSyftet med examensarbetet var att undersöka vilka uppfattningar lÀrare i Idrott och HÀlsa har om kursplanerna i Àmnet Idrott och HÀlsa A. För att besvara syftet formulerades följande frÄgestÀllning: Hur uppfattar lÀrare i Idrott och HÀlsa kursplanen i Idrott och HÀlsa A? Vilken betydelse anser lÀrare i Idrott och HÀlsa A att kursplanen har för utformandet av lektionerna?Studien Àr uppbyggd pÄ en kvalitativ metod dÀr vi intervjuat 8 gymnasielÀrare i Idrott och HÀlsa. LÀrarna Àr fördelade pÄ 6 olika skolor i vÀstra Sverige. Utsagorna som framkom av intervjun har dÀrefter analyserats efter en hermeneutisk ansats.
"Det finns vÀl miljoner anledningar till att man inte Àr med, men jag har ingen aning" : En studie med elever i Är 9 kring tÀnkbara orsaker till att inte delta i undervisningen av idrott och hÀlsa
Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra elevers uppfattningar om idrott och hÀlsa i skolan och varför en del elever vÀljer att inte delta i Àmnet. FrÄgestÀllningarna vi anvÀnde oss av var: Varför Àr idrott och hÀlsa ett Àmne i skolan enligt eleverna? Vilken instÀllning har eleverna till idrott och hÀlsa? Vilka orsaker uppger eleverna till att inte delta i Àmnet idrott och hÀlsa?I vÄr bakgrund redogör vi för de statliga styrdokumenten följt av en legitimering av Àmnet. DÀrefter följer en presentation kring elevers instÀllningar, lÀrande samt deltagandet i Àmnet utifrÄn tidigare forskning. Sist i bakgrunden beskrivs den fysiska, psykiska och sociala utvecklingen hos barn och ungdomar.För att kunna besvara vÄrt syfte anvÀnde vi oss av intervjuer som metod dÀr vi intervjuade 20 elever i Är 9.
Jaget eller laget? : om spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa
SkolÀmnet idrott och hÀlsa Àr ett Àmne dÀr bÄde individualism och socialisation kan komma till uttryck. Forskare menar att det Àr ett lÀmpligt Àmne för att trÀna pÄ socialt lÀrande. Samtidigt kan en tÀvlingsinriktad idrottsundervisning skapa ett motsatt socialt lÀrande. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att undersöka spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9. För att undersöka detta anvÀnder vi följande frÄgor; Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett styrdokumentsperspektiv?Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett idrottslÀrarperspektiv?Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett elevperspektiv? I studien intervjuades tre idrottslÀrare som undervisar i idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9 samt sex elever som gÄr i Ärskurs 7-9.
Elevers erfarenhet och instÀllning till Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet : Ur ett sjukgymnastiskt perspektiv
Regelbunden fysisk aktivitet bidrar till att ungdomar mÄr bÀttre fysiskt och psykiskt. Det Àr viktigt att redan i skolorna nÄ ut till eleverna, sÄ att man i tidig Älder kan fÄ ungdomar intresserade av att vara fysiskt aktiva. MÄlet med Àmnet Idrott och hÀlsa Àr att eleverna ska fÄ upp ett intresse för idrott, hÀlsa och rörelse. Den allmÀnna rekommendationen Àr 30 minuter/dagen, mÄttlig intensitet. En skillnad kan ses mellan kvinnor och mÀn nÀr det gÀller fysisk aktivitet och att uppnÄ de olika rekommendationerna.
Sam- och sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa : Vad tycker eleverna
Syftet med undersökningen har varit att göra en jÀmförelse mellan sam- och sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa, ur ett elevperspektiv. Detta har delvis gjorts med utgÄngspunkt i genus, dÄ flickor och pojkars tankar kring de tvÄ arbetssÀtten jÀmförts. HuvudfrÄgorna som undersökningen grundas pÄ Àr vilka Äsikter elever i Ärskurs 9 har om samundervisning respektive sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur instÀllningen till sam- och sÀrundervisning i idrottsÀmnet Àr hos pojkar respektive flickor i Ärskurs 9? Vad sÀger de tillfrÄgade gymnasieeleverna om sam- och sÀrundervisning?Undersökningen genomfördes genom en enkÀtundersökning och en intervjustudie pÄ tre olika skolor i Sverige. Resultatet visar att de flesta elever skulle behÄlla sin nuvarande undervisningsmetod om de fick vÀlja, samt att pojkar och flickors tankar kring de tvÄ arbetssÀtten inte skiljer sig sÀrskilt mycket Ät. En slutsats Àr att det bÀsta arbetssÀttet en blandning mellan sÀr- och samundervisning.
?Bollspel Àr inte pÄ samma villkor, det gynnar killarna eftersom de har bÀttre förutsÀttningar? : Genusskillnader i betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa
I den nationella utvĂ€rderingen (2003) gĂ„r det att lĂ€sa att det Ă€r en markant skillnad mellan pojkar och flickors betyg i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Det Ă€r betydligt fler pojkar som nĂ„r de högre betygen. Denna undersökning försöker genom fallbeskrivningar och intervjuer med uppfattningar frĂ„n Ă„tta lĂ€rare i grundskolans senare Ă„r i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, analysera varför detta fenomen existerar. Undersökningen tar sin vetenskapliga grund i den fenomenografiska ansatsen och sin teoretiska grund i Yvonne Hirdmans genusteori, vilken anvĂ€nds som underlag för den analys som sker i diskussionsdelen. Ăven denna undersökning ger ett sken av att genusproblematiken kring betyg och bedömning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa fortfarande existerar ute pĂ„ skolor. De slutsatser som kan dras av resultatet i denna undersökning Ă€r att undervisningens innehĂ„ll till stor del domineras av aktiviteter som uppskattas mest av pojkar och som dĂ€rför frĂ€mjar deras möjligheter till ett högre betyg. FrĂ„n denna undersökning kan Ă€ven utlĂ€sas att tĂ€vlings- och föreningsidrottens pĂ„verkan pĂ„ Ă€mnet Ă€r stark och att detta kan ha betydelse för hur lĂ€rare bedömer flickor och pojkar.
Elever med ett högre betyg fÄr oftare feedback frÄn lÀraren : En enkÀtundersökning om elevers uppfattningar kring betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med studien var att undersöka hur elever i Ärskurs 9 uppfattar betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa. Undersökningen behandlar elevernas uppfattningar om hur de blir bedömda av sin lÀrare, hur de uppfattar betygsÀttningen, lÀrarens tydlighet kring betyg och bedömning samt hur de uppfattar att de pÄverkas av betyget i Àmnet idrott och hÀlsa. För att undersöka detta genomfördes en enkÀtundersökning pÄ tvÄ högstadieskolor i södra Sverige. Studiegruppen uppgick till 153 elever varav 66 flickor och 87 pojkar. Resultatet av studien visar att majoriteten av eleverna uppgav att lÀraren i Àmnet idrott och hÀlsa ger rÀttvisa betyg.