Sök:

Jaget eller laget?

om spänningen mellan individualism och socialisation inom ämnet idrott och hälsa

Skolämnet idrott och hälsa är ett ämne där både individualism och socialisation kan komma till uttryck. Forskare menar att det är ett lämpligt ämne för att träna på socialt lärande. Samtidigt kan en tävlingsinriktad idrottsundervisning skapa ett motsatt socialt lärande. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka spänningen mellan individualism och socialisation inom ämnet idrott och hälsa i årskurs 7-9. För att undersöka detta använder vi följande frågor; Hur uttrycks spänningen mellan individualism och socialisation inom ämnet idrott och hälsa utifrån ett styrdokumentsperspektiv?Hur uttrycks spänningen mellan individualism och socialisation inom ämnet idrott och hälsa utifrån ett idrottslärarperspektiv?Hur uttrycks spänningen mellan individualism och socialisation inom ämnet idrott och hälsa utifrån ett elevperspektiv? I studien intervjuades tre idrottslärare som undervisar i idrott och hälsa i årskurs 7-9 samt sex elever som går i årskurs 7-9. Kursplanen för idrott och hälsa tillhörande Lpo 94 samt kursplan för idrott och hälsa tillhörande Lgr 11 har analyserats. Studiens resultat visar att Lpo 94:s kursplan för ämnet idrott och hälsa uttrycker en spänning mellan individualism och socialisation som visar sig ha en tyngdpunkt på individualismen och synen på individen som oberoende av andra. Denna spänning är reducerad i Lgr 11:s kursplan där individualismen är än mer renodlad. De intervjuade idrottslärarna utnyttjar denna spänning till att införa så mycket socialisation i undervisningen som kursplanerna tillåter. Emellanåt tenderar lärarna att frångå kursplanerna genom att i hög grad bedöma sociala kvaliteter hos eleverna. Det är en klar skillnad mellan Lgr 11:s resultatbetonande kursplan och de intervjuade lärarnas betoning av både socialisationsbetonande och resultatbetonande lärande i undervisningen. Eleverna befinner sig också i spänningen mellan individualism och socialisation, det vill säga mellan ett individbegrepp som tolkas som beroende av andra respektive som oberoende av andra. De är medvetna om lärarens betoning av både individualism och socialisation och hanterar detta i relation till sina egna kanske mer individualistiska värderingar. Med utgångspunkt i denna studie och tidigare forskning anser vi att sociala mål borde få ett större inflytande i ämnet idrott och hälsas kursplan.

Författare

Isac Olofsson Dan Johansson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..