Sök:

Ämnet Idrott och hälsa inte bara för skojs skull!


Ett stort problem idag är att allt fler barn och vuxna blir fysiskt inaktiva. Det moderna samhällets livsstil inbjuder mer och mer till en relativt fysiskt inaktiv vardag. Detta sker samtidigt som det är vetenskapligt säkerställt att det medför stora hälsorisker att vara fysiskt inaktiv. Då skolan är en av det få verksamheter som är obligatoriska så erbjuder skolan en unik möjlighet när det gäller att informera och forma individers val av framtida livsstil. Målet med den här studien var att undersöka om samtal och dialog i undervisning i ämnet Idrott och hälsa kan ge kunskaper om vad ett fysiskt aktivt liv innebär. Studien utfördes i en skola i Luleå kommun, genom att förändra lektionsinnehållet till att innefatta betydligt mera av samtal och dialog för att på så sätt lyfta fram ämnet Idrott och hälsas livslånga perspektiv. Vårt syfte är inte att göra ämnet enbart teoretiskt utan att blanda in det teoretiska innehållet in i de praktiska momenten för att på så sätt få en bättre helhet i ämnet. Detta är inte på något sätt en drastisk ide utan tvärtom helt i linje med rådande kursplan i ämnet idrott och hälsa.

Författare

Jonas Granström Tommy Stålnacke Tormod Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..