Sök:

Sökresultat:

5407 Uppsatser om Icke-finansiella företag, - Sida 5 av 361

H?llbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens f?rb?ttringsm?jligheter ang?ende h?llbarhetsarbete

Inledning: Modebranschen har en g?ng i tiden betraktats som att vara h?llbar d? det exempelvis producerades plagg i sm? kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom h?llbart mode, men hon p?pekar att det ?terst?r mycket arbete. Vilka ?tg?rder kan modef?retag vidta f?r att fr?mja h?llbar utveckling inom branschen? F?r att fr?mja h?llbar utveckling inom modebranschen ?r det avg?rande att modef?retag engagerar sig inom de centrala teman: Cirkul?r Fashion, Greenwashing och Grassroot Movement. Syfte: Studiens syfte ?r att unders?ka hur modef?retag kan jobba med h?llbar utveckling inom modebranschen. Metod: En kvalitativ metod har till?mpats d?r studiens datainsamling best?r av semi-strukturerade intervjuer samt offline observationer. Slutsats: V?ra resultat tyder p? att modef?retag borde till?mpa CF-modellen d? den p?pekar hur modef?retag borde endast v?lja ett typ av material f?r att underl?tta kl?dernas demonteringsprocess.

Born Globals och inhemskt exportstöd : En kvantitativ underso?kning av etablerade svenska Born Globals

Nya fo?rutsa?ttningar pa? marknaden har resulterat i att ett nytt globalt fenomen uppkommit. Detta fenomen bena?mns som Born Globals, och karakta?riseras av sma? och medelstora fo?retag som expanderar pa? den internationella marknaden tidigt efter grundandet. Dock har inte andelen svenska Born Global-fo?retag o?kat genom a?ren.

Är den finansiella krisen 2008-2009 symmetrisk för de 27 EU-lĂ€nderna?

Studien utgÄr frÄn de största sektorerna i industrin för 27 EU-lÀnder. Dessa Àr tillverkningsindustri, byggindustrisektorn, den finansiella sektorn..

Är forskarnas syn pĂ„ mĂ€tning anvĂ€ndbar? : En fallstudie av verksamhetsstyrning i företaget Craelius

Att styra och kontrollera verksamhet blir allt viktigare i den hÄrda internationella konkurrens som rÄder. Genom att mÀta verksamheten fÄr företag information, som kan omvandlas till att skapa kunskap för att förstÄ och förbÀttra verksamheten. MÀtningen mÄste bÄde innefatta finansiella och ickefinansiella variabler. Problemet med mÀtning Àr att den har kritiserats för att vara för historisk, dvs ser mer bakÄt pÄ vad som har hÀnt. Det Àr dÀrför viktigt att företag utvecklar mÀtning till att vara mer framÄtsyftande.

Leveranstid vs. Kostnad : En fallstudie inom postorderbranschen

Na?r kunder go?r inko?p fra?n distanshandelsfo?retag a?r leveranstiden en viktig aspekt. E-handelsfo?retag, likasa? ma?nga postorderfo?retag, har framga?ngsrikt lyckats anpassa sig efter detta och erbjuder fo?rha?llandevis snabba leveranser. Men de postorderfo?retag, vars affa?rside? a?r att erbjuda konsumenter abonnemang av fo?rbrukningsartiklar till ett la?gkostnadspris, har inte ha?ngt med i denna utveckling och tillhandaha?ller fortfarande relativt la?nga leveranstider fo?r nyinkomna besta?llningar.

Beslutsinstanserna i de svenska storbankerna : Vad prioriterar de i kreditbedömning av företag och varför?

Kreditbedo?mning a?r ett viktigt verktyg fo?r de svenska storbankerna i rollen som kapitalfo?rmedlare fo?r fo?retag. Den kan baseras pa? de 5 C?na och genomfo?ras pa? flera olika beslutsinstanser. Det finns ett praktiskt och ett teoretiskt problem i hur bankerna skall organisera kreditbedo?mningen da? tidigare forskning a?r oense om prioriteringen i kreditbedo?mningen pa? olika beslutsinstanser och vad som fo?rklarar det.

