Sök:

Fysisk aktivitet och koncentration

elevers syn på om deras koncentrationsförmåga påverkas av fysisk aktivitet

Syftet med denna studie är att undersöka elevernas syn på hur koncentrationsförmågan påverkas av idrott och hälsa undervisningen i skolan. Studien genomförde jag med hjälp av en kvantitativ studie i form av enkäter. Enkäten i sig innehöll frågor av olika sorter, frågor med öppna svarsalternativ, frågor med fasta svarsalternativ och frågor som besvarades med hjälp av skalor. Enkäten delades ut på en grundskola i Stockholms län i årskurs 7-9. Enkätsvaren ledde sedan till ett resultat som visade på att 43,5% av eleverna ansåg att deras studieresultat blev bättre då de hade idrott och hälsa på schemat. 43,5% av eleverna ansåg även att deras koncentrationsförmåga förbättrades de dagar de haft idrott och hälsa. Ett av de tydligaste resultaten jag fick fram i min studie var att hela 90,6% av eleverna trodde att deras studieresultat skulle förbättras om deras koncentrationsförmåga blev bättre. 50,6% av eleverna trodde även att deras studieresultat skulle bli bättre om de skulle ha fler idrott och hälsa lektioner i veckan. Av de elever som deltog i min studie tyckte 71,8% att det skulle vara minst tre lektioner idrott och hälsa i veckan. En av de slutsatser jag drog av mitt arbete är att koncentrationsförmågan påverkas i hög grad positivt de dagar eleverna har idrott och hälsa på schemat, men även att koncentrationsförmågan leder till förbättrade studieresultat. 

Författare

Charlie Källström

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..