Icke-finansiella styrmÄtt -En fallstudie av dess praktiska anvÀndning

Problemdiskussion MĂ„nga företag anvĂ€nder sig idag av icke-finansiella mĂ„tt i sin styrningoch uppföljning men under 1980-talet uppmĂ€rksammades ett s.k. gapmellan hur ekonomistyrningen bedrevs i praktiken och hur den beskrevsi teorin. MĂ„nga forskare menade Ă€ven pĂ„ att företags utĂ„t förmedladestruktur inte alltid stĂ€mmer överens med det som sker internt i företagen.För att utforska dessa gap genomfördes en fallstudie över ett ledandeföretag inom den svenska finansbranschen.Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att beskriva de eventuella gapen mellan dels debeskriva normativa modellerna och den praktiska anvĂ€ndningen samtmellan den formellt förmedlade strukturen och den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt pĂ„ en operativ nivĂ„ i fallföretaget.Även att försöka förklara varför dessa eventuella gap uppkommer medhjĂ€lp av valda delar av den institutionella teorin. DĂ€rmed kanförhoppningsvis en större förstĂ„else uppnĂ„s för hur den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt Ă€r pĂ„ den operativa nivĂ„n.Empirisk metod Forskningen har utförts utifrĂ„n en deduktiv ansats och har baserats pĂ„ enfallstudie baserad pĂ„ fyra kvalitativa intervjuer samt granskning avfallföretagets Ă„rsredovisning och andra interna dokument. Tre avrespondenterna Ă„terfinns pĂ„ en operativ nivĂ„ och den sista pĂ„ denstrategiska.

FrÄn hinder till möjlighet : ? En explorativ studie om hur smÄ och medelstora svenska exportföretag hanterar upplevda exportbarriÀrer

Internationalisering inneba?r ett fo?retags engagemang pa? utla?ndska marknader, na?got som exempelvis kan ske genom export i allians med andra utla?ndska verksamheter. Export delas in i direkt och indirekt export. I och med att det har blivit enklare a?ven fo?r sma? och medelstora fo?retag att go?ra affa?rer o?ver gra?nserna har det i sin tur medfo?rt barria?rer som hindrar eller ha?mmar fo?retags mo?jligheter att exportera.

Att tillföra Ärsredovisningen icke-finansiell information via det Balanserade Styrkortet

I dagslÀget baseras vÀrdering av svenska företag oftast pÄ siffror och traditionella nyckeltal, trots att dessa till största delen baseras pÄ historiska fakta. De flesta företagsledare hÀvdar dock att personalen Àr deras viktigaste och Àven den mest betydelsefulla tillgÄng för att stÀrka konkurrenskraften pÄ nÄgra Ärs sikt. Det blir allt mer en naturlig övergÄng frÄn att tidigare fokusera enbart pÄ de finansiella nyckeltalen till att inrikta sig mot företagens mjuka tillgÄngar, de icke-finansiella. Syftet med vÄran uppsats Àr att undersöka om och hur Balanserade Styrkort kan anvÀndas som ett verktyg för att presentera icke-finansiell information i Ärsredovisningen. Framtiden Àr osÀker och att det pÄgÄr en stÀndig och snabb utveckling i samhÀllet som ingen kan förutse.

Den r?rliga ers?ttningens koppling till svenska f?retags framg?ng

Denna studie unders?ker huruvida r?rlig ers?ttning p?verkar ett svenska f?retags framg?ng genom finansiella incitamentprogram. Anv?ndandet av dessa typer av incitamentprogram har ?kat i Sverige p? senare tid vilket skapat upphov till nyfikenhet kring ?mnet. Individuell kompensation har l?nge fungerat som motivation f?r arbete att prestera b?ttre och d?rmed gynna f?retaget och dess intressenter.

En morot för att motivera : En studie om belöningssystem inom sÀljbranschen

Det mest anvÀnda sÀttet för att motivera sin personal till att göra ett bra arbete Àr att anvÀnda sig av ett belöningssystem. Meningen med att ha ett belöningssystem i företag Àr att uppmuntra de anstÀllda till att prestera och utföra sina arbetsuppgifter nÄgot utöver de vanliga. Men frÄgan Àr om personalen verkligen motiveras till att arbeta effektivare? Hur gör företagen för att motivera personalen? Höjs motivationsnivÄn med hjÀlp av belöningssystem? Vi vill med denna uppsats undersöka tvÄ olika företags belöningssystem samt beskriva hur deras personal motiveras till ett effektivt arbete av deras system. Uppsatsen Àr baserad pÄ elva intervjuer, fyra av intervjuerna Àr genomförda med de ansvariga för belöningssystemen i respektive företag.

(O)möjligt uppdrag? : - om redovisning som synliggörare av vÀrdeskapande i verksamhet med offentligt uppdrag

Uppsatsen gör en genomgripande kvalitativ analys av redovisningens roll i institutionsteatern, i tvÄ fallstudier, med fokus pÄ synliggörande av vÀrdeskapande. Syftet Àr att öka förstÄelse för redovisningens funktion vid styrning av verksamheter med icke-finansiella mÄl. Ytterligare en ambition med uppsatsen Àr att föreslÄ ett förhÄllningssÀtt till icke-mÀtbara vÀrden i redovisning och styrning.Inledningsvis presenteras de tvÄ analysobjekten som valts för fallstudier; Stockholms stadsteater och VÀsterbottensteatern. Genom samtalsintervjuer och observationer gör författaren nÀrlÀsningar av analysobjekten som sedan relateras till utvald litteratur, praktiker och modeller av relevans för studien. HÀr förs resonemang kring de bÄda analysobjekten utifrÄn rÄdande teori inom redovisning, styrning och arts management.Studien antyder att redovisningens roll i teatern Àr mÄngfacetterad; den fyller en inre och en yttre funktion, i en konkret respektive abstrakt dimension.

Efterfra?gan pa? revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan revisionsplikt : En studie om varfo?r revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas

Titel: Efterfra?gan pa? revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan revisionsplikt. En studie om varfo?r revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas.Bakgrund: Revisionsplikten avskaffades fo?r de minsta fo?retagen i Sverige 2010. Ett motiv bakom denna laga?ndring var att de minsta fo?retagen skulle kunna fa? va?lja vilka revisions- och ra?dgivningstja?nster de har behov av.

Lönsamhet av CRM hos företag : En fallstudie pÄ vilka mÄtt företag i Sverige anvÀnder för att berÀkna sin lönsamhet av CRM

Customer Relationship Management (CRM) har beskrivits som en filosofi, en teknologi, en strategi, en process och ett IT-system. Det finns ingen allmÀngiltig definition av CRM vilket har lett till svÄrigheter att identifiera och definiera tillförlitliga mÄtt vid mÀtning av dess effektivitet. Detta har lett till att företag skÀmtsamt brukar benÀmna att CRM stÄr för ?Can?tReally Measure?. Oavsett har flertalet modeller, mÄtt och system tagits fram för att kunna göra CRM-insatser mÀtbara.

Styrning i icke-vinstdrivande organisationer : En litteraturöversikt och fallstudie

Organisationer med ÀndamÄlet att tillfredstÀlla andra behov Àn rent finansiella har ett problem i att vÀlja en tillrÀckligt bred men samtidigt hanterbar uppsÀttning av mÄtt för att styra verksamheten. Syftet med denna uppsats Àr att genom en litteratursökning presentera styrmedel och generella styrmodeller för icke-vinstdrivande organisationer. Dessa modeller anvÀnder vi dÀrefter i en fallstudie för att slutligen utföra en rekommendation till vÄr fallorganisation Svensk Pingstmission ? SPM.De modeller som litteratursökningen utmynnar i Àr Balanserat styrkort ? BSC och instrumentbrÀdan ? Dashboard. DÄ modellerna Àr utvecklade med ett amerikanskt perspektiv i fokus visar vi pÄ nÄgra av de skillnader som finns mellan icke-vinstdrivande organisationer i USA och Sverige.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->